تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
اخبار استان کردستان:

شناسایی بیش از ۳۵۰۰ بیمار دیابتی در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، گفت: در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، سه هزار ۵۷۷ بیمار دیابتی در سطح استان کردستان شناسایی و تحت پیگیری و درمان قرار گرفته اند.

کد خبر: ۱۵۸۵۱۶
۱۱:۱۵ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲

شناسایی بیش از ۳۵۰۰ بیمار دیابتی در کردستان

 

دیدارنیوز ـ استان کردستان: دکتر فرزام بیدارپور اظهار کرد: شعار کمپین سه ساله دیابت «دسترسی به مراقبت دیابت» و شعار امسال روز جهانی دیابت با عنوان "دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر" نام‌گذاری شده است.

وی در خصوص روزشمار هفته دیابت امسال افزود: شنبه ۲۰ آبان ماه جاری با عنوان پیش دیابت، یکشنبه ۲۱ آبان ماه جاری با عنوان دیابت و نقش رسانه ها، دوشنبه ۲۲ آبان ماه جاری با عنوان دیابت، آموزش، مشارکت مردمی و سمن ها، سه شنبه ۲۳ آبان ماه جاری با عنوان روز جهانی دیابت «دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر»، چهارشنبه ۲۴ آبان ماه با عنوان دیابت، بهبود دسترسی به درمان، پنجشنبه ۲۵ آبان ماه با عنوان دیابت، شیوه زندگی سالم با تغذیه سالم و جمعه ۲۶ آبان ماه با عنوان دیابت، شیوه زندگی سالم با فعالیت بدنی نام‌گذاری شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به آمار بیماران دیابتی با توجه به سامانه سیب در استان، عنوان کرد: بر اساس آمار‌ها و گزارشات سامانه مذکور، ۳۳ هزار و ۵۶۹ دیابت نوع ۲ و یک هزار ۵۷۸ بیمار دیابت نوع یک در استان شناسایی شده اند.

بیدارپور عنوان کرد: در دو سال گذشته، ۳۵۷۷ بیمار دیابتی در سطح استان کردستان شناسایی و تحت پیگیری و درمان قرار گرفته اند که طی سال ۱۴۰۰، یک هزار ۳۸۴ بیمار نوع یک و ۱۴۸ بیمار نوع ۲ و در سال ۱۴۰۱، یک هزار ۹۱۳ بیمار تیپ یک و ۱۳۲ بیمار تیپ ۲ بوده است که روند افزایشی را نشان می‌دهد.

وی از فعالیت سه کلینیک دیابت در شهر‌های سقز، سنندج و مریوان برای ارائه خدمات تخصصی سطح دو به بیماران دیابتی در استان خبر داد و گفت: در بیمارستان‌های سایر شهرستان ها، واحدی به نام واحد دیابت وجود دارد که خدمات سطح دو را انجام می‌دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه از ارائه خدمات سطح یک به بیماران دیابتی در کلیه درمانگاه‌های سطح استان خبر داد و ادامه داد: در درمانگاه‌ها خدمت خطرسنجی برای افراد ۳۰ سال و بالاتر در زمینه شناسایی بیماری‌هایی از قبیل دیابت انجام می‌گیرد و این افراد هر ماه یک بار توسط بهورز یا مراقبین بهداشتی و سه ماه یکبار پزشک مراقبت می‌شوند.

دکتر بیدارپور با بیان این‌که، با تایید پزشک، قند خون ناشتای ۱۲۵-۱۰۰ به عنوان پیش دیابتیک و ۱۲۶ و بالاتر به عنوان دیابت تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی باید سالی یکبار توسط متخصصین چشم و داخلی معاینه شوند.

وی به آغاز پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در استان و همزمان با سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده هم استانی‌های عزیز مورد توجه است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در این پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسش نامه‌ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

بیدارپور خاطرنشان کرد: با پیوستن مردم به این پویش و همکاری با همکاران ما از خانه‌های بهداشت گرفته تا مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی در سطح استان، بیماری‌های غیرواگیر را غربالگری خواهیم کرد تا این افراد را پس از شناسایی به شکل موثر تحت درمان قرار داده و با پیگیری مداوم و فعال از طریق همکاران مراقب سلامت که در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع مشغول به ارائه خدمات پیش‌بینی شده سلامت هستند، بیماری افراد را رصد و پیگیری کرده و تحت درمان دارویی قرار دهیم.

وی بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا به عنوان بیماری‌های خاموش و مزمن که عامل بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم هستند برشمرد و یادآور شد: این بیماری‌ها را می‌توان با آگاهی، تشخیص، درمان و پیگیری فعال که برنامه سلامت خانواده آن را دنبال می‌کند، به طور کامل کنترل کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی