تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

حجاب به نماد مبارزه با حکومت تبدیل شده/ به جای حل مشکلات اقتصادی، می‌گویند مرگ بر آمریکا/ مذهبی‌ها در پست گرفتن از همه جلوترند

گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان تابستان انجام شد؛ او با نقد رفتار حاکمیت در برابر موضوع حجاب، تاکید داشت که تلخ‌ترین اتفاق در کشور مرگ مهسا امینی بود.

کد خبر: ۱۵۸۷۷۳
۱۵:۳۸ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲

برای زن باحجابی که گدایی می‌کند، فریاد بزنید نه زن بی‌حجاب/ به جای حل مشکلات اقتصادی می‌گویند، مرگ بر آمریکا/ مذهبی‌ها در پست گرفتن از همه جلوترند/ حجاب به نماد مبارزه با حکومت تبدیل شده است

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی مهمان یکی دیگر از اپیزودهای برنامه اصل ۲۷ در دیدارنیوز بود. او در این گفت‌وگو حجاب را یک امر اختیاری و اخلاقی می‌داند و می‌گوید: من با برخورد این چنینی با موضوع حجاب مخالفم. چهل سال است فقط می‌گوییم مرگ بر آمریکا اما مشکل ما را حل نمی‌کند و مشکلات اقتصادی مان همچنان پابرجاست.

او ادامه می‌دهد: حجاب یک امر کاملا ارزشی و اختیاری است و هر فردی این حق را دارد که این ارزش را برگزیند یا رها کند، تجربه نشان داده که هر چقدر مسایل اخلاقی و دینی را تحمیلی و اجباری کنیم نتیجه عکس می‌گیریم.

ویدیوی این گفت‌و‌گو را می توانید اینجا، کانال یوتیوب و آپارات ببینید

 

او از ماجرای ممنوعیت ماهواره مثال آورده و می‌گوید: یک زمانی مدام اعلام کردند ماهواره ضد ارزش است و دیش‌ها باید جمع شود و مدتی هم این کار را کردند. آیا جواب داد؟ خیر؛ زیرا هیچ امری با زور و خشونت و تهدید حل نمی‌شود چه برسد به مسایل دینی، اعتقادی و ارزشی.

میبدی با اشاره به اینکه "با این شکل از برخورد با حجاب مخالفم"، می‌افزاید: «این صحبت من نه از موضع جناحی است و نه موضع اخلاقی و مذهبی؛ مخالفتم به این دلیل است که هیچ کجا فقهای ما دستور نداده‌اند با بدحجابی به این شکل برخورد شود یا در مغازه را پلمب کنند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه می‌دهد: «دولتی که قرار بود قطار پیشرفت حرکتش، مشکلات اقتصادی به ویژه مسکن را حل کند، به سمت حل مسئله حجاب رفت که به هیچ عنوان اولویت نیست؛ بنابراین چنین تلقی می‌شود که عده‌ای در این میان به دنبال این هستند که با ایجاد دل مشغولی‌های سیاسی، مردم و جامعه را از مسایل اصلی مانند مشکلات اقتصادی غافل کنند.»

او معتقد است: توهین به هنرمندان که اعتبار این کشور هستند به دلیل نداشتن حجاب، بدترین کاری است که انجام می‌شود و اینکه اعلام می‌کنند این افراد باید به مراکز روان‌درمانی مراجعه کنند یا در بهشت زهرا مرده بشورند نشان می‌دهد که کار‌های خرافه از هر کار دیگری در کشور ارجمندتر است.

برای زن باحجابی که گدایی می‌کند، فریاد بزنید نه زن بی‌حجاب/ به جای حل مشکلات اقتصادی می‌گویند، مرگ بر آمریکا/ مذهبی‌ها در پست گرفتن از همه جلوترند/ حجاب به نماد مبارزه با حکومت تبدیل شده است

عکس ها: آرش راهبر

به عقیده این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اگر حاکمان با منطق درست و با روش صحیح حکومت‌داری پیش می‌رفتند نه اتفاق‌های سال گذشته رخ می‌داد و نه مسئله حجاب به لجبازی سیاسی منجر می‌شد. حالا حجاب به نماد مبارزه با حکومت تبدیل شده است.

میبدی با تاکید به اینکه حاکمیت باید این شیوه نادرست را تغییر دهد، تاکید می‌کند: «چرا آقایان برای خانم با حجابی که کنار خیابان گدایی می‌کند یا در سطل آشغال به دنبال لقمه نانی برای فرزندانش می‌گردد فریاد نمی‌زنند؛ اما برای خانمی که حجاب ندارد، وااسفا می‌گویند.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو به صحبت‌های مسئولان درباره حجاب و عنوان اینکه حجاب هویت ملی است، اشاره می‌کند و می‌گوید: "هویت ملی ما عفاف و حجاب نیست؛ عدالت، آزادی و ارزش پول ملی، این‌ها هویت ملی است."

او در پاسخ به این پرسش که راه برون‌رفت از این شرایط چیست، نیز گفت: «نگاه‌ها باید عوض شود. تار و پود کشور را باید جور دیگری دید، فرق جوامع دمکراتیک و جوامع غیر دموکراتیک این است که در جوامع دموکراتیک آزادی رسانه و احزاب و .. وجود دارد و هر زمان در این کشور‌ها اتفاقی بیفتد، حکومت مامور می‌شود مشکلات را شناسایی کند و برای حل مشکلات قدم بردارد، اما در جوامع غیر دموکراتیک، تنها راه حل سرکوب است و فرصتی برای حل مشکل وجود ندارد.«

به گفته میبدی، در حال حاضر کسانی وارد حکومت می‌شوند و مسئولیت می‌گیرند که ته ریش دارند، پیشانی‌شان جای مهر دارد و لباس یقه آخوندی می‌پوشند؛ این افراد بدون اینکه کارایی داشته باشد برای یک پست انتخاب و پس از ناکارآمد بودنشان استیضاح می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: چرا این اتفاق می‌افتد برای اینکه معیار انتخاب افراد سواد، اخلاق، صداقت و دانایی نیست فقط کافی است طرف ظاهر حزب اللهی داشته باشد. همین برای حضورش در یک پست مهم دولتی کافی است و نتیجه این رفتار، به ترویج ریا منجر می‌شود و در نهایت یک ناهنجاری بزرگی را در جامعه شکل می‌دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یکی از تلخ‌ترین اتفاقات کشور را مرگ مهسا امینی می‌داند و می‌گوید: این خانم به خاطر حجاب دستگیر شد و بعد جنازه اش را تحویل دادند. اگر او دستگیر نمی‌شد نمی‌مرد، اما حکومت در قبال این کار به جای عذرخواهی و دلجویی از خانواده اش، دست به خشونت زد و در این میان عده زیادی از هر دو طرف کشته شدند و جمهوری اسلامی هم در کل دنیا بدنام شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی