تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
برنامه رکن سه با دکتر محمد علی وکیلی، نماینده مجلس دهم (قسمت اول)

خالص‌سازی یعنی پایداری‌سازی/ از نظر آقایان، اصلاح‌طلبان خون کثیفی هستند که باید تخلیه شوند/ من اصلاح‌طلب معرفتی‌ هستم

محمد علی وکیلی فعال سیاسی و نماینده مجلس دهم در قسمت اول گفت‌وگوی خود با برنامه رکن سه، به دلایل انصرافش از حضور در انتخابات مجلس در پایان امسال پرداخته است.

کد خبر: ۱۵۸۹۸۲
۱۵:۲۷ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲

خالص‌سازی یعنی پایداری‌سازی/ از نظر آقایان، اصلاح‌طلبان خون کثیفی هستند که باید تخلیه شوند/ من اصلاح‌طلب معرفتی‌ هستم

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در ادامه برنامه‌های رکن سه که به فعالیت‌ها، رویکرد‌ها و راهبرد‌های احزاب در ایران می‌پردازد و نگاه احزاب نسبت به مسائل کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد، در این قسمت میزبان دکتر محمد علی وکیلی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب هستیم.

محمد علی وکیلی در ابتدای صحبت‌هایش توضیح داد که چرا برای انتخابات پیش‌رو ثبت نام کرده اما از ادامه راه انصراف داده است: «من برای حضور در انتخابات پیش ثبت‌نام کردم که دلیلش مرزبندی با براندازان بود اما در مرحله ثبت‌نام حاضر نشدم به خاطر مرزبندی با خالص‌سازان...»

از نگاه دکتر وکیلی، مردم ایران محکوم به جمهوری اسلامی هستند و جمهوری اسلامی نیز از نظر من محکوم است به اصلاحات. فرض من این است که قبول دارم این نظام مشروع است و انتخابات نیز ابزاری برای مشروعیت بخشیدن به آن است، اما در شرایط کنونی به نظر من اراده‌ای وجود دارد که قصد دارد خون حاضر در بدنه انقلاب را عوض کند و خون جدیدی بر این قالب تزریق کند. این خون جدید از سال ۹۸ شروع شد به تصفیه و در این مدت هم نام‌ها و عنوان‌های مختلفی روی این خون گذاشتند.»

ویدیو این گفت‌و‌گو را اینجا و در کانال یوتیوب و آپارات دیدار ببینید



این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: «ما در آستانه سال ۱۴۰۴ هستیم و قرار بود افق بیست ساله کشور تشکیل شود و ما در جهان و منطقه اول باشیم، اما الان می‌بینیم که در بسیاری از شاخصه‌ها حتی از بیست سال پیش هم عقب رفته‌ایم و فاصله معناداری حتی با کشور‌های همسایه داریم. برای این عقب ماندگی باید مقصری پیدا شود و این مقصر گویاهمین خونی است که در چهل سال اخیر در بدن جریان داشته! در دوره آقای روحانی بعضی‌ها جوری مشکلات را گردن بخشی از مجلس دهم و دولت می‌انداختند که انگار ما را همان خون کثیف جاری در بدن می‌دانستند. الان هم عده‌ای معتقدند که باید این خون تصفیه شود.»

محمد علی وکیلی معتقد است که از سال ۹۸ تاکنون حکومت با هزینه کمی یکدست شده و حتی اگر این یکدست شدن منجر به پاسخگویی به انباشت مطالبات مردمی می‌شد و اوضاع بهتر می‌شد حتی باکی از حذف شدن هم نداشت، اما چنین اتفاقی نیفتاده و دستاورد‌ها در دو ساله اخیر در مقایسه با گذشته جای دفاع ندارد.

وکیلی هشدار می‌دهد که این شیوه خالص‌سازی و غیرستیزی، دامن بخشی از افرادی که همین حالا در این کلوپ خودی‌ها هستند را خواهد گرفت و آن‌ها را هم حذف خواهد کرد مثل اتفاقی که برای لاریجانی و... افتاد. او می‌گوید که اگر «پایداریسم» تبدیل به معیار انقلابی‌گری شوند باید منتظر غیرخودی شدن قالیباف هم باشیم و حتی شاید ابراهیم رئیسی...

نماینده مجلس دهم که تحصیلکرده فلسفه نیز هست خود را یک اصلاح‌طلب «معرفتی» می‌داند نه اصلاح‌طلب «سیاسی». او همچنین خود را منتقد ساحت قدرت می‌داند و می‌گوید: «من در نقد قدرت، شومن نیستم، چون چنین رفتاری تنها نتیجه‌ای مثل یک دوره به مجلس راه پیدا کردن را در پی دارد. به همین خاطر هم هست که حاضر نشدم به هر قیمتی به مجلس آینده وارد شوم.»

محمد علی وکیلی در ادامه گفت‌وگو، گوشه‌هایی از نقد‌های خود را به ساختار‌های قدرت روشن کرد، نظراتی که تازه و غیرتکراری به نظر می‌آیند و شنیدن آن‌ها به شدت توصیه می‌شود.

عکس‌ها: آرش راهبر

خالص‌سازی یعنی پایداری‌سازی/ از نظر آقایان، اصلاح‌طلبان خون کثیفی هستند که باید تخلیه شوند/ من اصلاح‌طلب معرفتی‌ هستم

 

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
0
0
تحلیل دقیق ومنصفانه
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی