تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

قالیباف: طرفدار واردات نیستیم، با رانت برای عده‌ای خاص مخالفیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما طرفدار واردات هرگز نیستیم، اما با رانت ایجاد کردن برای عده‌ای خاص مخالفیم.

کد خبر: ۱۵۹۲۷۲
۲۰:۰۱ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲

قالیباف: مردم قدرت بازپرداخت وام مسکن را ندارند

دیدارنیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم یعنی آن‌هایی که به مسکن نیاز دارند، قدرت بازپرداخت وام‌هایی که می‌گیرند را ندارند.

محمدباقر قالیباف در بخش اول برنامه بدون توقف به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد و گفت: امیدوارم گفت‌وشنود امروز بتواند یک جلسه نقد سازنده برای مجلس یازدهم و همچنین یک سابقه خوب و تجربه خوب برای مجالس آینده باشد؛ سعی می‌کنم مطالب را خیلی بدون تعارف در بدون توقف بگویم و به مشکلاتی که داریم و فرصت‌های بزرگی که در دسترس و در اختیارمان است، اشاره کنم.

مسکن امروز مهم‌ترین چالش جامعه ما است

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مسکن گفت: مسکن امروز مهم‌ترین چالش جامعه ما است، برای همه قشر‌ها به ویژه قشر جوان که در آغاز زندگی هستند، بحث اشتغال، مسکن و ازدواج مطرح است البته منظور من از این حرف این نیست که اول مسکن و اشتغال را حل کنیم و بعد ازدواج حل شود به چنین ترتیبی قائل نیستم، نمی‌خواهم وارد این بحث شوم.

رئیس مجلس بیان کرد: در دنیا آن‌هایی که شرایط ایده‌آل دارند، اگر حدود ۷ تا ۸ سال از حقوق یعنی درآمدشان را به طور کامل فریز کنند و هیچ هزینه‌ای نکنند، با جمع آن باید در طبقه، محیط و جایی که هستند، بتوانند برای خودشان یک واحد مسکونی بنا به عرف ۷۵، ۸۰ و یا ۱۰۰ متری تامین کنند. در شرایطی که یک جایی سخت باشد اگر حقوقشان را حداکثر بین ۱۱ تا ۱۲ سال فریز کنند، قدرت خرید یک مسکن را می‌توانند داشته باشند. امروز وقتی در کشور نگاه می‌کنیم شرایط ما خیلی بالاتر از این ۱۱ یا ۱۲ نسبت به درآمد است که با آن بتوانیم یک مسکن تهیه کنیم؛ این اشکالی است که وجود دارد.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم با نقشه راه حرکت کردیم افزود: با چالش‌های اساسی کشور روبه‌رو شدیم و آن‌ها را در حوزه وظیفه خودمان یعنی قانونگذاری و در نظارت متمرکز کردیم.

قالیباف با اشاره به قانون جهش تولید مسکن گفت: در قانون جهش تولید مسکن چند نکته کلیدی و اساسی است، اما چرا وقتی قانون نوشته می‌شود اجرا نمی‌کنیم؟ یکی از ویژگی‌های این قانون این است که وقتی نوشته می‌شود ظرفیت اجرایی هم داشته باشد و روش آن و روش‌مندی آن هم مشخص باشد.

ما در قانون دولت‌ها را از تصدی‌گری در مسکن بازداشتیم

وی ادامه داد: بهترین فرصت ما زمین است و بعد تسهیلاتی که می‌توانیم در اختیار بگذاریم و سومین چیزی که مهم و خیلی اساسی است و نباید به سمت آن برویم، تصدی‌گری در امر ساخت مسکن است؛ دولت نباید مسکن بسازد دولت اگر مسکن ساخت و خودش تصدی‌گری ساخت مسکن را انجام داد این کار خطای بزرگی است ما در این قانون دولت‌ها را از تصدی‌گری در مسکن بازداشتیم.

قالیباف گفت: زمین حداقل ۴۵ درصد از هزینه یک ساختمان را شامل می‌شود در بعضی جا‌ها هم ممکن است ۵۵ درصد هم هزینه زمین، هزینه ساخت مسکن باشد. اگر در آن قانون نگاه کنید دولت در رابطه با زمین این فرصت و اجازه را دارد که در اختیار آن‌هایی که زمین ندارند، زمین بدهد و هزینه را به حداقل برساند. حتی بتواند هم در شهر‌ها و هم در روستا‌ها اجاره ۹۹ ساله بدهد. نکته بعدی تسهیلاتی است که می‌تواند از طریق بانک‌ها به مردم ارائه شود. البته ما اینجا معتقدیم که مردم یعنی آن‌هایی که به مسکن نیاز دارند، در یک شرایطی هستند که قدرت بازپرداخت وام‌هایی که می‌گیرند را ندارد؛ این را هم باید دقت کنیم که این اتفاق اینجا نیفتد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: موضوع بعدی امکانی است که ما در تهیه مصالح می‌توانیم انجام دهیم؛ واقعیت این است که منابع نیروی کارمان و انرژی‌مان ارزان است و در بخش مربوط به ساختمان می‌توانیم مواد اولیه ساختمان حداقل باشد، البته اینجا صنعت ساخت و ساز بسیار مهم است که من نمی‌خواهم به همه ابعاد اشاره کنم، اما ما در مجلس یازدهم این قانونگذاری را به طور روشن و دقیق انجام دادیم. این کار برای درازمدت و افق دور ما است.

وی توضیح داد: طبیعتا تا مسکن به دست افراد برسد زمان خواهد برد و ما قبل از آن باید یک کار دیگر هم انجام دهیم؛ واقعیت کشور ما این است که بخشی از مجموعه‌ها و موسسات دولتی، غیردولتی یا نیمه دولتی مثل بانک‌ها و بسیاری از موسسات غیردولتی و بخش خصوصی هم مسکن تولید می‌کند بعد به دلیل تورم قیمت این‌ها بالا می‌برد.

رئیس مجلس با طرح این پرسش که در تورم چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: در تورم آن‌هایی که یک دارایی و یک سرمایه‌ای دارند خیلی کمتر آسیب می‌بینند یا حتی آسیب نمی‌بینند، ولی آن‌هایی که سرمایه و دارایی در این بخش‌ها ندارند بیشترین آسیب را می‌بییند. اگر خانه به دلیل تورم گران شود، صاحب خانه، خانه دارد و بخشی از آن تورم را جبران می‌کند فارغ از اینکه تورم خودش اساسا منفی و بد است، اما زمانی که در شرایط تورمی هستیم یک عده‌ای بیشتر آسیب می‌بینند. در این وضعیت تعدادی خانه وجود دارد که احتکار شده‌اند یعنی همین طور بدون آن که به بازار عرضه شود باقی می‌ماند و وقتی از کسانی که مسکن احتکار می‌کنند سوال می‌شود آیا مسکن خود را نمی‌فروشید، می‌گویند ما ضرر می‌کنیم؛ بنابراین صبر می‌کنیم تا گرانتر بفروشیم و هیچ نگرانی برای این اقدام خود ندارند.

مجلس به دنبال مقابله با سوداگری رفت

وی همچین با طرح این پرسش که ما چرا ما در مجلس CGT را دنبال کردیم؟ گفت: ما باید از یک مجموعه بانک یا یک بساز و بفروشی که ۱۰۰ یا ۲۰۰ خانه می‌سازد یا یک مجموعه بانکی که ۳۰۰۰ هزار خانه می‌سازد و این‌ها را نگه می‌دارند و با تورم آن‌ها را گران می‌فروشد، حتما مالیات بگیریم که اگر نگیریم به بقیه ظلم کردیم، اما ما هیچ وقت از دارایی‌های یک فرد که معلوم است، مالیات نمی‌گیریم، فرد باید خانه و ماشین داشته باشد و حتی ممکن است دو خانه داشته باشد و یکی از آن‌ها را اجاره داده باشد و جزو درآمدهایش باشد. ما به هیچ عنوان دنبال اخذ مالیات از این موارد نرفتیم بلکه ما دنبال سوداگری رفتیم؛ مانند کسی که سوداگری در مسکن و ارز و طلا و خودرو انجام می‌دهد؛ فرض کنید در خانه‌ای که ۳ نفر بالای ۱۸ سال حضور دارند و این افراد ۳ خودرو دارند آیا ما باید از این‌ها CGT بگیریم؟ هرگز؛ قانون این را نگفته، اما اگر یک کسی در یک ماه ۱۵ ماشین خرید و فروش کرد، در یک سال ۴۰۰۰ تا ماشین خرید و فروش کرد آیا از این فرد نباید مالیات بگیریم؟ حتما باید مالیات بگیریم، سوداگری را باید کنترل کنیم.

وی گفت: خانواده‌ها اگر دو شیفت کار کنند و زن و مرد کار بکنند، لنگان لنگان می‌توانند هزینه اجاره مسکن، مدرسه بچه، لباس، خوراک و را پرداخت کند و اگر هم بتواند در سال سفر کوتاهی هم برود. حدود ۷۰ درصد هزینه‌های خانوار، هزینه مسکن است، پس ما یک قانون را یعنی مالیات بر خانه‌های خالی که اجاره نمی‌دهند نیز تصویب کردیم. یک قانون دیگر که الان بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است و تقریبا نهایی شده، بحث اجاره و رابطه موجر و مستاجر و کنترل قیمت و مجموعه سامانه‌ای که بتواند حرفه املاک و بنگاه‌های املاک را ساماندهی کند، است. در این قانون وزارت صمت و وزارت راه مسئول شدند که بتوانند این قرارداد‌ها را آنجا ثبت و ضبط کنند و رابطه‌ها را دنبال کنند تا با یک منطقی باشد و دلالی‌های اضافه آنجا انجام نشود و همه این‌ها ثبت و کنترل شود. پس ما در مجلس یازدهم برای مسکن در بحث تولید، مالیات بر خانه‌های خالی و اجاره به صورت کار‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این قانون‌ها را تنظیم کردیم.

قالیباف یادآور شد: قانون تولید مسکن و قانون مالیات بر مسکن ابلاغ و اجرای آن شروع شده و اجرای آن را انجام می‌دهند و دولت نیز در این بخش انصافا زحمت می‌کشد، اما یک مقاومت‌هایی هم وجود دارد یعنی تا این سامانه‌ها سر جای خود قرار گیرد و این فرهنگ‌سازی شود، نیاز داریم در صداوسیما و رسانه‌ها پیگیری شود البته نظم و انضباط و پیگیری و مدیریت در این کار موثر است که بتوانیم این کار را پیش ببریم.

دولت و مجلس هماهنگ در مسیر تصویب برنامه هفتم پیش رفتند

رئیس مجلس درباره تعدد سند‌های توسعه‌ای در کشور گفت: زیر ۳۰ درصد و یا با اغماض ۳۰ درصد برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم محقق شده و معمولا این برنامه‌ها هم مشکلات اساسی و ریشه‌ای و ساختاری را حل نکرده است. دولت برنامه هفتم را تنظیم کرد.

قبل از اینکه به صورت رسمی بیاید، یک رفت و برگشت بین مجلس و دولت انجام شد و سپس آمد، در مسیر تصویب برنامه هفتم هم دولت و مجلس باهم هماهنگ پیش رفتیم و توانستیم به اتفاق نظر در اکثر قریب به اتفاق موضوعات برسیم و برنامه را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که ما مطمئن هستیم که امکان اجرای آن وجود دارد که این کار را انجام بدهیم.

رئیس مجلس درباره حوزه صنعت خودرو بیان کرد: از کار‌هایی مجلس یازدهم بازنگری در بحث واردات خودرو و تجدیدنظر و ساماندهی قانون صنعت خودرو بود که این کار انجام و ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در حوزه خودرو ما اشکالات ریشه‌ای داریم افزود: من اعتقاد خود را خیلی صریح می‌گویم که اعتقاد شخصی بنده است؛ تولید حتما موضوع اول کشور ما است ما باید هرچه قدر می‌توانیم برای تولید تسهیل گری کنیم، فرصت فراهم آوریم، زیرا رشد اقتصادی ما براساس تولیدی است که انجام می‌دهیم در این شکی نیست، اما اگر این حمایت از تولید و تسهیل‌گری برای تولید، جنبه رانت به تولید بدهد و این رانت مشروط و محدود نباشد و سازمان‌دهی شده نبوده و این کار خروجی نداشته باشد، ظلم به تولید است؛ مصداق روشن این کار صنعت خودرو در کشور است.

رئیس مجلس اظهار کرد: این مسئله، صنعت خودرو را از رقابتی شدن خارج کرد، این همه رانت هم داده شده، اما امروز این حوزه را از جهت کیفیت، کمیت و دیونی که شرکت‌های خودروسازی روی دست بیت المال گذاشتند می‌بینید؛ زیان انباشته آن و اینکه الان هر ماشینی که تولید می‌کنند و می‌فروشند و قیمتی که شورای رقابت تعیین می‌کند، این‌ها همه رانت است و بعد هم قرعه کشی می‌کنیم و میفروشیم؛ این‌ها اشکالات جدی است.

قالیباف اضافه کرد: مجلس برای ساماندهی در حوزه خودرو تلاش کرد. البته مقاومت‌ها زیاد بود و رفت و برگشت‌های وجود داشت و نهایتا بیش از یک سال و اندی قانون در مجمع به تصویب رسید که در آن اجازه واردات خودرو داده شود، یعنی انحصار را می‌شکنیم. این کار بعد از چند دهه اتفاق افتاد. چند دهه بود که واقعا واردات خودرو به دلیل تولید داخلی نبود؛ این مدت طولانی متکی به خودروی داخلی بودیم، امروز سرنوشتمان چه شده؟ از جهت مصرف بنزین، کیفیت، بدنه و وضعیت قیمت تمام شده حتی با ارز آزاد را را نگاه کنید. این کاری بود که مجلس انجام داد.

طرفدار واردات نیستیم، اما با رانت برای عده‌ای خاص مخالفیم

رئیس مجلس اضافه کرد: ما طرفدار واردات هرگز نیستیم، اما با رانت ایجاد کردن برای عده‌ای خاص مخالفیم. همین الان هم آئین نامه آن موجود است و واردات شروع شده، اما به کندی است. انصافا دولت تلاش می‌کند که بتواند به این فضا کمک کند و این کار را در حوزه صنعت خودرو پیش ببرد.

قالیباف گفت: ما امروز خودروساز نیستیم و مجموعه‌ساز هستیم. امروز اگر بخواهیم یک پلتفرم خوب خودرو را انجام دهیم که بتواند امروز با دنیا رقابت کند، حدود ۲ میلیارد دلار هزینه دارد و این زمانی اقتصادی است که این پلتفرم ۱۰ سال عمر کند و تقریبا در هر سال ۴ میلیون تیراژ تولید این خودرو باشد یعنی ۴۰ میلیون خودرو از آن تولید شود که ما با این فاصله داریم، اما می‌توانیم شریک‌هایی پیدا کنیم که همین الان در شرایط تحریم این فرصت است، زیرا ما نیروی کار ارزان و انرژی ارزان داریم، می‌توانیم در این پلتفرم‌ها با خودروساز‌هایی که هستند، مشارکت کنیم.

وی ادامه داد: شما الان نگاه کنید ما چند تا خودروساز داریم، دنیا چه روندی در خودروسازی می‌رود؛ شرکت‌های بزرگ مرتب در هم ادغام می‌شوند که بتواند به صورت مشترک این پلتفرم را ایجاد کنند و بتوانند تیراژ تولید خود را بالا ببرده، هزینه سربارشان را حداقل کنند، سود لازم را ببرند، قیمت ارزان هم در اختیار بگذارند و ماشین‌های مطمئن و با سوخت کم را تولید کنند. امروز نیز به تولید ماشین‌های برقی متمرکز هستند و بحث‌های انرژی و صرفه جویی که باید اتفاق بیافتد، دنبال می‌کنند. با جدیت می‌گویم این ظرفیت فنی در کشور وجود دارد که به این سمت حرکت کنیم.

قالیباف درباره موضوع محیط زیست نیز گفت: محیط زیست امروز جزو استراتژی‌های بخشی هر جامعه است یعنی وقتی ما یک استراتژی کلان را به ۵ استراتژی بخشی دفاعی و امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصاد و محیط زیست تقسیم می‌کنیم یعنی اهمیت محیط زیست را نشان می‌دهیم.

در حوزه برگشت پساب‌ها سرمایه‌گذاری درستی نکردیم

وی ادامه داد: بخشی از اقلیم و تغییر اقلیم در میزان بارش آن‌ها اثرگذار است که بحث‌های خودش است. تغییرات آب و هوایی و مصرف یکی بی رویه یک بحث است. به هرحال محیط زیست هم برای حفظ خودش، از آب باران سهمی دارد ما به دلایل مختلف این سهم محیط زیست را ندادیم و گفتیم شرب، صنعت، کشاورزی، اما عمل نکردیم و نگفتیم سهم محیط زیست. امروز در حوزه برگشت پساب‌ها سرمایه گذاری درستی نکردیم. پساب‌ها می‌توانند صنعت ما را جواب دهند.

قالیباف گفت: یک وقتی در حوزه کشاورزی به صورت غرقابی این کار را انجام می‌دادیم و ما بیش از دو دهه، بیست و اندی سال است متمرکز به بحث قطره‌ای و بارانی شدیم. اگر شما حساب کنید در بحث قطره‌ای و بارانی برای برداشت محصول در هکتار به دلیل اینکه گرما زیاد است و تبخیر در اکثر مناطق ما به جهت اقلیم زیاد است، همان قطره‌ای و بارانی به دلیل قدرت تبخیر بالا عملا مثمرثمر برای ما نیست به آن معنایی که می‌تواند در واقع آب زیرسطحی باشد.

وی در پایان بیان کرد: در روش زیرسطحی باید آب را به ریشه‌ها برسانیم البته در این روش هوادهی و کود لازم و آب به ریشه‌ها داده می‌شود و این روش برداشت ما در هکتار را در این حد متفاوت می‌کند که می‌توانم بگویم میزان آبی که برای برنج مصرف کنیم با میزان آبی که برای گندم مصرف کنیم نزدیک و مساوی به هم می‌شود؛ مل در برنامه هفتم حث‌های آب زیرسطحی متمرکز شدیم و طبیعتا باید تلاش کنیم این کار در محیط زیست هم انجام شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی