تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
به بهانه اظهارات اخیر یک فرد سیاسی، امنیتی و اجتماعی در استانداری اصفهان

از فوتبال تا کنسرت؛ وقتی نظرات شخصی یک فرد قانون می‌شود!

اظهارنظر محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در مورد عدم صدور مجوز کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان به بهانه حضور یک نوازنده زن، بحث‌های زیادی در کشور به راه انداخته است. سوال اینجاست که آیا واقعا زور قانون به نظرات شخصی یک فرد می‌رسد یا خیر؟

کد خبر: ۱۵۸۷۳۳
۱۸:۰۹ - ۲۸ آبان ۱۴۰۲

از فوتبال تا کنسرت؛ وقتی نظرات شخصی یک فرد قانون می‌شود!

دیدارنیوز: روز گذشته اظهارنظر محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در مورد عدم صدور مجوز کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان علی‌رغم صدور مجوز ارشاد خبرساز شد. در حالی که چند روز قبل اظهار نظر او در مورد ورود زنان به استادیوم در اصفهان جنجال به پا کرده بود.

جان‌نثاری در این رابطه طی یک نشست خبری در مورد لغو مجوز کنسرت علیرضا قربانی گفت: «بحث اینکه آقای قربانی می‌خواهد در اصفهان کنسرت اجرا کند هیچ مانع قانونی نداشت مگر یک نکته؛ و آن نکته این است که ایشان در تیم نوازندگان خود از خانم نوازنده استفاده می‌کرد. این موضوع اولا هنوز تعریف قانونی ندارد و یک چیز نویی است و حتما باید وزارت ارشاد راجع به این موضوع تصمیم ملی بگیرد و ابلاغ کند که آیا اجازه هست این کار را بکنیم یا نه. چون نظرات فقهی در قبال این موضوع متفاوت است. بالاخره قشر عظیمی از افکار عمومیِ ما این موضوع را نمی‌پسندند. از آقای قربانی خواهش شد به واسطه اینکه اصفهان وضعیت خاصی از لحاظ اعتقادات مردم دارد (واقعا مردم اینجا اعتقادات خاص خودشان را دارند) و اینجا را نمی‌شود با جای دیگر مقایسه کرد از تک‌نواز زن استفاده نکند.»

اظهارات جان‌نثاری در شرایطی مطرح شد که ۲۴ آبان محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد تاکید کرده بود هیچ محدودیتی در برگزاری کنسرت در هیچ کدام از استان‌های کشور وجود ندارد. در واقع حرف وزیر ارشاد این بود که وقتی وزارت ارشاد مجوزی صادر می‌کند بحثی باقی نمی‌نماند. همچنین معاون وزیر ارشاد هم گفت: «در شهری که یکی از قدیمی‌ترین هنرستان‌های موسیقی دختران وجود دارد و هر ساله تقاضای حضور در این هنرستان افزایش پیدا می‌کند، اینکه سلیقه خود را به عنوان قانون اعمال کنیم، کار شایسته‌ای نیست. در بیانیه قدیمی‌تر نیز آمده بود که این موجب وهن و توهین است که من این را متوجه نشدم که چه وهن یا توهینی است. ضمن اینکه ایشان گفته بودند اگر قانونی هست به من اعلام کنید؛ این یعنی چه؟! قانونی که شما گذاشتید، نو است. مگر قانون می‌خواهد که کسی بیاید روی صحنه و نوازندگی کند؟»

سالاری اظهار داشت که امیدوار است زورشان برسد که پیگیری‌های لازم را انجام دهند! این اظهارنظر و اعمال سلیقه شخصی از سوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان تنها در حوزه موسیقی نیست و چند روز قبل جان‌نثاری در مورد ورود زنان به استادیوم نیز به همین شکل اقدام کرده بود. در حالی که در بسیاری از استان‌های کشور مساله ورود زنان به استادیوم حل شده و در بازی‌های لیگ بخشی از استادیوم‌های میزبان به تماشاگران زن اختصاص داده می‌شود، ورزشگاه‌های اصفهان شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند و زنان نمی‌توانند وارد استادیوم شوند.

جان‌نثاری در این رابطه گفته بود: برخی عقاید شخصی داریم، برخی قوانین وجود دارد و یک‌سری واقعیت‌ها مطرح است. بالاخره باید بپذیریم برخی صحنه‌هایی که در ورزش وجود دارد، هنجار لازم را ندارد و شرایط حضور بانوان به علت احترامی که ما برای بانوان و شخصیت آن‌ها قائلیم، مهم است. تساوی جنسیتی را قبول نداریم و پیرو عدالت جنسیتی هستیم که حکم می‌کند حضور بانوان در ورزشگاه تحت شرایط خاصی انجام شود. این ورزشگاه باید راه اختصاصی برای ورود خانم‌ها داشته باشد. هر کسی به ورزشگاه یک بار رفته باشد می‌داند چه الفاظی به کار می‌رود و نباید زنان از میان این جمعیت رد شوند و از جای مشخصی وارد شوند. همچنین دسترسی‌ای برای اینکه کسی به آن‌ها بی‌احترامی کند، نباشد. باید فکری برای تردد آن‌ها نیز بشود. سوال اولی که ما از مسوولان حوزه پرسیدیم این بود خانمی که تنها می‌خواهد با ماشینش به ورزشگاه بیاید، ماشینش را کجا پارک کند؟ می‌تواند مثل آقایان دو تا خیابان پایین‌تر پارک کند و از میان این جمعیت به ورزشگاه برود؟ پس باید پارکینگ اختصاصی برای آن‌ها تعبیه شود. ما نمی‌پذیریم دختران ما به عنوان نوامیس‌مان در معرض برخی شرایط قرار گیرند.»

اظهارات جان‌نثاری در شرایطی مطرح شده است که دستورالعمل‌های ورود زنان به ورزشگاه‌ها توسط وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و همچنین نهاد‌های نظارتی مشخص شده و اینکه آیا پارکینگ اختصاصی برای زنان تعبیه بشود یا نه محل بحث نبوده و صرفا نگرانی شخص معاون استاندار اصفهان است.

حال سوال اینجاست که آیا واقعا زور قانون به نظرات شخصی یک فرد می‌رسد یا خیر؟!

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی