تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
بسیج تبدیل به یک حزب سیاسی شده است

جواد امام: بسیج باید در خدمت مردم باشد، نه یک جریان خاص

جواد امام، سخنگوى جبهه اصلاحات ایران با بیان اینکه بسیج باید در خدمت مردم باشد، نه یک جریان خاص گفت: متاسفانه امروز بسیج با ماموریت‌های محوله در مقابل بخش‌هایی از مردم که نگاه متفاوت دارند یا نسبت به نحوه حکمرانی معترضند، قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۵۹۱۰۷
۰۹:۲۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲

جواد امام: بسیج تبدیل به یک حزب سیاسى شده است

دیدارنیوز: سخنگوى جبهه اصلاحات ایران با بیان این که میان بسیج امروز با بسیج زمان تشکیل هیچ نسبتی نمی‌بینم، گفت: امروز بسیج تبدیل به یک حزب سیاسی شده است.

جواد امام افزود: به جای اینکه بسیج در خدمت کشور و دفاع از تمامیت ارضی و مردم با هر نوع نگرش فکری باشد تبدیل به یک حزب سیاسی شده و در مقابل بخش دیگری از جامعه قرار گرفته است.

او در ادامه گفت: متاسفانه امروز بسیج با ماموریت‌های محوله در مقابل بخش‌هایی از مردم که نگاه متفاوت دارند یا نسبت به نحوه حکمرانی معترضند، قرار گرفته است.

سخنگوى جبهه اصلاحات ایران با اشاره به پیدایش بسیج با فرمان حضرت امام و این که این نهاد از دل مردم و برای دفاع از مردم و تمامیت ارضی و انقلاب تاسیس شد، درباره نقش بسیج در دوران جنگ نیز گفت: بار اصلی جنگ روی دوش مردم بود و با تشکیل بسیج این مهم محقق شد. در آن مقطع ارتش دچار نوسانات ناشی از چالش‌های بعد از انقلاب بود. از سوی دیگر شکل‌گیری سپاه نیز هنوز انجام نشده بود و این نهاد شکل واقعی و جایگاه خود را پیدا نکرده بود.

جواد امام با تأکید بر ماهیت و رسالت ارزش‌هایی که بسیج برای آن تشکیل شده و این مهم که کشور مرهون خدمات بسیج در دوران دفاع بوده، گفت: آنچه امروز می‌بینیم جابجایی ارزش‌هاست و ارزش به ضد ارزش تبدیل شده است. امروز دیگر ظاهرا ایثار ارزش تلقی نمی‌شود. بسیجی واقعی در درجه اول خودش را نمی‌بیند و اولویتش منافع ملی و ارزش‌های مورد وفاق مردم است نه ارزش‌های تعریف‌شده جریانات سیاسی.

او اضافه کرد: بسیجی واقعى کسى است که هر چه دارد در طبق اخلاص قرار می‌دهد و هنگامی که کشور را در خطر ببیند مستقل از منافع افراد و گروه‌ها و احزاب، بسیجی اقدام خواهد کرد.

جواد امام درباره وضعیت این روز‌های بسیج گفت: در این سال‌ها امکانات و امتیازاتی که برای ایثارگران دفاع مقدس تعریف شده بود برای بسیجی فعال نیز تعریف شده است و آن‌ها هم از آن امکان و امتیاز بهره می‌برند. در حالی که آن امتیاز برای رشد و ارتقا رزمندگانی بود که به واسطه حضور در جنگ تحمیلی از تحصیل محروم شده بودند و نوعی توانمندسازی آن‌ها بود.

او در ادامه افزود: البته بسیاری از ایثارگران هم فارغ از چنین سهمیه‌هایی مدارج علمی را طی کردند و مخالف این سهمیه‌ها هم بوده و هستند؛ اما امروز آن سهمیه‌ها شامل افرادی می‌شود که در اتفاقات مختلف در برابر بخشی از مردم ایستاده و در خیابان صدمه دیدند و آن‌ها هم مثل جانبازان دوران دفاع مقدس شناخته می‌شوند.

جواد امام با بیان این که هر کسی که قرار باشد عضو بسیج شود به لحاظ سیاسی گزینش می‌شود، گفت: قرار نبود که بسیج به عنوان یک ابزار در خدمت جریان‌های سیاسی قرار بگیرد. اگر قرار بود ما بسیج بیست میلیونى که امام فرمودند داشته باشیم می‌باید تغییر نگاه و رویکرد دهیم.

سخنگوى جبهه اصلاحات ایران گفت: بسیجی دیروز حاضر بود تمام زندگی‌اش را بدهد، ولی امروز جاذبه‌هایی ایجاد کردند که افرادی را جذب کنند و به نظر مى آید در خدمت یک جریان سیاسی خاص قرار گرفته اند و این موضوع بزرگترین آفت برای بسیج است.

جواد امام گفت: نیرو‌های مسلح از جمله بسیج می‌باید در خدمت مردم و منافع کشور قرار بگیرند، به جای آنکه در خدمت یک جریان خاص و در جهت حمایت از قدرت باشند. اگر نیرو‌های مسلح به وظایف ذاتی خود بازگردند و اولویت بسیج هم مردم باشد حتما همه مردم هم دوباره آن‌ها را در آغوش می‌گیرند و اگر به همان اهدافی که بسیج تشکیل شده بازگردد با استقبال همه مردم هم مواجه خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی