تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
بی‌اعتمادی دنیای عرب به فرانسه

اعتراض به سیاست مکرون در قبال اسرائیل

در میان جنگ خونین حماس و اسرائیل که با بمباران ویرانگر و بی‌وقفه غزه توسط ارتش نتانیاهو همراه بوده، سفرا و دیپلمات‌های فرانسوی به سیاست مکرون در قبال اسرائیل اعتراض کردند.

کد خبر: ۱۵۸۵۴۷
۱۸:۲۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲

اعتراض به سیاست مکرون در قبال اسرائیل

دیدارنیوز: سیاست خارجی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و رویکرد و مواضع اخیر او در قبال اسرائیل و جنگ غزه، منجر به ایجاد انتقاد‌های فراوان سفرا و دیپلمات‌های فرانسه در خاورمیانه و شمال آفریقا شده است.

به نقل از العربیه، روزنامه فرانسوی «فیگارو»، سه‌شنبه ۲۳ آبان در گزارشی نوشت: «ده‌ها دیپلمات فرانسوی در خاورمیانه و شمال آفریقا با ارسال «یادداشت مشترک» به وزارت خارجه این کشور نارضایتی و خشم خود را از مواضع مکرون در حمایت از اسرائیل که به شیوه‌ای بی‌سابقه در دیپلماسی فرانسه در قبال اسرائیل و جهان عرب اتخاذ شده است، ابراز کرده‌اند.»

بی‌اعتمادی دنیای عرب به فرانسه

سفرا و دیپلمات‌های فرانسوی، ضمن ابراز تاسف از چرخش ناگهانی فرانسه از موضع معتدل به طرفداری از اسرائیل در جنگ غزه، از عمیق‌تر شدن بی‌اعتمادی جهان عرب به فرانسه که ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد، ابراز نگرانی کردند.

طبق گزارش این روزنامه، سفرا و دیپلمات‌های امضاکننده این یاداشت «گفتمان مبتنی بر انسانیت فرانسه» با رویکرد جدید پاریس در حمایت از اسرائیل را در تضاد کامل دانسته و موضع مکرون در قبال جنگ غزه را نامتوازن قلمداد کردند.

در این یادداشت مشترک آمده است: «به دلیل مواضع اخیر پاریس در حمایت از اسرائیل گاهی اوقات فرانسه از سوی برخی کشور‌های عربی به مشارکت در اقدامات نسل‌کشی توسط اسرائیل علیه فلسطینی‌ها متهم می‌شود و کینه و خشم ناشی از مواضع فرانسه به حدی رسیده که یکی از سفرای این کشور در منطقه خاورمیانه به قتل تهدید شده است.»

شوخی نیست

یکی از دیپلمات‌های امضا کننده در این یادداشت به فیگارو گفت: «این یک شوخی نیست».

او گفت در یادداشت اعتراضی «به از بین رفتن اعتبار فرانسه در میان کشور‌های عربی اشاره شده و سفرا و دیپلمات‌های امضاکننده به این موضوع اشاره کردند که فرانسه اعتبار و نفوذ خود را در جهان عرب از دست داده و موضع اخیر پاریس تصویر منفی از این کشور را رواج داده است».

این دیپلمات افزود، سفیران فرانسوی در این یادداشت به طور ضمنی و دیپلماتیک اشاره کردند که همه این شرایط «در نتیجه مواضع اخیر رئیس جمهوری فرانسه بوجود آمده است».

بر اساس گزارش «فیگارو»، سفرا و دیپلمات‌های فرانسوی هنگام نگارش و امضای متن این اعتراض‌نامه، اداره خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه فرانسه که آن‌ها به آن وابسته‌اند را از تصمیم خود مطلع نکرده اند.

خشم و نارضایتی در وزارت خارجه

این یادداشت بیانگر وضعیتی از خشم و نارضایتی در پشت صحنه وزارت خارجه فرانسه است که بر اثر اتخاذ مواضع اخیر مکرون بوجود آمده و بسیار شبیه به آنچه در وزارت خارجه آمریکا اتفاق افتاده است.

روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به وجود اختلافات در داخل وزارتخانه خود بر سر رویکرد دولت جو بایدن، در قبال جنگ بین اسرائیل و حماس، اذعان کرد.

بلینکن در ایمیلی که برای کارمندان خود ارسال کرد، گفت که «برخی از کارمندان وزارت خارجه ممکن است با رویکردی که دولت بایدن در پیش گرفته است مخالف باشند یا نظراتی درباره آنچه می‌تواند این رویکرد را بهبود ببخشد، داشته باشند».

واشینگتن و پاریس پس از حوادث ۷ اکتبر و آغاز درگیری بین حماس و اسرائیل در مواضع خود به شدت از تل‌آویو حمایت کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی