تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در پاسداشت پرفسور حسن امین عنوان شد

حافظه فرهنگی ایرانیان با همت فرزانگان معاصر حفظ می‌شود!

در پاسداشت پرفسور حسن امین عنوان شد: مشارکت حکیمان در سیاست ورزی، ضامن شکوفایی ایران خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۹۲۳۸
۱۱:۵۷ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲

حافظه فرهنگی ایرانیان با همت فرزانگان معاصر حفظ می‌شود!

 

دیدارنیوز: تاریخ ایران و حافظه جمعی ایرانیان همواره به گذشته پر فروغ خود بالیده است. چهره‌هایی همچون بوعلی سینا، خوارزمی، بیرونی، خیام، فردوسی، سعدی، حافظ و بسیاری دیگر، نشانه و سند روشنی از این پشتوانه علمی و ادبی هستند. در گذر تحولات تاریخی، هماره نسل‌های جدید و تازه نفس بر تجارب واندوخته‌های پیشینیان می‌افزایند و کاروان فرهنگ وتمدن را منزل به منزل پیش می‌برند!
در زمانه ما ودر سپهر علمی و فرهنگی کنونی ایران، بی گمان سید حسن امین، یکی از مفاخر و ستارگانی است که توانسته مدارج معرفتی در حوزه‌های ادبی، فلسفی وحقوقی را بیاموزد، بر عالی‌ترین کرسی آکادمیک جهانی تکیه زند.
بی گمان تقدیر و بزرگداشت بزرگان دیروز وامروز، بیش از آنکه تکریم افراد باشد، تقدیر از جایگاه معرفت و فرهنگ و دانشوری است که در تمام جوامع بشری جریان دارد.
در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی، مراسم پاسداشت پرفسور حسن امین تعداد زیادی از چهره‌های ادب و قلم، علم و فلسفه و حقوق مشارکت کردند ومقام علمی و میراث آکادمیک اورا مورد ارج وتحسین قرار دادند.
اولین سخنران بزرگداشت سید حسن امین، پرفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران بود. وی با اشاره به جامعیت علمی و هویت حکمی و فلسفی پرفسور امین گفت: یکی از ویژگی‌های جوامع پیشرفته وموفق، با توجه به جایگاه دانشمندان در اداره کشور و حکمرانی مشخص می‌شود و اگر مسئولین در شیوه حکمرانی به نقش آفرینی حکیمان توجه و اهتمام کنند و حکیم را در قلمرو سیاست ورزی، بر صدر نشانند، بخش زیادی از آسیب‌ها مرتفع خواهد شد.
استاد مصطفی ملکیان فیلسوف و پژوهشگر در این مراسم گفت: من در تمام دورانی که در محضر پرفسور امین بودم، بدون اغراق کسب فیض کردم و او با تولید و توزیع آثار خودش همواره الهام بخش بسیاری از دانشجویان و عاشقان بحث وفحص بوده است. این استاد نام آشنا افزود: احاطه علمی پرفسور امین بر معارف ادبی، تاریخی، فلسفی و حقوقی بر کسی پوشیده نیست و کتمان شهادت بر فضائل او در علوم و معارف انسانی، به هیچ رو جایز نیست.
ملکیان خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم پرفسور امین به تعلق خاطر او به ایران و حوزه تمدنی و سنت‌های فرهنگی ایرانی و اسلامی شناخته می‌شود؛ به طوری که هرچند که آقای امین بخشی از زندگی و حتی آثار خودش را در مورد جهان غربی نوشته است، ولی هیچگاه تمرکز خودش را از میراث علمی و فرهنگی ایران بر نداشته و مهمترین فعالیت‌های او در مقولات حوزه تمدنی ایرانی واسلامی ثبت شده است.
دکتر نادر کریمیان سردشتی در ادامه مراسم گفت: سید حسن امین در طول حیات علمی خودش آثار فراوانی برجا گذاشته که مورد استفاده پژوهشگران و دانشجویان می‌باشد. وی افزود: با آنکه پرفسور امین در غرب زندگی کرده است و در آنجا تحصیل و تدریس کرده، ولی شیفته فرهنگ غرب نشد و در اوج شکوفایی به مام میهن بازگشت و خدا رو شاکریم که در زمان حیاتش از او تقدیر می‌شود. وی همچنین پیشنهاد کرد شایسته است که این پاسداشت‌ها هر ساله تکرار و تبدیل به تکریم از دانشوران کشور شود.
دکتر صفی اله ملکی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه رفیع علمی و فرهنگی پرفسور امین گفت: جامعه علمی ایران در سال‌های گذشته چهره‌های زیادی داشته است که به دلایل گوناگونی از ایران مهاجرت کردند و اگر این روند بازنگری نشود، جامعه دانشگاهی آسیب بیشتری خواهد دید. وی تصریح کرد: پرفسور امین از جمله کسانی است که برای بازگشت به ایران و نوشتن از فرهنگ ایران زمین، تردیدی نکرد و این ویژگی باید به نحوی در مجامع علمی و مبلمان شهری به اسم این استاد ثبت و تقدیر شود. وی ادامه داد برای آنکه بخشی از کوشش‌های علمی وفرهنگی امین در حافظه جمعی ثبت شود، شایسته است، مجسمه او در نزدیکی دانشگاه‌ها ساخته و نصب و تالار‌هایی به نام او در مراکز علمی و فرهنگی ثبت شود. دکتر ملکی همچنین پیشنهاد داد که خیابان و یا میدانی به نام امین نامگذاری و دانشگاهی یا پژوهشگاهی برای مطالعه آثار و افکار پرفسور امین، تاسیس شود تا جایگاه علم و عالم بهتر شناخته شود. از بهترین لحظات برنامه. شاهنامه خوانی یکی از دانشجویان حقوق و شعرخوانی دکتر پریوش ابراهیمی بود که امین را «فردوسی دوران» معرفی کردند.
در پایان این مراسم، پرفسور امین از نهاد‌های علمی و فرهنگی برگزار کننده از جمله خانه اندیشمندان علوم انسانی، بنیاد فرهنگی فرهود، انجمن حقوق شناسی ایران، انجمن ادبی ایران، بنیاد سمن نخبگان ایران، مجمع فلاسفه ایران، انجمن همگرایی مواریث مشترک، بنیاد جهانی سبزمنش، موسسه مدارا و گفتگو و موسسه فرهنگی حقوقی بزرگمهر حکیم و همه سخنرانان و حاضران تشکر کرد و گفت: روند زندگی اهالی علم و فرهنگ چالش‌ها و سختی‌های خودش را دارد و آنان که امروز این همایش فرهنگی را رقم زدند، بیشتر از آنکه یک فرد متعین به زمان و مکان و فرهنگ خاصی را در نظر داشته باشند، جایگاه علم وفرهنگ را پاس داشته اند.
وی با اشاره به بخشی از میراث علمی و انتشار کتاب هایش در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی گفت: بنده از جهاتی خوش اقبال بودم که معارفی را که آموخته ام را به نسل‌های بعدی انتقال دهم. زیرا حفظ و انتقال میراث علمی پیشینیان سرمشقی برای دانانی و تحول زندگی نسل‌های بعدی است. وی افزود: بنده حتی امروز را به کوشش فکری و فرهنگی مشغول بودم و هنگامی که در مسیر مترو مشغول نوشتن بودم از مسیر ایستگاه خودم عبور کردم، ولی این حادثه هم خیریتی داشت. زیرا در مترو با یکی از دانشجویان و علاقمندانی که با خواندن آثار قلمی من، زندگی اش متحول شد و امروز مسئول انتشارات کانون وکلای دادگستری مرکز است. روبرو شدم و ایشان این حادثه شیرین را در ویدیو در همان ایستگاه مترو ضبط کرد که منتشر شد و این تصادف شیرین، در روز تولدم برایم یک هدیه بزرگ پیش بینی نشده بود که بدانم زحمات من بی تاثیر نبوده و چنین استعداد‌هایی با تاثیرپذیری از آثار و رهنمود‌های من از قوه به فعلیت رسیده.
پرفسورامین در پایان سخنان خود از تمام شرکت کنندگان که در شکل بخشیدن این بزرگداشت نقش آفرینی کرده اند و نیز از خانواده و همسر خود، تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که جایگاه علم و فرهنگ در کشور بیشتر از گذشته، بین شهروندان و متولیان امور حفظ شود.

 

 

برچسب ها: حسن امین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی