تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
نماینده مجلس مطرح کرد

فیلترشکن و پول بیشتر برای دولت!/ «فضا آرام شد، چرا رفع فیلتر نشد؟»

در شرایطی که فیلترینگ شدید شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها مشکلات زیادی برای کاربران ایرانی به همراه دارد، اما ظاهرا دولت از این وضعیت سود زیادی می‌برد. رشیدی‌کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید که فیلترشکن مصرف دیتا را دو‌ برابر می‌کند و باید پول بیشتری به دولت داد.

کد خبر: ۱۵۸۷۳۴
۱۸:۲۹ - ۲۸ آبان ۱۴۰۲

فیلترشکن، مصرف دو برابری دیتا و پول بیشتر برای دولت!

دیدارنیوز: رشیدی با استناد به اصل ۷۹ قانون اساسی، اعتقاد دارد که ادامه فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ غیرقانونی است.

نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت دیتا را می‌فروشد، اظهار داشت استفاده از فیلترشکن مصرف دیتای کاربران را دوبرابر می‌کند. ازهمین‌رو، او اعتقاد دارد که برای دانلود یک فایل با فیلترشکن باید دوبرابر پول برای اینترنت پرداخت و قاعدتاً پول بیشتری به وزارت ارتباطات می‌رسد. رشیدی البته تأکید کرد که فیلترکردن با این نیت نبوده، اما ناخواسته فضای مبهمی را به‌وجود آورده است.

«جلال رشیدی کوچی»، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امور داخلی کشور، در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه فرهیختگان، از ادامه فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ انتقاد کرد و آن را غیرقانونی دانست.

او اعلام کرد وقتی اینترنت فیلتر باشد، برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، فیلترشکن نصب می‌کند: «دیتا را دولت می‌فروشد. وقتی شما برای دانلود یک فایل دو‌برابر پول اینترنت بیشتری دهید، قاعدتاً پول بیشتری به مخابرات و وزارت ارتباطات پرداخت می‌کنید. من نمی‌گویم آن‌ها لزوماً با این نیت این کار را کردند؛ این تصمیم ناخواسته یک فضای مبهمی را به‌وجود آورده است که شما لاجرم مجبور می‌شوید این کار را انجام دهید.»

به‌نظر می‌رسد که این نماینده مجلس به واردات انحصاری اینترنت به کشور توسط شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره دارد.

رشیدی تأکید کرد فیلترشکن گردش مالی در کشور به‌وجود آورده که بسیار سنگین است: «بعضی‌ها، از همان افرادی که نمی‌خواهند بپذیرند، به ما حمله کردند که این گردش مالی که می‌گویید، دقیق نیست. چند روز پیش هم یک فیلترشکن‌فروش را در قم رصد کرده بودند که حدود ۴۶ میلیارد تومان از این راه کسب درآمد داشت. تازه این یک نمونه‌اش بود.»

به عقیده او، به‌نظر می‌رسد که گردش مالی فیلترینگ در کشور ما ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال باشد: «من این را حساب کردم. یک نظرسنجی در صفحه خود گذاشتم و پرسیدم مردمی که درحال‌حاضر در اینستاگرام با فیلترشکن کار می‌کنید، چقدر پول اینترنت دادید؟ در آن زمان تقریباً ۳۰ هزار نفر شرکت کرده بودند. حداقل این مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بود. ۳۰ هزار نفر آنجا شرکت کردند و از آن‌ها تقریباً ۲۰ هزار نفرشان فیلترشکن می‌خریدند. حساب کنید ۲۰ هزار نفر که حداقل صد هزار تومان پرداخت می‌کنند، چقدر می‌شود. این را در یک جمعیت بالاتری تناسب می‌بندیم. آمار‌ها نسبت‌گرفتن نظرسنجی‌ها در یک جامعه آماری است. ما این را در نمودار بردیم. دیدیم از آن جمعیتی که در فضای مجازی ایران فعالیت می‌کنند، حداقل ۲۰ میلیون نفر فیلترشکن می‌خرند. اگر ۲۰ میلیون را ضرب در حداقل ۱۰۰ هزار تومان در ماه کنیم، حدود دو هزار میلیارد در ماه می‌شود. اگر بخواهیم مقدار آن در سال را حساب کنیم، می‌شود ۲۴ هزار میلیارد تومان. اگر فیلترشکن استفاده کنید، مصرف دیتایتان دوبرابر می‌شود؛ یعنی دوبرابر هزینه اینترنت می‌دهید. آن‌هم اگر حداقل ۲۰ هزار میلیارد درنظر بگیریم، می‌شود ۴۴ هزار میلیارد تومان در سال.»

«ادامه فیلترینگ غیرقانونی است»

رشیدی با بیان اینکه در بحث فیلترینگ به قانون اساسی استناد می‌کنند، به اصل ۷۹ این قانون اشاره کرد و گفت: «برقراری حکومت نظامی ممنوع است. در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی، موقتاً محدودیت‌های ضروری برقرار سازد. ولی مدت آن به‌هرحال نمی‌تواند بیش از ۳۰ روز باشد. درصورتی‌که ضرورت همچنان باقی باشد، دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند. اصل ۷۹ می‌گوید در جمهوری اسلامی اصلاً حکومت نظامی نداریم. بعد در ادامه می‌گوید در شرایط جنگ و اضطرار، مانند اتفاقات پارسال، محدودیت ضروری در شرایط اضطرار و موقعیت مشابه یعنی چه. دولت می‌تواند موقتاً فضای مجازی یا اینترنت را با تصویب مجلس ببندد، اما اگر بیشتر از ۳۰ روز شد، به‌هر‌حال باید مجدداً از مجلس مصوبه بگیرد.»

وی با اشاره به اینکه دولت سال گذشته بنابر شرایط اضطرار تصمیم به فیلترینگ گرفت، اظهار داشت فیلترینگی که الان انجام شده، مخالف اصل ۷۹ قانون اساسی است و دولت باید از مجلس اجازه بگیرد.

به گفته رشیدی، مجلس می‌تواند از رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ سؤال کند، اما به اعتقاد او، وزیر ارتباطات در رابطه با فیلترینگ فقط مجری است.

این نماینده مجلس تأکید کرد که فیلترکردن نباید یک روش دائمی باشد: «در برخی مواقع، شرایط مملکت ما به‌گونه‌ای است که لازم است در یک برهه خاص فیلتر کنیم، همه هم این را می‌پذیرند؛ مانند اتفاقات سال گذشته. رئیس‌جمهور آمد و گفت تا فضا آرام شود، ما فیلتر می‌کنیم. اینستاگرام و واتس‌اپ را می‌بندیم. گفتند فضا که آرام شد رفع فیلتر می‌کنیم. اگر فضا آرام شده – که به نظر همین‌طور است – پس چرا رفع فیلتر نشد؟»

به باور او، این تضادی که در بیان وجود دارد، موجب عدم اعتماد در جامعه می‌شود: «این باعث می‌شود دفعه بعدی اگر حرفی زدید، مردم اعتماد نکنند.»

«فیلترینگ نتیجه مطلوبی به‌دنبال ندارد»

این نماینده مجلس اعتقاد دارد با فیلترینگ نتیجه مطلوب حاکمیت حاصل نشده است: «ما فیسبوک را فیلتر کردیم، توییتر را فیلتر کردیم، وی‌چت را فیلتر کردیم، وایبر را فیلتر کردیم، تلگرام را فیلتر کردیم، تا می‌رسیم به اینستاگرام و واتس‌اپ. آیا با فیلترکردن آن‌ها نتیجه مطلوبمان حاصل شد؟ آن‌هایی که می‌گویند بله نتیجه حاصل شده است، متوجه نیستند. اگر فهم درستی داشتند، پارسال آن اتفاقات در عرصه فضای مجازی رخ نمی‌داد. پس نباید اتفاقات سال ۹۸ و ۷۷ می‌افتاد! پس این فیلترکردن به این شیوه نشان می‌دهد که فقط تولید نارضایتی می‌کند.»

رشیدی تأکید کرد فیلترینگ به‌هیچ‌عنوان تصمیم مجلس نبوده است: «این در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و آنجا رئیس‌جمهور هم به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور حضور دارد. اکنون اگر تصمیمی در جهت رفع فیلتر گرفته شود، باید همان‌جا صورت گیرد. تلاش می‌کنیم که بگوییم فیلترکردن به این شیوه کار درستی نیست و نتیجه مطلوبی به‌دنبال ندارد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی