تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
مجلس در تصویب قوانین ذره‌ای تحت تاثیر صاحبان منافع و مافیا‌های قدرت و ثروت قرار نگرفت

قالیباف: می‌توانم از عملکرد مجلس یازدهم دفاع کنم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مدعی هستم با وجود همه نقاط ضعف امروز می‌توانم از عملکرد مجلس یازدهم متناسب با شرح وظایف مجلس دفاع کنم.

کد خبر: ۱۵۹۲۸۳
۰۹:۱۰ - ۱۲ آذر ۱۴۰۲

قالیباف: می‌توانم از عملکرد مجلس یازدهم دفاع کنم

دیدارنیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح بخشی از کارنامه مجلس یازدهم به تصویب قوانینی مانند تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، واردات خودرو، اصلاح ساختار بانک مرکزی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: ما با شما عهده کرده‌ایم که در انجام این وظیفه ذره‌ای فروگذار نکنیم و امیدواریم بتوانیم تا روز آخر به این عهد خود وفادار بمانیم.

به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۲ آذر) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: در ابتدا شهادت ام‌الائمه حضرت فاطمه زهرا (س) را تسلیت می‌گویم و از این واسطه فیض الهی برای انجام وظیفه بهتر در حل مشکلات مردم استمداد می‌طلبم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همچنین وظیفه خود می‌دانم روز مجلس را به صاحبان این روز یعنی مردم شریف ایران تبریک بگویم، ادامه داد: واقعیت این است که مجلس خانه ملت و روز مجلس روز مردم است. ما به عنوان نمایندگان منتخب مردم وظیفه داریم در این روز نسبت به عملکرد خود متناسب با شرح وظیفه‌ای که به ما داده شده است پاسخگو باشیم. بر این اساس مدعی هستم با وجود همه نقاط ضعف امروز می‌توانم از عملکرد مجلس یازدهم متناسب با شرح وظایف مجلس دفاع کنم.

مطلب مرتبط:

مهاجری: آقای قالیباف! جلسه علنی برای امنیت مملکت ضرر داشت، یا صندلی شما؟

وی افزود: گرچه نتیجه این اقدامات به دلیل ماهیت وظیفه تقنینی مجلس در عین اهمیت بالا، عمدتا برای مردم ملموس نیست. مجلس یازدهم چنان کارشناسی شده و هوشمندانه مسائل مردم را در دستورکار قانون‌گذاری خود قرار داد که این افتخار را پیدا کرد رهبرمعظم انقلاب در سال آخر فعالیت مجلس مهر تاییدی متفاوت بر برآیند کلی کارنامه‌اش بزنند که این لطف ایشان وظیفه ما نمایندگان را نسبت به انجام وظیفه، بهتر سنگین‌تر کرد.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: ما تلاش کردیم مجلس یازدهم را از مجلسی منفعل به مجلسی فعال تبدیل کنیم تا به جای اینکه منفعلانه منتظر باشیم تا دستورکارهایش را اتفاقات، و رویکردهایش را دیگران تعیین کنند، فعالانه با مشکلات مردم مواجه شویم و دستور کار مجلس را دغدغه‌های مردم تعیین کند و رویکرد‌ها برای حل را از خرد جمعی با کمک کارشناسان دلسوز مشخص کند و به همین دلیل نیز رهبرانقلاب با بررسی‌هایی که انجام داده بودند یکی از ویژگی‌های این مجلس را شناخت مشکلات مردم اعلام کردند و تصریح فرمودند که در قوانین مجلس یازدهم ملاحظه و لاپوشانی نیست و صریح و شفاف است.

قانون مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای ابزار چانه‌زنی طرف ایرانی را تقویت کرد

قالیباف تصریح کرد: مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که در مساله مذاکرات هسته‌ای بعنوان مهمترین موضوع سیاست خارجی کشور، بجای انتظار پیش آمدها، فعالانه وارد شد و هنگامی که دید دشمن با چماق مصوبات کنگره زیربار بسیاری از تعهدات خود نمی‌رود، قانونی وضع کرد که به تعبیر رهبرانقلاب کشور را از سرگردانی نجات داد و باعث شد رویه انجام تعهدات یک طرفه از سوی ایران پایان یابد و دست تیم مذاکره کننده پر شود بگونه‌ای که عمده آنچه در مذاکرات وین بعنوان داده طرف ایرانی ابزار چانه‌زنی قرار گرفت، نتایج اجرایی شدن این قانون است.

مجلس یازدهم در تصویب قوانین ذره‌ای تحت تاثیر صاحبان منافع و مافیا‌های قدرت و ثروت قرار نگرفت

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که بجای اینکه وقت خود را صرف طرح‌های متفرقه و پراکنده کند، با کمک کارشناسان دلسوز، تحول در قوانین اقتصادی کشور را با تعیین نقشه راهی دقیق، دستور کار خود برای اصلاح میان مدت و بلندمدت اقتصاد کشور قرار داد، افزود: در تصویب این قوانین ذره‌ای تحت تاثیر صاحبان منافع و مافیا‌های قدرت و ثروت قرار نگرفت و قوانینی را که باید سال‌ها قبل تصویب می‌شد تا اقتصاد کشور امروز نتایج آن را لمس کنند، با آرایی قاطع تصویب کرد.

قالیباف ادامه داد: تصویب قانون اصلاح ساختار بانک مرکزی بعد از ۵۰ سال که منافع بانک‌های خصوصی بعنوان یکی از موتور‌های خلق پول و ایجاد تورم را به خطر می‌اندازد، قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار که امضا‌های طلایی را از چرخه صدور مجوز حذف کرده و فرصت اشتغال‌زایی را برای جوانان باز می‌کند، قانون مالیات بر سوداگری که دلالی و سوداگری را در بازار‌های سکه، ارز و مسکن پرهزینه می‌کند، قانون حمایت از افشاگران فساد که با وارد کردن مردم عادی و دلسوز در عرصه مبارزه با فساد، فضا را برای فاسدان ریز و درشت ناامن می‌کند، قانون جهش تولید دانش بنیان که با حمایت از جوانان خوش فکر پیشرفت درون‌زا و متکی بر علم را جایگزین توسعه ظاهری مبتنی بر نفت می‌کند، تصویب کلیات طرح تعارض منافع که در صورت نهایی شدن، مبتنی بر تجربه‌های دیگر کشور‌های دنیا زیرساخت حقوقی برای مقابله با هرگونه تعارض منافع صاحبان قدرت و ثروت ایجاد می‌کند، قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات که سال‌ها عقب ماندگی تجمیع اطلاعات بخش‌های مختلف اداره کشور را برای رسیدن به دولت هوشمند، جبران می‌کند، دو مرحله‌ای کردن تصویب بودجه که یکی از ریشه‌های اصلی ناترازی بودجه را حل می‌کند، تا مطالبه سال‌ها زمین مانده رهبرانقلاب به سرانجام مناسبی برسد، این موارد نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد مجلس یازدهم مجلسی فعال است که مشکلات کشور را شناسایی و بر اساس شرح وظیفه قانون گذاری خود، برای آن شفاف و روشن قانون وضع کرده است.

وی گفت: علاوه بر قانون گذاری در حوزه تحول در زیرساخت‌های قانونی اقتصاد کشور، مجلس فعال، مجلسی است که نسبت به مشکلات جاری مردم مانند خودرو، حفظ قدرت خرید و معیشت مردم، چالش اساسی مردم در مسکن، سلامت ومحرومیت‌های باقی مانده در مناطق محروم نیز فعالانه و کارشناسانه با شیوه‌های زودبازده وارد عمل شده باشد و ملاحظات و مصلحت‌اندیشی‌های بی دلیل نکند که مجلس یازدهم در این زمینه نیز بعنوان مجلسی فعال و انقلابی کارنامه روشنی دارد.

مجلس یازدهم توانست ریل حمایت بی‌حساب و رانت‌زا را از خودروسازان بعد از سال‌ها تغییر دهد

قالیباف اضافه کرد: تغییر ریل حمایت بی‌حساب و رانت‌زا از خودروسازان گرچه ناممکن به نظر می‌رسید، اما مجلس فعال و انقلابی توانست، این سیاست را بعد از سال‌ها تغییر داده و مجوز واردات خودرو و خودرو‌های کارکرده را صادر کند که همان ابتدا باعث کاهش شدید قیمت‌ها با میانگین ۲۵ درصد شد که در صورت واردات خودرو، بازار خودرو را کاملا رقابتی خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که برای حفظ قدرت خرید مردم، نه تنها قوانین زیرساختی ضدتورمی مثل اصلاح ساختار بودجه را تصویب کرده است بلکه با هماهنگی دولت کالابرگ الکترونیک را بجای پرداخت فسادزا و غیر موثر ارز ترجیحی تصویب کرد که ان‌شاءالله با تکمیل و نهایی شدن در اجرا می‌تواند باعث آرامش معیشتی به مردم شود.

مجلس یازدهم حقوق سربازان را ۱۲ برابر افزایش داد

قالیباف بیان کرد: مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که نسبت به مطالبه قدیمی مردم و رهبرانقلاب درباره سربازی، فعالانه وارد عمل شده و علاوه بر افزایش حقوق ۱۲ برابری سربازان که باعث شده است، سربازی از حالت کار اجباری درآمده و تبدیل به شغلی گرچه موقت شود، با هماهنگی ستاد کل برخی اصلاحات را رقم زده و برخی دیگر را با نهایی شدن احکام مناسب در برنامه پنج ساله به سرانجام می‌رساند.

رئیس قوه مقننه در ادامه نطق خود افزود: مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که مصوباتی داشت که با اجرای خوب دولت حدود ۵ میلیون نفر از دهک‌های محروم برای درمان به صورت رایگان بیمه شدند و با تامین هزینه‌های درمان بیماران صعب‌العلاج، دغدغه هزینه برای خانواده‌های این بیماران کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مجلس فعال و انقلابی مجلسی است که بار‌های زمین مانده را علی رغم مشکلات و مخالفت‌های زیاد و با همراهی دولت برای قشر‌های مختلف برداشت، گفت: تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال، تصویب متناسب‌سازی حقوق قشر ضعیف بازنشستگان به شکلی قابل اجرا و افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با در نظر گرفتن بودجه برای تامین بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از جمله مهمترین آن‌ها است.

مجلس یازدهم هزاران میلیارد بودجه اشتغال‌زایی برای مناطق محروم تصویب کرده است

قالیباف اضافه کرد: مجلس فعال و انقلابی با نظارت‌های میدانی مشکلات مناطق محروم را دقیق شناخته و بودجه لازم را برای محرومیت‌زدایی با تعیین نقاط دقیق و با استفاده از ظرفیت نیرو‌های جهادی تامین کرده است و هزاران میلیارد بودجه اشتغال‌زایی برای مناطق محروم تصویب کرده است.

مطلب مرتبط:

اعتراض به «مدیریت پادگانی»

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کنار حوزه اقتصاد مجلس فعال و انقلابی بسیاری از قوانینی در حوزه‌های غیراقتصادی را که سال‌ها زمین مانده بود، به سرانجام رساند در تشریح این اقدامات افزود: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مطالبه سال‌های طولانی رهبرانقلاب بود و منفعلانه به آن کم‌توجهی شده بود، قانون ارتقاء امنیت زنان در برابر سوءرفتار را که نیز نیاز جدی بانوان کشور و مطالبه حداقل ۲۰ ساله رهبرانقلاب بود، قانون انتخابات مجلس که به پیروی سیاست‌های ابلاغی انتخابات باید اصلاح می‌شد و قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ حجاب و عفاف که کمتر کسی حاضر بود بار سیاسی و رسانه‌ای آن را بپذیرد، اما مجلس انقلابی با در پیش گرفتن شجاعت و عقلانیت راه‌های ایجابی و سلبی موثر را پیش روی مسئولین کشور گذاشت.

وی تصریح کرد: اما مجلس فعال و انقلابی ظرفیت‌های حوزه نظارتی مثل سوال و استیضاح را از ابزار‌هایی سیاسی به ابزار‌هایی برای کمک به دولت برای حل مشکلات مردم تبدیل کرد و با خلاقیت‌های جدید ظرفیت‌های جدید نظارتی را برای مجلس ایجاد کرد، گرچه باید متوجه باشیم که نهایت این ظرفیت‌های نظارتی بدلیل محدودیت‌های قانونی و مدیریتی نمی‌تواند، جای اجرا را بگیرد و نظارت مجلس در بهترین حالت می‌تواند در جهت نشان دادن نقاط ضعف به مسئولین اجرایی برای کمک به دولت برای حل آن‌ها بکار گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه آنچه ذکر شد بخشی از تلاش‌های مجلس یازدهم بود تا بتواند متناسب با شرح وظیفه قانون‌گذاری و نظارت همراهانه، مجلس را تبدیل به مجلسی فعال و انقلابی کند، گفت: ما با شما عهده کرده‌ایم که در انجام این وظیفه ذره‌ای فروگذار نکنیم و امیدواریم بتوانیم تا روز آخر به این عهد خود وفادار بمانیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی