تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در دولت سیزدهم چه خبر است؟

«گوجه» کمیاب شد!

در روز‌های اخیر گوجه پیدا نمی‌شود، اگر هم پیدا شود قیمت آن خیلی گران است. در میادین میوه و تره‌بار که عرضه آن متوقف شده است. رصد گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت گوجه فرنگی در بازار ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان افزایش یافته!

کد خبر: ۱۵۹۰۶۰
۱۰:۳۳ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲

«گوجه» کمیاب شد!

دیدارنیوز: وضعیت «گوجه فرنگی» همچنان در بازار کم و گران گزارش می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این محصول در بازار به قیمت ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

گوجه‌فرنگی به دلیل بارندگی در استان‌های خوزستان و بوشهر در میادین میوه و تره‌بار و در میوه‌فروشی‌ها کم‌یاب شده است، با این حال صادرات آن همچنان برقرار است. رییس اتحادیه بارفروشان تهران در مورد علت ادامه‌دار شدن کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار گفت: با آغاز فصل بارش، ما هر سال حدود یک ماه در تامین و عرضه محصول گوجه فرنگی با چالش مواجه می‌شویم، اما متاسفانه، چون الگوی کشت اصلاح نمی‌شود هر سال این مشکل تکرار می‌شود. او وضعیت بازار گوجه فرنگی را تا ۱۰ روز آینده همینگونه توصف کرده، اما با اعلام موافقت کشاورزان برای عرضه محصول خود به بازار داخل و با توجه به برداشت گوجه بوشهر، جلگه و چند منطقه دیگر از پانزدهم ماه جاری، پیش‌بینی می‌شود مشکل برطرف شود.

دلایل کمبود و گرانی گوجه چیست؟

در روز‌های اخیر گوجه پیدا نمی‌شود، اگر هم پیدا شود قیمت آن خیلی گران است. در میادین میوه و تره‌بار که عرضه آن متوقف شده است. رصد گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت گوجه فرنگی در بازار ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است. دارایی‌نژاد در مورد علت نوسان قیمت گوجه فرنگی در بازار گفت: قیمت گوجه معمولی با بذر بروبیا یا (۸۳۲۰) در میدان میوه و تره‌بار ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان است، اما گوجه گلخانه‌ای زیر ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان فروخته نمی‌شود به همین دلیل اگر گوجه گلخانه‌ای باشد در سطح شهر ممکن است بالای ۵۰ هزار و بعضا تا ۶۰ هزار یا ۷۰ هزار تومان فروخته شود.

این مقام صنفی، اما پیش‌بینی کرد تا ۱۵ روز دیگر با افزایش عرضه، قیمت گوجه افت کند. دارایی‌نژاد افزود: همانطور که گفته شد با افزایش برداشت گوجه و موافقت کشاورزان برای تامین بازار داخل، پیش‌بینی می‌شود قیمت گوجه فرنگی در روز‌های آینده کاهش پیدا کند.

مصطفی دارایی‌نژاد، رییس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران نیز تداوم صادرات گوجه فرنگی را تایید کرد و توضیح داد: صادرات انواع گوجه فرنگی گلخانه‌ای و غیرگلخانه‌ای به مقاصد عراق، پاکستان، امارات، کویت، ارمنستان و روسیه همچنان ادامه دارد و با وجود کمبود داخل جریان صادرات همچنان برقرار است. وی افزود: با این حال کمبود عرضه گوجه فرنگی تا ۱۵ روز آینده حل می‌شود و تا آن زمان قیمت ۱۰ هزار تومان افت خواهد کرد.

دارایی‌نژاد تصریح کرد: قیمت‌های کنونی به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. در حال حاضر هر کیلو گوجه ۲۵۰۰۰ تومان سر زمین به صورت عمده معامله می‌شود. دیشب در میدان میوه و تره‌بار گوجه فرنگی با قیمت‌های ۲۷۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ هزار تومان و گوجه گلخانه‌ای تا ۴۵۰۰۰ تومان به صورت عمده فروخته شد. همچنین گوجه صادراتی در گلخانه کیلویی ۳۷۰۰۰ تومان معامله می‌شود. دارایی‌نژاد ادامه داد: سال گذشته همین موقع، برعکس امسال، شاهد افزایش عرضه گوجه بودیم و صدای کشاورزان درآمده بود و آن‌ها با ضرر هر کیلو گوجه را ۳ تا ۴ هزار تومان می‌فروختند، اما امسال مشکل به نحوی دیگر بروز کرده و در کنار بارندگی، صادرات سبب کمبود گوجه در بازار داخل شده است.

دارایی‌نژاد در پاسخ به اینکه بازار گوجه فرنگی چه زمانی متعادل می‌شود؟ گفت: ما از کشاورزان تقاضا کرده‌ایم که ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده صادرات را کمتر کنند تا بازار داخلی تامین شود. آن‌ها تا چند شب پیش موافق نبودند، چون صادرات برایشان با قیمت بهتری تمام می‌شود و آن‌ها محصول خود را برای صادرات کیلویی ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار تومان سر زمین به فروش می‌رسانند که این قیمت حتی تا ۲۷ هزار تومان هم می‌رسد، اما ما از آن‌ها تقاضا کردیم برای اینکه کمبود در بازار داخلی حس نشود نصف محصول خود را برای صادرات و نصف دیگر را برای بازار داخل به خصوص بازار تهران بگذارند.

رییس اتحادیه بارفروشان تهران با انتقاد از کاهش ورودی بار گوجه فرنگی به میدان اصلی میوه و تره‌بار پایتخت گفت: میدان اصلی میوه و تره‌بار تهران، مرکز ارسال محصولات به کل کشور است این در حالی است که شب گذشته کل میزان ورودی بار گوجه فرنگی ما حدود ۵۰۰ تن بوده است در صورتی که برای یک میدان ۳۰۰ هکتاری باید روزانه ۲ تا ۳ هزار تن ورودی داشته باشیم به خاطر همین کمبود محصول گوجه بیشتر حس می‌شود.

«گوجه» کمیاب شد!

دارایی‌نژاد افزود: وضعیت بازار گوجه فرنگی تا ۱۰ روز آینده همین است، اما با اعلام موافقت کشاورزان برای عرضه محصول خود به بازار داخل و با توجه به اینکه از پانزدهم ماه جاری گوجه بوشهر، جلگه و چند منطقه دیگر برداشت می‌شود پیش‌بینی می‌شود مشکل برطرف شود.

رییس اتحادیه بارفروشان تهران در مورد علت پایین بودن کیفیت گوجه‌های عرضه شده در بازار هم بیان کرد: ۵ درصد گوجه‌ها در حال حاضر باران خورده نیست و خوب است و علت کاهش کیفیت گوجه‌ها همین است.

وزارت جهاد کشاورزی پاسخگو باشد

ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هم درباره توزیع نشدن این کالای پرمصرف در میادین گفته است: تره‌بار وظیفه تنظیم بازار را بر عهده دارد، بنابراین وقتی عرضه کالایی کاهش پیدا می‌کند نمی‌تواند آن را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب بفروشد زیرا تجربه نشان داده اگر در شرایط کمبود عرضه کالا با قیمت بالاتر از نرخ مصوب در میادین میوه و تره‌بار توزیع شود، بهای آن در مغازه‌ها سر به فلک می‌کشد.

فصاحت تصریح کرد: کمبود کنونی گوجه برآمده از کاهش تولید آن به دلیل بارندگی‌های جنوب است.

وی همچنین گفت: در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی که مدیریت تولید را بر عهده دارد باید پاسخگو باشد، سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار توزیع‌کننده است.

حسین اصغری، مدیرکل دفتر سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی نیز درباره کم و کیف تولید گوجه فرنگی در این روز‌ها گفت: وزارت جهاد برای پاییز سال جاری ۴۸۰۰ هکتار زمین را به کاشت گوجه فرنگی اختصاص داده و تولید ۲۱۵ هزار تن از این محصول را در دستور کار قرار داده است. از این ۲۱۵ هزار تن حدود ۱۳۰ هزار تن مربوط به تولید آذرماه است.

وی افزود: امکان انبار کردن گوجه وجود ندارد و نمی‌توان این محصول را مانند پیاز و سیب زمینی در تابستان تولید و انبار و در فصول سرد عرضه کرد، گوجه باید به‌طور مستقیم از مزرعه به بازار بیاید.

اصغری ادامه داد: گوجه در پاییز در استان‌های بوشهر و خوزستان تولید می‌شود. در استان بوشهر در مناطق تنگ ارم و دیرودشتی و در استان خوزستان در منطقه بهبهان تولید می‌شود. بارندگی‌های اخیر در این مناطق امکان برداشت را به دلیل خیس بودن زمین از بین برده و حمل آن را توسط ماشین‌های سنگین غیرممکن کرده است. گوجه بر روی بوته هست و به محض اینکه زمین کمی خشک شود امکان برداشت آن فراهم می‌آید.

صادرات با وجود کمبود داخلی ادامه دارد

در شرایطی که تعادل بازار گوجه فرنگی داخل کشور به دلیل اختلالی که در تولید به وجود آمده بر هم ریخته، اما عرضه آن در بازار‌های فرامرزی برخلاف بازار‌های درون‌مرزی برقرار است. اصغری حجم صادرات گوجه فرنگی از ایران را از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان ماه مهر ۳۸۷ هزار تن و ارزش آن را ۱۷۶ میلیون دلار اعلام کرد. همچنین به گفته دارایی نژاد، در حال حاضر صادرات گوجه به پاکستان، عراق و حتی افغانستان و روسیه انجام می‌شود که در این میان تقاضا از سمت عراق بسیار بالاست. گوجه گلخانه‌ای هم به امارات و کویت صادر می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی