تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دوازدهمین برنامه «با فرهنگ» در گفت‌و‌گو با پژوهشگر جشن‌های فراموش‌شده ایرانی

میثم حسین‌خانی: جشن یلدا عامل وفاق و اتحاد مردم است/ آیین‌های سوگواری (سوم، هفتم، ماه و سال) از یهودیت آمده‌اند

تازه‌ترین برنامه‌ بافرهنگ به میزبانی حسین قنواتی با موضوع «جشن‌های فراموش شده و فرهنگ» به گفت‌وگو با دکتر میثم حسین‌خانی، دکترای ادبیات و پژوهشگر جشن‌ها و آبین‌های ایرانی اختصاص یافته است.

کد خبر: ۱۵۸۹۳۰
۲۰:۰۱ - ۰۳ آذر ۱۴۰۲

میثم حسین‌خانی با فرهنگ

 

دیدارنیوز ـ حسین قنواتی: در دوازدهمین برنامه‌ «با فرهنگ» از دیدار نیوز، میزبان دکتر میثم حسین‌خانی، دکترای ادبیات و پژوهشگر جشن‌ها و آبین‌های فراموش شده‌ی ایرانی بودم و در موضوع «فرهنگ‌ها و جشن‌های فراموش شده» به گفت‌وگو نشستیم. 

این گفت‌وگو با توجه به واکنش‌ها به نام‌گذاری اخیر برای شب یلدا در گاه‌شمار ایران، با اشاره به این رویداد آغاز می‌شود. دکتر حسین‌خانی در این رابطه معتقد است که اگر خِرَدورز باشیم، جشن‌های ملی مانند آیین شب یلدا می‌تواند سبب وفاق و همدلی و اتحاد میان مردم باشد.

این پژوهشگر متون کهن و ادبی پیرامون جشن‌های فراموش شده سپس به جشن‌های «گل‌افشان» و «شادگلی» می‌پردازد که از فرهنگ ایران به اطراف کشور به ویژه فرهنگ اعراب راه یافته‌اند.

وی همچنین به جشن‌ها و مسابقات رایج در فرهنگ ایران می‌گوید که مردم کمتر از آن با خبرند. «شاطران» و «آب‌پاشان» از جمله‌ی این جشن‌ها هستند که حسین‌خانی به تشریح آن‌ها می‌پردازد.

ویدیو این گفت‌و‌گو را در اینجا و کانال آپارات و یوتیوب دیدار ببینید

او در مورد آیین‌های سوگواری که امروز رایج است نیز توضیح می‌دهد که مراسم‌های سوم و هفتم، سپس ماه (چهلم در فرهنگ امروز) و سال، جزو واردات فرهنگی است که از آن به عنوان «اسراییلیات» یاد می‌شود و از فرهنگ دینی یهودی به رسوم اسلامی و امروزی ما آمده‌اند.

حسین‌خانی توقف در سوگواری در آیین فرهنگی و دینی زرتشتی ما را از مواردی می‌داند که دین باستانی ایرانیان نادرست می‌دانسته است.

میثم حسین‌خانی برنامه با فرهنگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی