تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
حقیقت‌پور، فعال سیاسی مطرح کرد

انتخاب هیات‌های اجرایی از یک طیف خاص؛ نگران پول‌های کثیف هستیم

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که انتخاب هیات‌های اجرایی از یک طیف سیاسی خاص، رد صلاحیت‌ها را از ۸ درصد به ۲۸ درصد رسانده و شاهد تضییع حقوق مردم و رواج بی‌عدالتی هستیم. او گفت: ما نگران سلامت انتخابات هستیم. نگران پول‌های کثیف هستیم که نقش ایفا کنند. ما نگران دخل و تصرف در بعضی از زمینه‌های انتخابات هستیم.

کد خبر: ۱۵۸۷۴۳
۰۸:۴۶ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲

انتخاب هیات‌های اجرایی از یک شبکه خاص؛ شاهد تضییع حقوق مردم هستیم

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: در هئیت‌های اجرایی اگر ۱۰-۱۱ نفر می‌نشینند این افراد باید نماینده اقشار مرجع ما باشند، روحانیت، بازاریان، دانشگاه، طیف خواهران و ... تا این‌ها در تضارب آرا بتوانند حق را تشخیص دهند و عمل کنند؛ اما اگر بیایید از بازنشستگان یک ارگان و سازمان امنیتی – سیاسی استفاده کنید نتیجه‌اش می‌شود اینکه در دوره قبل ۸ درصد ردصلاحیت داشتید، این دوره به ۲۸ درصد رسیده که اصلا منطقی و معقول نیست.

منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها شاهد انتقادات دوباره به مدیران استانی دولت سیزدهم در زمینه ترکیب هیات‌های اجرایی بودیم، ارزیابی شما از این روند چیست؟ گفت: هیأت‌های اجرایی تماما از طیف، طبقه و گروه سیاسی خاصی انتخاب شدند. در گذشته اینطور بود که این افراد جزو معتمدینی بودند که مردم آن‌ها را می‌شناختند، پیشینه، دین‌داری و عدالت‌شان را می‌شناختند و به آن‌ها وثوق داشتند. اما این دوره از یک طیف و جریان خاصی انتخاب شدند که شائبه مهندسی را در بین مردم بالا می‌برد؛ در آمار هم همین‌طور. شما نگاه کنید در انتخابات دوره قبل ۸ درصد از داوطلبین توسط هیأت‌های اجرایی ردصلاحیت شدند، اما این دوره به ۲۸ درصد رسیده و اصلا قابل قبول نیست.

وی افزود: داوطلبان رد صلاحیت شده و بقیه یک مقداری در این خصوص نگران هستند؛ چراکه این روند معقول و مناسبی نبوده و نباید از یک جریان خاص در این مسیر استفاده می‌کردیم. در گذشته خانواده شهدا، روحانیت، بازار و دانشگاه نماینده داشتند، اما همه را کنار گذاشتند و از یک طیف خاصی به عنوان هیأت اجرایی استفاده کردند که سابقه هم ندارند. من فردی را سراغ دارم که یک برگه برای ردصلاحیت او دادند، ۲ ساعت بعد تماس گرفتند که می‌خواهیم برگه‌تان را عوض کنیم. این چه کاری است؟ به یک عده چهارشنبه بعد از ساعت ۷-۸ شب گفتند بیایید نامه‌تان را بگیرید، در حالی که حق اعتراض چهارشنبه تا ساعت ۶ بوده است. این ظلم است و حقوق خیلی از عزیزان تضییع شده است. به نظر من باید به یک نحوی جبران شود. در شورای نگهبان یا هیأت‌های اجرایی باید این رویه برای عزیزان به نحوی اصلاح شود که خدایی نکرده حق کسی تضییع نشود.

حقیقت‌پور گفت: نمی‌شود از یک طیف خاص یا از یک شبکه سیاسی خاص افراد را انتخاب کرد. در آنجا اگر ۱۰-۱۱ نفر می‌نشینند این افراد باید نماینده اقشار مرجع ما باشند، روحانیت، بازاریان، دانشگاه، طیف خواهران و ... تا این‌ها در تضارب آرا بتوانند حق را تشخیص دهند و عمل کنند؛ اما اگر بیایید از بازنشستگان یک ارگان و سازمان امنیتی – سیاسی استفاده کنید نتیجه‌اش می‌شود اینکه در دوره قبل ۸ درصد ردصلاحیت داشتید، این دوره به ۲۸ درصد رسیده که اصلا منطقی و معقول نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: این موضوع باعث تضییع حقوق مردم و رواج بی‌عدالتی شده است و این رویه بر پایه عدالت و منطق نیست.

حقیقت‌پور در مورد راهکار حل این موضوع گفت: الان که نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. نباید این کار انجام می‌شد. الان فرصتی نیست که چیزی را عوض کنند. ما الان ۲۰ فرماندار داریم که تجربه اول انتخابات‌شان است. اغلب هیأت‌های اجرایی‌ها هم دفعه اولی هستند و این باعث می‌شود انتخابات ما ضعیف انجام شود. حیف نیست؟ ما چهل و خورده‌ای سال تجربه مردم‌سالاری دینی داریم. الان نتیجه‌اش باید این باشد؟

این فعال سیاسی در مورد ظرفیت تحمل برخی مدیران دولت سیزدهم نسبت به انتقاد‌ها گفت: بالاخره این‌ها هم از یک قشر خاص سیاسی تند انتخاب شدند. آدم‌هایی که یک مقدار به لحاظ خلق و خو تند هستند، آستانه تحمل‌شان یک مقدار کم است و خیلی زود شروع به برخورد امنیتی و متقابل می‌کنند و فضا را از یک فضای دوست‌داشتنی رقابتی خارج می‌کنند.

حقیقت‌پور در پاسخ به این سوال که رهبری قبل از آغاز فرآیند انتخابات توصیه‌هایی داشتند. فکر می‌کنید رویه کنونی چه میزان در راستای فرمایشات ایشان بوده و برای عملیاتی شدن این توصیه‌ها به ویژه درباره مشارکت مردم در انتخابات چه اقداماتی باید انجام داد، گفت: مقام معظم رهبری در انتخابات ۱۴۰۰ هم فرمایشاتی داشتند مبنی‌بر اینکه علیه یکی از این آقایان ظلم و جفا شده و باید جبران شود. اما ما هیچ اتفاقی در سطح جامعه ندیدیم و آن ارگان‌هایی که باید جبران می‌کردند، نکردند. الان هم مقام معظم رهبری ۴ اصل را برای انتخابات گذاشتند که به نظر من اصل‌های اساسی و پیشرفته‌ای است. سلامت، امنیت، پرشوری و رقابت. تا به اینجا ما چیزی از پرشوری و رقابت متوجه نمی‌شویم و هیچ علائمی از آن نمی‌بینیم.

وی گفت: اگر در هیأت‌های اجرایی ۸ درصد رد می‌کردند این‌بار ۲۸درصد رد کردند. ما نگران سلامت انتخابات هستیم. نگران پول‌های کثیف هستیم که نقش ایفا کنند. ما نگران دخل و تصرف در بعضی از زمینه‌های انتخابات هستیم که انشاء‌الله برای جمهوری اسلامی ایران و انتخابات ما رخ ندهد.

وی ادامه داد: انتخابات ما در یک فضای طیب، پاک و متناسب با ذات انقلاب تا به حال پیش رفته و امیدواریم دوز و کلک‌هایی که در غرب و جا‌های دیگر نقش ایفا می‌کند، در جمهوری اسلامی ایران نباشد و مردم بر پایه اعتقادات راسخ خودشان در صحنه حاضر شوند و رأی دهند.

وی در پاسخ به این سوال در آستانه برگزاری انتخابات چقدر ضرورت دارد مراقبت بیشتری نسبت به وحدت و انسجام ملی داشته باشیم و وظیفه مجریان در این خصوص چیست؟ گفت: مجریان باید فضای عادلانه را در تأیید صلاحیت، در اجرای انتخابات، ایجاد فضای انتخاباتی و تبلیغات انتخابات برای همه یکسان ببینند و خود مجریان به اصل انتخابات ورود نکنند که خودشان یک طرف قضیه باشند.

وی گفت: برخی از آقایان به طرفداری از یک جریان خاص متهم هستند. این افراد باید کاملا یک رفتار حرفه‌ای داشته باشند. وقتی می‌خواهند انتخابات را طراحی و برگزار کنند باید به عنوان یک آدم حرفه‌ای و بی‌طرف تعلقات خودشان را کنار بگذارند، انتخابات را برگزار کنند و به نتیجه انتخابات تمکین کنند. یعنی صندوق انتخابات و آرا هرچه گفت آن حکم بین همه شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی