تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد

افزایش حقوق‌ها؛ کارکنان ۱۸ درصد، بازنشستگان ۲۰ درصد

خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۳ امروز با نامه رئیسی به مجلس داده می‌شود، گفت: افزایش حقوق ۱۸ درصدی برای کارکنان و ۲۰ درصدی نیز برای بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۵۸۸۲۲
۱۲:۰۸ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲

افزایش حقوق‌ها؛ کارکنان ۱۸ درصد، بازنشستگان ۲۰ درصد

دیدارنیوز: احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز با خبرنگاران بیان کرد: با توجه به تغییر قانون برای تقدیم بودجه، دولت مکلف شده بود که کلیات و جداول اصلی و احکام درآمدی و هزینه‌ای را در آبان‌ماه تقدیم مجلس کند؛ البته مجلس برای تعیین تکلیف برنامه تقاضای تعویق داشت و امروز تا دقایقی دیگر بودجه ۱۴۰۳ با نامه رییس‌جمهور به مجلس ارسال خواهد شد.

وی افزود: رشد بودجه عمومی دولت در سال آینده حدود ۱۸ درصد افزایش داشته و دولت تلاش کرده در مواردی که کمترین میزان نیاز به افزایش مصارف وجود دارد اتفاق بیفتد تا کسری و تورم کمتری به جامعه و مردم تحمیل شود.

خاندوزی اظهار داشت: افزایش حقوق ۱۸ درصدی برای کارکنان و ۲۰ درصدی نیز برای بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تقدیم بودجه به مجلس توضیح داد: با توجه به عدم اتمام بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس، امروز مرحله اول یعنی کلیات بودجه به‌همراه نامه رسمی رییس‌جمهور به مجلس تقدیم می‌شود و همان‌طور که سخنگوی دولت اعلام کرد، رییس‌جمهور بزودی در صحن مجلس حاضر شده و توضیحاتی را پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۳ ارائه خواهد کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت در تشریح ابعاد بودجه سال آینده خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هدف اصلی دولت کنترل تورم است، در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش شد تا ارقام درآمدی بودجه بصورت واقع‌بینانه و قابل تحقق تنظیم شود.

خاندوزی اضافه کرد: هم‌چنین در هدف دوم به دنبال افزایش سهم درآمد‌های پایدار و کاهش سهم فروش نفت در بودجه بودیم. در مجموع با افزایش درآمد‌های پایدار و کاهش هزینه‌ها، کسری تراز عملیاتی بودجه پیشنهادی سال آینده نسبت به سال جاری از ۴۵۷ هزار میلیارد به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. میزان صادرات نفت خام نیز یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه، به قیمت هر بشکه ۶۵ یورو در نظر گرفته شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح بنزین برای همه گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت که درگیر این طرح بودند، درخصوص شیوه اجرا و توسعه این الگو به سایر مناطق کشور ملاحظاتی داشتند، طرح حدود یکسال است که متوقف شده و در مراحل اصلاح و تکمیل است تا مجدداً در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود و تا امروز به ستاد اقتصادی نیامده است.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود در روز‌های اخیر منابع ارزی ایران در عراق آزاد شده است، بیان کرد: بلوکه شدن ارزها، حداقل بین ایران و عراق معنای دقیقی ندارد؛ چون ارز‌های ما بلوکه نشده بود و بلکه فرایند وصول و دسترسی بانک مرکزی به آن دچار مشکل مقطعی شده بود و با توافق بین دولت ایران و عراق آن موانع مرتفع شده است. واردات کالا‌های اساسی کشور در کمتر از ۱۵ روز از طریق بانک عراقی پرداخت حواله شده و بخشی از منابع به بانک عمانی منتقل شده و واردات انجام گرفته است. این منابع تحت اختیار و کنترل بانک مرکزی است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص سامانه یکپارچه خودرو تصریح کرد: تلاش دولت سیزدهم از ابتدا این بود تولید را به بالای یک میلیون دستگاه خودرو در سال برساند و این هدف در سال گذشته محقق شد؛ امیدواریم امسال بیش از سال گذشته شاهد رشد تولید خودرو باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: در هفت‌ماهه اول سال جاری، تولید انواع خودرو نسبت به هفت‌ماهه مشابه سال قبل ۲۲ درصد رشد داشته و ۶۲۶ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده است.

خاندوزی ادامه داد: اگر در زمان توافق، خودروساز قیمتی اعلام کرده باشد، باید خودروساز همان نرخ را رعایت کند و خودرو را با همان قیمت، به متقاضی تحویل دهد. رشد تولید خودرو در سال جاری ۲۲ درصد بود و امسال تاکنون خودروسازان ۶۲۶ هزار دستگاه انواع خودرو تولید کرده‌اند؛ در تولید سواری ۱۹، وانت ۴۷ و کامیون و کشنده ۳۵ درصد طی ۷ ماهه امسال رشد تولید داشته‌ایم.

وی هم‌چنین درخصوص آمار واردات خودرو عنوان کرد: تا امروز حدود ۱۱ هزار خودروی نو و کارکرده در کشور وارد شده و یا در آستانه ورود به کشور است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی عنوان کرد: دولت سیزدهم پای وعده خود برای ایجاد شفافیت ایستاده است؛ در حال دیدن ثمره شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و بیرون آمدن آن‌ها از تاریکخانه اقتصاد هستیم. امسال حدود ۱۰۰۰ شرکت صورت‌های مالی خود را منتشر کرده‌اند، که امیدواریم تا پایان سال رکورد بی‌سابقه ۲۰۰۰ صورت مالی شرکت‌های دولتی و بخش عمومی کشور را بزنیم و در کدال منتشر کنیم و بانک‌های دولت و شرکت‌های زیرمجموعه دولت از این قبیل هستند.

خاندوزی در پاسخ به سوالی پیرامون سهم بانک آینده در افزایش پایه پولی گفت: درباره بانک‌های ناتراز از جمله بانک آینده، امسال بانک مرکزی برنامه بسیار دقیقی کتبا ابلاغ کرده و امیدواریم مسیر سال‌های گذشته که بر روی هم انباشت شده و اضافه برداشت‌های مستمر را رقم زده، امسال متوقف شود.

وی ادامه داد: دولت در قدم اول تلاش کرد صورت‌های مالی تعیین تکلیف‌نشده بانک آینده را تعیین تکلیف کند و با توجه به مسئولیتی که به وزارت اقتصاد برای برگزاری مجامع این بانک داده شده بود، صورت‌های مالی تایید نشده از سوی حسابرس را تهیه و در مجمع مصوب کند. در خصوص اعضای هیات مدیره بانک نیز با توجه به پایان مهلت قانونی، اعضای هیات مدیره جدید معرفی شده‌اند.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: با توجه به تصویب قانون جدید بانک مرکزی که اختیارات ویژه‌ای را برای حل مساله بانک‌های ناتراز در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد، امیدواریم این روند متوقف شود؛ دولت بنای تسامح ندارد و مردم نباید تاوان ناکارآمدی یک بانک را بدهند.

خاندوزى در پاسخ به سوالی پیرامون جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفت: به موازات پیشرفت تبادلات با کشور‌های همسایه، تاکید رئیس جمهور این است که باید منافع اقتصادی حاصل از دیپلماسی پیگیری شود و به همین دلیل تدابیر متعددی در حوزه تجارت و سرمایه گذاری صورت گرفته است. در این راستا به‌عنوان مشوق برای سرمایه‌گذاران خارجی، اعطای اقامت طولانی مدت و کاهش مبلغ سرمایه‌گذاری از ۲۵۰ هزار دلار به ۱۰۰ هزار دلار، مصوبه واردات طلا و فلزات گران‌بها به‌عنوان بخشی از سرمایه خارجی در نظر گرفته شده و در عین حال، کانال‌های ورود سرمایه خارجی تسهیل شده است.

وی ادامه داد: نرخ ارز مورد عمل برای سرمایه‌گذاران خارجی با کمک بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی اصلاح و ابلاغ شد. هم‌چنین تخفیف مالیاتی برای شرکت‌ها در نظر گرفته شد تا مطالبات سرمایه‌گذاران خارجی از محل ارز شرکت‌های مشترک ایرانی پرداخت شود و این بخش از رفع تعهد ارزی صادرکنندگان معاف شد.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: اعطای تخفیف به سرمایه‌گذاران خارجی در پرداخت عوارض گمرکی ماشین‌آلات وارداتی نیز در حال انجام است. راه‌اندازی درگاه ملی آژانس تشویق سرمایه‌گذاری خارجی به زبان لاتین برای اولین‌بار اقدام مهم دیگری است که به انجام رسیده است.

خاندوزی گفت: ثمره اقدامات ما این است که از ابتدای شروع به کار دولت تا پایان مهر امسال، ۸ میلیارد و ۹۸۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی معتبر جذب شده است؛ معتبر به این معنا که شاهد شروع به کار سرمایه‌گذار خارجی هستیم.

وی افزود: میانگین سرمایه‌گذاری خارجی معتبر در طول دولت سیزدهم، ۳ برابر میانگین سرمایه‌گذاری خارجی ۹ سال قبل از دولت سیزدهم است. روسیه، امارات و چین در صدر کشور‌هایی هستند که بیشترین سرمایه‌گذاری را در اقتصاد ایران داشته‌اند.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص بسته حمایتی دولت تا پایان سال برای بازار سرمایه، بیان کرد: تلاش دولت این بوده از طریق کاهش نااطمینانی و افزایش پیش‌بینی‌پذیری شرکت‌ها و صنایع بورسی کشور بتواند در ماه‌ها و سال‌های آینده نسبت به حمایت از بازار سرمایه عملکرد بهتری داشته باشد.

خاندوزی عنوان کرد: طرح سهام‌یار از طرح‌هایی بود که سال قبل تصویب و اجرا شد، این طرح تقریبا در روز‌های سخت بازار اتفاق افتاد و خوشبختانه با وجود این طرح، بازار شرایط بهتری پیدا کرد که نیازی به بازپرداخت مبالغ جبرانی در طرح سهام‌یار نبود.

وی در ادامه درباره ثبت‌نام وام بازنشستگان و سازوکار سامانه تعبیه‌شده برای این کار، گفت: خود سازمان تأمین اجتماعی توضیح داد که اساسا سامانه‌ای برای ثبت‌نام وام بازنشستگان راه‌اندازی نشده است. حل مسئله وام بازنشستگان به‌جهت فشار‌های معیشتی در دستورکار است و دولت کاملا در جریان این فشار‌ها هست و آن را لمس می‌کند که چه فشاری بر زندگی بازنشستگان عزیز وجود دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی تلاش کرده تا تأمین اعتبار داشته باشد و به محض اینکه تأمین اعتبار شود، اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی