تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
گزارش دیدار از ناکارآمدی مدیران شهری در کنترل آلودگی هوا

آهای خبردار، آقای شهردار، از گلوی من دست‌هاتو بردار!

موضوع آلودگی هوا و و تعطیلی پی‌در‌پی مدارس که هیچ نتیجه‌ای هم ندارد، نشان از ناتوانایی مدیران شهری به ویژه شهردار دارد که همین چند روز پیش گفته بود بساط ترافیک و آلودگی هوا را جمع می‌کند!

کد خبر: ۱۵۹۲۵۱
۱۵:۲۳ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲

از گلوی من دست هاتو بردار ...

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: آلودگی مستمر هوا و تعطیلی مدام مدارس به یک سناریو تکراری بی‌نتیجه تبدیل شده تا جایی که مدیران شهری بدون فکر و پیدا کردن راه حلی به ویژه در روز‌های تعطیلی همانطور که روی مبل خانه نشسته‌اند و از خوردن میوه‌های پاییزی لذت می‌برند، متوجه می‌شوند که دیگر از باد و باران خبری نیست و آلودگی هوا دوباره به پایتخت و سایر کلان شهر‌ها بازگشته، از همین رو همان تصمیم همیشگی را می‌گیرند؛ "تعطیلی مدارس".

اما آنچه که باید مور توجه قرار گیرد این است که این تعطیلی هیچ تاثیری در روند کاهش آلودگی هوا ندارد و تنها جنبه مثبت آن این است که دانش آموزان در خانه می‌مانند و هوای آلوده تنفس نمی‌کنند، هر چند که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اینکه پدر و مادر هر دو شاغل هستند باز هم مجبور می‌شوند فرزند خود را از منزل خارج کنند و در نهایت آش همان آش است و کاسه همان کاسه.

البته در این میان چیزی که بیش از همه در آلودگی هوا گم شده است، لایحه هوای پاک است، لایحه‌ای که دیگر کسی از آن صحبت هم نمی‌کند گویا که از اول وجود خارجی هم نداشته است.

خوب است بدانید که یکی از مفاد این لایحه این بود که کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی نزدیک به شهر‌ها حق مازوت سوزی ندارند، اما دوم آذر ماه علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست که مسئولیت مهمی در اجرای لایحه هوای پاک دارد برخلاف سال‌ها و ماه‌های قبل که محکم بحث مازوت سوزی را رد و انکار می‌کرد این بار صداقت به خرج داد و گفت: قول نمی‌دهم مازوت نسوزانیم!

مازوت می‌سوزونیم/ خداحافظی با آلودگی هوا...

سلاجقه در توضیح تکمیلی گفته بود که من نمی‌توانم قول بدهم در زمستان مازوت‌سوزی نداشته باشیم، اما به عنوان مسئولی که وظیفه پیگیری این موضوع را برعهده دارم، پیگیری می‌کنم. امیدوارم وزیر نیرو و وزیر نفت به عنوان متولی در تامین سوخت، کمک کنند تا مشکلی نداشته باشیم.

این تمام حرفی است که رئیس سازمان محیط زیست درباره وضعیت آلودگی هوای تهران دارد و بس، از طرف دیگر علیرضا زاکانی شهردار تهران که به ظن خودش نگاه تحولی به مدیریت شهری دارد، چهار روز پیش در حاشیه مراسمی قاطعانه اعلام کرد که تهران به زودی با ترافیک و آلودگی هوا خداحافظی می‌کند.

او در توضیح بیشتر گفته بود که به دوره‌ای رسیدیم که در طرح بازنگری جامع شهر، مشکلات باید به حداقل برسد و اعلام می‌کنم با این نگاه و برنامه در آینده‌ای نزدیک تهران با مشکلات ترافیک و آلودگی هوا خداحافظی می‌کند!

البته زاکانی هم مانند سایر مسئولان کوتاهی خود را در انجام امور اجرایی مدیریت شهری را گردن زمین و زمان می‌اندازد و می‌گوید: پایتخت مناسب سازی نشده و از نظر معماری به گونه‌ای تنظیم نشده که خدمات را در تمام نقاط ببینیم و لازم است برای رفع مشکلات ترافیک، آلودگی هوا، توزیع خدمات مناسب و ایجاد هویت بصری طرح جامع را دوباره بازنگری کنیم.

این جمله شهردار یعنی اینکه در دو سال و اندی که او سکان هدایت کلان شهر تهران را به عهده داشته حتی یک خط از این طرح جامع را نخوانده تا مشکلات آن را بداند، از این رو در تمام طول مصاحبه همه چیز را به بازنگری این طرح جامع موکول می‌کند.

اینطور که زاکانی توضیح می‌دهد، دو دهه از تدوین این طرح گذشته از این رو نیاز به بازنگری دارد، اما اینکه چه زمانی این بازنگری انجام و منجر به نتیجه می‌شود را هیچ کس نمی‌داند، شاید به عمر صدارت او در شهرداری هم نرسد، از طرفی، چون او به عنوان دستیار رئیس جمهور هم مشغول خدمدت به مردم است شاید اساسا فرصتی برای بازنگری طرح جامع نداشته باشد.

زاکانی در حالی این صحبت‌ها را مطرح می‌کند که چهارم بهمن ۱۴۰۱ در صحن شورای شهر گفته بود با این دست فرمان حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا ممکن نخواهد بود حالا اینکه در کمتر از یک سال چه اتفاقی افتاده که نظر شهردار تهران در مورد آلودگی هوا و ترافیک تغییر کرده خود نیاز به یک گزارش مبسوط دیگری است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که تهرانی از ابتدای سال جاری تا هفته اخیر ۹ روز هوای پاک، ۱۷۶ روز هوای قابل‌قبول، ۵۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در روزشمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

این در حالی است که روز‌ها و هفته‌های اخیر وضعیت هوا در بیشتر مناطق تهران از جمله شادآباد منطقه ۱۸، پیروزی منطقه ۱۳، دانشگاه علم و صنعت منطقه ۶، دانشگاه علم و صنعت منطقه چهار، دانشگاه شریف منطقه ۲، فرمانداری شهرری منطقه ۲۰ و همچنین شهرداری مناطق ۱۹ و ۲۱ در وضعیت قرمز (آلوده برای همه افراد) اعلام شد، گرچه با بارندگی‌های پراکنده تا حدودی از این آلودگی کاسته شد.

حالا در یازدهمین روز از ماه آذر آلودگی هوای تهران به حدی زیاد است که اتوبوس‌های اورژانس در میادین اصلی شهر مستقر شدند تا در صورت نیاز به شهروندان خدمات ارائه دهند البته توصیه متخصصان و پزشکان این است که افراد سالمند و بیماران قلبی و تنفسی از خانه خارج نشوند تا شاید دوباره آسمان و باد و باران به کمک تهرانی‌ها بیایند و حق آن‌ها که تنفس در هوای پاک است را به آن‌ها برگردانند، زیرا امیدی به پیدا کردن راه حل از سوی مدیران نیست که نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی