تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
با اتفاقاتی که سال گذشته افتاد باید دست کسانی که آمدند و کاندیدا شدند را هم بوسید

گرامی‌مقدم: ردصلاحیت‌های سیاسی با دو هدف انجام می‌شود

اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، با بیان اینکه امیدواریم حاکمیت از سر مصلحت و قانون‌مداری تندرو‌ها را کنترل کند، گفت: ما مسیری از رد صلاحیت‌ها را در این ۴۰ سال طی کردیم و در این رد صلاحیت‌ها بیشتر این دو مسئله را دیدیم؛ یک آنکه مردم را از انتخابات ناامید کنند و دوم آنکه بتوانند از ناامید کردن مردم، با رای حداقلی تعداد کرسی‌های مدنظر خودشان را در مجلس بالا ببرند؛ بنابراین ردصلاحیت‌های سیاسی با این دو هدف انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۵۹۰۲۴
۱۲:۵۱ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲

گرامی مقدم

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بی‌تجربگی مجریان باعث اخذ تصمیماتی می‌شود که اشتباه بوده و این اشتباهات جلوی دید مردم است. حوزه اجرا به شکلی است که با زندگی روزمره مردم در ارتباط بوده و به شکلی نیست که پنهان باشد و به همین دلیل سعی می‌کنند فاصله خود با رسانه را حفظ کرده و یا با آن‌ها درگیر باشند.

اسماعیل گرامی مقدم، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، در پاسخ به این سوال که با وجود آنکه در گذشته اعلام کرده بودید از طرف برخی نهاد‌های بالادستی به شما اعلام شده که اگر در انتخابات ثبت‌نام کنید، تایید صلاحیت می‌شوید، اما شما توسط هئیت اجرایی رد صلاحیت شدید! علت چیست؟ گفت: بحث فقط من نبودم بلکه آن‌ها می‌گفتند جریانات اصلاح‌طلب بیایند ثبت‌نام کنند و این دوره نظارت استصوابی کمتر خواهد بود. اما متأسفانه شاهد این بودیم که هیأت‌های اجرایی از همان ابتدای کار که هیچ‌گاه سابقه نداشت، اقدام به ردصلاحیت‌های گسترده داوطلبین تحت عنوان نظارت استصوابی کردند. یعنی نظارت استصوابی را یک گام جلوتر به دست هیأت‌های اجرایی دادند که اصلا ارتباطی نداشت.

وی افزود: شخصا با استناد به بند ۲ ماده ۳۱ ردصلاحیت شدم که عدم التزام به جمهوری اسلامی است که به هرحال یک اتهام و تهمت است. هیچ کجا ثابت نشده و متأسفانه با استناد به این بند، من و بسیاری از نامزد‌ها را ردصلاحیت کردند. بعضی رد صلاحیت‌ها هم مربوط به بند ۲ و ۴ است. در ادامه اعتراض خود را ثبت کردم و امیدواریم که در هئیت نظارت این موضوع رسیدگی شود.

نمی‌شود دست روی دست گذاشت، یک فعال سیاسی هیچ‌وقت خانه‌نشین نمی‌شود

گرامی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که از طرف شورای نظارت صلاحیت‌تان تایید شود، گفت: انسان باید همیشه با امید زندگی کند. ضمن اینکه امید ما همراه با کنشگری است. نمی‌شود که، چون طرف مقابل می‌خواهد ردصلاحیت کند، کنش‌گری نکنیم و از حق قانونی خودمان استفاده نکنیم. ما باید برای اصلاح امور تا حدی که امکان دارد تلاش کنیم تا این روش‌ها اصلاح شود. این روش‌ها زمانی اصلاح می‌شوند که ما خودمان را عرضه کنیم و اگر قرار است آن‌ها ردصلاحیت کنند، هزینه‌اش را خودشان بدهند. نمی‌شود دست روی دست گذاشت بنابراین حتما از خانه نشستن بهتر است و یک فعال سیاسی هیچ‌وقت خانه‌نشین نمی‌شود، در فعالیت‌های سیاسی حضور پیدا می‌کند، حرفش را می‌زند و حتما گوش شنوایی هم برای این حرف‌ها وجود دارد.

با اتفاقاتی که سال گذشته افتاد باید دست کسانی که آمدند و کاندیدا شدند را هم بوسید

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم با اتفاقاتی که در سال گذشته افتاد باید دست کسانی که آمدند و کاندیدا شدند را هم بوسید که در این شرایط در عرصه آمدند تا میان حاکمیت و مردم میانجی‌گری کنند و وارد عرصه انتخابات شدند. ما هم راهی به جز صندوق انتخابات نداریم و راهی به جز آن نمی‌توان تصور کرد. برای اینکه مردم هم همین مسیر را می‌خواهند و کمترین هزینه را دارد. امیدواریم با درایت عقلای قوم و حاکمیت در مرحله نظارت و بررسی، همه آن کسانی به دلایل سیاسی ردصلاحیت شدند، به صحنه رقابت برگردند.

ردصلاحیت‌های سیاسی با این دو هدف انجام می‌شود

امیدواریم حاکمیت از سر مصلحت و قانون‌مداری هم که شده تندرو‌های درونی را کنترل کند

گرامی مقدم درباره عملکرد هیئت‌های اجرایی و تاثیر آن بر مشارکت مردم گفت: ما مسیری از رد صلاحیت‌ها را در این ۴۰ سال طی کردیم و در این رد صلاحیت‌ها بیشتر این دو مسئله را دیدیم؛ یک آنکه مردم را از انتخابات ناامید کنند و دوم آنکه بتوانند از ناامید کردن مردم، با رای حداقلی تعداد کرسی‌های مدنظر خودشان را در مجلس بالا ببرند؛ بنابراین ردصلاحیت‌های سیاسی با این دو هدف انجام می‌شود.

وی افزود: این روش به نفع و منفعت یک جریان خاص در کشور خواهد شد، اما حتما وجهه جمهوریت نظام، آسیب خواهد دید و در حقیقت نظام و حاکمیت است که متضرر خواهد شد. همچنان که در گذشته و در سال ۱۴۰۰ هم شاهد بودیم که وقتی همه مجاری ورود و مداخله مردم در حاکمیت بسته شد، شاهد آسیب‌های مسیر‌های دیگر انتخابی از سوی جامعه بودیم؛ لذا ما از سر دلسوزی و برای حفظ منافع ملی است که به انتخابات و صندوق رای امیدوار هستیم و مردم را هم تشویق می‌کنیم. باید مقابل این نوع تفکر ایستادگی کرد و امیدواریم که حاکمیت از سر مصلحت و قانون‌مداری هم که شده تندرو‌های درون حکومت را کنترل کند تا بتوان از قِبل آن مشارکت را افزایش داد. اگر مشارکت افزایش پیدا نکند، مسلم است که ویترین جمهوریت نظام خدشه‌دار خواهد شد.

در دنیا نظامی‌ها اقبالی به سمت سیاسی شدن ندارند

گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که در راستای توصیه حضرت امام (ره) که نظامیان را از ورود به عرصه سیاسی برحذر کرده بودند، برخی از فعالان سیاسی و تحلیل‌گران نیز نسبت به استفاده از افراد نظامی در وزارت کشور هشدار داده بودند. از نظر شما بی‌توجهی به این هشدار‌ها چه مضرراتی داشته است، گفت: بالاخره کسانی که در کسوت نظامی‌گری خدمت می‌کنند، دارای یکسری دستورالعمل‌ها، مقررات و قوانینی هستند که بیشتر در حیطه مسئولیت آن مکان است و سروکاری با تحلیل و مصلحت ندارند و بیشتر دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند. اما وقتی با این نوع کار و مشغله روزانه، چنین نیرو‌هایی در جایگاه‌های سیاسی جا به جا می‌شوند، امکان موفقیت کمتر است و میان آنچه که عادت شده و آنچه که باید انجام دهند، مصلحت، عقلانیت و سیاست‌ورزی با هم تداخل پیدا می‌کند و متاسفانه خروجی آن منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند.

وی افزود: به همین دلیل است که این موضوع در هیأت‌های اجرایی بیشتر بروز و ظهور کرد و سال‌ها می‌گذرد تا یک فرد نظامی از فضا و محیطی که قبلا در آنجا خدمت کرده خارج شود و بخواهد کار تحلیلی، سیاسی و سیاست‌ورزی را در مدیریت اعمال کند.

گرامی مقدم گفت: وقتی یک فرد، از عنصر نظامی بوده و با ادبیات و رفتار سازمانی خاصی تربیت شده، در جایگاه دیگری قرار می‌گیرد که جنس این جایگاه با جنس قبلی به عنوان یک عنصر سیاسی متفاوت است؛ یعنی یک عنصر سیاسی باید یک ادبیات و عنصر نظامی ادبیات دیگری داشته باشد، این‌ها با هم سازگاری ندارد، بنابراین نمی‌توان از او انتظار داشت تا عملکرد متناسب با هدف کسب رضایتمندی در جامعه را رقم بزند. به همین دلیل است که امام این توصیه را کردند و در دنیا هم، سیاست‌مداران در این خصوص قانونگذاری کردند و نظامی‌ها هم اقبالی به سمت سیاسی شدن ندارند و سعی می‌کنند در حیطه وظایف خودشان انجام‌وظیفه کنند.

بی‌تجربگی مدیران دولت باعث اخذ تصمیماتی می‌شود که اشتباه بوده و این اشتباهات جلوی دید مردم است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مدیران این دولت تجربه کافی ندارند. اما این دولت نیت‌های خوبی دارد. آقای رئیس جمهور در تلاش است تا به وعده‌هایی که داده جامه عمل بپوشاند. اما در جا‌هایی که تصور اشتباه داشتند، مانند حل و فصل پرونده هسته‌ای وقتی به بن بست رسیدند و دیدند نمی‌توانند مشکلات مردم را حل کنند و به لحاظ روحی و روانی از طرف افکار عمومی فشار‌هایی به آنان وارد می‌شود، در رفتارشان شتاب‌زدگی دیده شد و به همین دلیل با رسانه‌ها درگیر می‌شوند یا تلاش می‌کنند از رسانه‌ها فاصله بگیرند. این بی‌تجربگی باعث اخذ تصمیماتی می‌شود که اشتباه بوده و این اشتباهات جلوی دید مردم است. حوزه اجرا به شکلی است که با زندگی روزمره مردم در ارتباط بوده و به شکلی نیست که پنهان باشد و به همین دلیل سعی می‌کنند فاصله خود با رسانه را حفظ کرده و یا با آن‌ها درگیر باشند.

یکی از نقاط ضعف ما گسیختگی اجتماعی بود که جایگزین همبستگی اجتماعی شد

وی گفت: در شرایط کنونی به خصوص بعد از حوادث سال ۱۴۰۱ طبیعی است که حاکمیت، بعد از به دست آوردن آرامش، به دنبال برطرف کردن، پوشاندن و ترمیم نقاط ضعف خود باشد یا نقاط قوت خود را تقویت کرده و بهبود ببخشد. یکی از نقاط ضعف ما گسیختگی اجتماعی بود که جایگزین همبستگی اجتماعی شد. همبستگی اجتماعی زمانی به وجود می‌آید که رضایتمندی افزایش پیدا کند. در حوزه سیاسی زمانی رضایتمندی افزایش پیدا می‌کند که مردم احساس کنند در تعیین مدیران و حاکمان نقش دارند. وقتی محدود شد و تعداد گزینش مردم کاهش پیدا کرد، مردم عملا انگیزه‌ای برای حضور در عرصه انتخابات پیدا نمی‌کنند، مانند اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ افتاد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: برای اینکه ما آشتی ملی یا وفاق ملی را افزایش دهیم، نیاز به این است که نگاه به انتخابات یک نگاه حذفی نباشد و اجازه دهیم تمامی گروه‌ها و نحله‌های فکری از اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا، راست میانه و راست تندرو حضور داشته باشند. آن وقت مردم هستند که تعیین می‌کنند چه کسی باید بر مسند بنشیند. امیدواریم که این فضا را در سه، چهار ماه آینده شاهد باشیم.

اگر می‌خواهیم مشارکت ضعیف ۱۴۰۰ تکرار نشود، باید کثرت کاندیدا‌ها در رقابت را افزایش دهیم

گرامی مقدم در پاسخ به این سوال که رهبری قبل از فرآیند برگزاری انتخابات، توصیه‌هایی داشتند. فکر می‌کنید رویه کنونی چه میزان در راستای فرمایشات ایشان بوده و برای عملیاتی شدن این توصیه‌ها به ویژه در مورد مشارکت مردم در انتخابات باید چه اقداماتی صورت گیرد، گفت: رهنمود‌های رهبری روشن است. ایشان مشارکت می‌خواهند. اقتدار و بقای هر حاکمیتی در اثر مشارکت مردم در انتخابات ایجاد، حفظ و تقویت می‌شود؛ بنابراین باید مجریان و ناظران انتخابات در این مسیر حرکت کنند. در گام اول دیدیم که در آن مسیر حرکت نکردند و تعداد کثیری از کسانی که در گذشته صلاحیت داشتند را ردصلاحیت کردند؛ لذا فکر می‌کنم برای افزایش مشارکت باید اجازه داد تا یک رقابت واقعی در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شکل بگیرد.

وی گفت: اگر مردم احساس کنند رقابت جدی است، آن زمان می‌فهمند فرق است میان این جریان و آن جریان؛ این فرد و آن فرد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم مشارکت ضعیف ۱۴۰۰ تکرار نشود، باید کثرت کاندیدا‌ها در رقابت را افزایش داد که در آن صورت حتما مشارکت افزایش پیدا می‌کند. با رقابت‌های کاذب بین یک جریان اصولگرای تندرو نمی‌شود انتظار داشت که رهنمود‌های رهبری قابل پیاده شدن باشد و انتظارات ایشان در حوزه افزایش مشارکت شکل بگیرد. ظرف اصولگرایان روشن است و مشخص بوده که آن‌ها در تهران و شهرستان‌ها چقدر رای دارند. آنچه که روشن است باید رقابت را افزایش داد تا ظروف دیگری از مشارکت وارد انتخابات شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی