تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
وضعیت ساخت مسکن در دولت رئیسی

نماینده مجلس: آقایان شعار دادند و در آن مانده‌اند!

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس درباره وضعیت ساخت مسکن در دولت ابراهیم رئیسی گفت: آقایان شعار بدون بررسی دادند و اکنون در آن مانده‌اند و حالا موضوع را به بنیاد مسکن روستایی کشاندند. به نوعی آمار را سرشکن در مسکن روستایی می‌کنند. یعنی وقتی به کسی تسهیلات می‌دهند، نام شخص برای پر کردن آمار در لیست روستایی می‌آید، ولی قرار بود بیشتر این مساکن در شهر‌ها ساخته شود. این یعنی برای افزایش آمار ساخت مسکن، تسهیلات مسکن روستایی را به آمار اضافه کرده‌اند!

کد خبر: ۱۵۸۹۹۰
۱۷:۵۹ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲

نماینده مجلس: آقایان شعار دادند و در آن مانده‌اند!

دیدارنیوز: جلال محمودزاده نماینده مجلس یازدهم در نقد عملکرد دولت در بحث ساخت مسکن گفته آقایان شعار بدون بررسی دادند و اکنون در آن مانده‌اند و حالا موضوع را به بنیاد مسکن روستایی کشاندند. به نوعی آمار را سرشکن در مسکن روستایی می‌کنند. یعنی وقتی به کسی تسهیلات می‌دهند، نام شخص برای پر کردن آمار در لیست روستایی می‌آید، ولی قرار بود بیشتر این مساکن در شهر‌ها ساخته شود. این یعنی برای افزایش آمار ساخت مسکن، تسهیلات مسکن روستایی را به آمار اضافه کرده‌اند!

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد درباره وضعیت ساخت مسکن در دولت رئیسی و وضعیت پیشرفت پروژه‌ها و تطابق آن با شعار‌هایی که دولت داده، با با رویداد۲۴ گفتگو کرده که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

*‍ ابتدا باید بگویم سیاست‌های دولت در حوزه مسکن، بسیار غلط است و رویکرد دولت در بحث مسکن، بیشتر شعاری است تا عملی. یکی از مشکلات مسکن، بحث زمین است. تا زمانی که دولت، زمین مناسب و کافی در اختیار سرمایه‌گذاران و کسانی که ساخت مسکن انجام می‌دهند، قرار ندهد و زمین را به قیمت بالا برایشان مهیا کند، این کار باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود و مشکل خاصی در این بخش حل نخواهد شد.

*‍ موضوع دیگر این است که تسهیلاتی که دولت برای مسکن می‌دهد بالای ۲۳ درصد است. جوانی که تازه ازدواج کرده و هیچ درآمدی ندارد چطوری می‌تواند چهار میلیارد تومان پول برای یک مسکن ۸۰ تا ۹۰ متری بپردازد؟ در حال حاضر شرایط وام مسکن به این صورت است، کسی که ثبت‌نام می‌کند باید طی سه چهار سالی که مسکن ساخته می‌شود، حداقل ۵۰۰ میلیون تومان پول به دولت بپردازد و بعد تسهیلات ۲۳ درصد را هم برگرداند که سر جمع می‌شود چهار پنج میلیارد تومان که این منطقی نیست.

*‍ طرح مسکن ملی، هم از نظر اجرایی و هم از نظر سیاست‌گذاری، اصلاً قابل اجرا نیست. دولت اگر می‌خواهد مسکن ارزان در اختیار جوانان قرار دهد، خودش مسکن بسازد و با قیمت ارزان و یارانه‌ای به مصرف‌کننده بدهد، ولی دولت این قابلیت را اصلاً ندارد و حاضر نیست خودش را وارد این فاز کند.

*‍ زمانی مسکن مهر وام چهار درصد داشت، ولی وام مسکن ملی ۲۳ درصد شده است. سرمایه‌گذار اصلاً از این وضعیت استقبال نمی‌کند و این طرح از اول منجر به شکست بود. چون آقای رئیسی برای ساخت مسکن شعار داد، مجبور شد مسکن ملی را مطرح کند، ولی در مسکن ملی، زیرساخت‌های ساخت مسکن وجود ندارد.

*‍ آقایان شعار بدون بررسی دادند و اکنون در آن مانده‌اند و حالا موضوع را به بنیاد مسکن روستایی کشاندند. به نوعی آمار را سرشکن در مسکن روستایی می‌کنند. یعنی وقتی به کسی تسهیلات می‌دهند، نام شخص برای پر کردن آمار در لیست روستایی می‌آید، ولی قرار بود بیشتر این مساکن در شهر‌ها ساخته شود. این یعنی برای افزایش آمار ساخت مسکن، تسهیلات مسکن روستایی را به آمار اضافه کرده‌اند!

* به شما می‌گویم اوضاع بازار مسکن بدتر هم خواهد شد، چون عرضه‌ای وجود ندارد و تقاضا مدام در حال افزایش است. مجلس در برنامه هفتم توسعه کشور می‌توانست کاری در این باره بکند. مشکل اصلی مسکن، منابع مالی و زمین است. تامین منابع مالی، بار مالی دارد. یعنی اگر طرحی در این خصوص در مجلس مصوب شود، این طرح در اصطلاح در شورای نگهبان هفتاد و پنجی می‌شود.

*‍ مثلاً اگر ما در مجلس بگوییم برای مسکن ملی باید مثل مسکن مهر وام چهار درصد داده شود و ۱۸ درصد بقیه را دولت از محل منابع خودش بدهد یا مثلاً بگوییم دولت موظف است که زمین رایگان به سازنده بدهد، هر دو بار مالی دارد و هر دو در شورای نگهبان رد می‌شود.

*‍، چون ابتکار عمل دست دولت است باید خود دولت در قالب لایحه، موضوع را بیاورد و مجلس نمی‌تواند خیلی کار جدی بکند. این چالش کاملاً متوجه دولت است. دولت باید این موضوع مهم را در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیاورد و آنگاه ما هم کمک می‌کنیم که تصویب شود.

*‍ این موضوع اصلاً در برنامه هفتم توسعه کشور دیده نشده است. اگر تسهیلات را در برنامه هفتم کشور تغییر بدهیم باز هم در شورای نگهبان رد می‌شود. دولت خودش باید تامین مالی کند، ولی نمی‌خواهد این تعهد را داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی