تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

شیوه جدید فروش خودرو؛ قسطی بخرید!

در بازار پرنوسان خودروهای داخلی، دیگر خبری از عرضه‌های انبوه و دستوری خودرو نخواهد بود بلکه از محل افزایش ظرفیت، خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و حتی در صورت فراهم شدن زمینه‌ها و خالی بودن ظرفیت، امکان فروش قسطی نیز وجود خواهد داشت.

کد خبر: ۱۵۹۲۴۴
۱۲:۵۱ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲

شیوه جدید فروش خودرو؛ قسطی بخرید!

دیدارنیوز: دیگر خبری از عرضه‌های انبوه و دستوری خودرو نخواهد بود بلکه از محل افزایش ظرفیت، خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و سامانه نیز دیگر بسته نمی‌شود.

طی ۸ ماهه امسال خودروسازان بخش خصوصی با ۸۰ درصد افزایش، توانستند ۲۰۵ هزار دستگاه خودرو تولید کنند؛ با این حال پس از عرضه محصولات مونتاژکاران در سامانه یکپارچه مشخص شد که متقاضیان تمایل چندانی به خرید این محصولات ندارند چراکه به گفته مهدی تقدسی مدیر سامانه مذکور، فقط ۵ درصد از ثبت نام کننده‌های خودروی تیگارد نسبت به تکمیل وجه اقدام کرده‌اند؛ در محصولات مدیران خودرو نیز فقط ۲۵ درصد، کرمان موتور ۱۵ درصد و آرین موتور ۴۰ درصد نسبت به تکمیل وجه اقدام کرده اند؛ بنابراین با توجه به ظرفیت خالی شرکت‌ها، طبق سیاست اتخاذ شده به تدریج خودروسازان محصولات خود را از محل افزایش ظرفیت در سامانه عرضه خواهند کرد و مشتریان بدون بلوکه کردن پول می‌توانند خرید خود را انجام دهند.

از سویی دیگر نیز مشتریان علاوه بر خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه، می‌توانند با مراجعه به نمایندگی مورد نظر برای خرید خودرو اقدام کنند که ثبت‌نام در نمایندگی‌های فروش نیز از طریق سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.

طبق اعلام تقدسی، احتمالاً از هفته جاری دو خودروساز داخلی -ایران خودرو و سایپا- نیز عرضه‌هایی را بر اساس ظرفیت خالی و مازاد خود خواهند داشت و نکته مهم‌تر آنکه با توجه به ظرفیت‌های خالی، سامانه یکپارچه بسته نمی‌شود و به صورت مستمر عرضه خودرو در آن انجام می‌شود.

فروش دستوری به خط پایان رسید

بر این اساس، دیگر خبری از عرضه‌های انبوه و دستوری خودرو نخواهد بود بلکه از محل افزایش ظرفیت، خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و حتی در صورت فراهم شدن زمینه‌ها و خالی بودن ظرفیت، امکان فروش قسطی نیز وجود خواهد داشت.

عدم فروش دستوری خودرو به این معناست که در مدل جدید، هر خودروساز می‌تواند در صورت دارا بودن توان لازم و کافی و نداشتن تعهد معوق، اقدام به اجرای طرح فروش به میل و سلیقه خود کند.

همچنین طبق اعلام تقدسی این سامانه دیگر بسته نمی‌شود و مشتریان می‌توانند در صورت وجود خودرو برای عرضه، تقاضای خود را در هر زمانی ثبت کنند.

گفتنی است، پس از حدود ۳ سال که از عمر قرعه کشی خودرو (خودروسازان ایرانی برای فروش خودرو با قیمت کارخانه، پس از ثبت نام از متقاضیان هر بار از بین میانگین ۵ میلیون نفر ثبت نام کننده به ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر خودرو می‌فروختند) می‌گذشت، از پاییز سال ۱۴۰۱ استفاده از سازوکار بورس برای عرضه خودرو به کار گرفته شد منتهی با توجه به مخالفت شورای رقابت و البته عدم تمایل وزارت صمت به استفاده از بورس و همچنین حذف بند عرضه خودرو در بورس در مجلس، روش جدیدی تحت عنوان «نوبت دهی» ابداع شد.

شیوه نوبت دهی نیز با بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان برای خودرو‌های داخلی و ۵۰۰ میلیون تومان برای خودرو‌های وارداتی کار خود را آغاز کرد که برای خودرو‌های وارداتی یک بار در اسفند ۱۴۰۱ سامانه یکپارچه باز شد و برای خودرو‌های داخلی و مونتاژی نیز یک بار بهمن ۱۴۰۱ و یک بار اردیبهشت ۱۴۰۲ سامانه بازگشایی شد که در هر دور عرضه خودرو به صورت یکچارچه و انبوه صورت گرفت که در نهایت حدود ۲ میلیون نفر برای خرید خودرو‌های داخلی اقدام کردند.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی