تیتر امروز

اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
پیش‌بینی ابتلای ۹.۵ میلیون ایرانی به دیابت تا ۲۰۴۵

آمار وحشتناک مرگ ناشی از دیابت در ایران/ بیش‌ترین شیوع در خوزستان

استوار، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آمار مرگ ناشی از دیابت در کشور گفت: در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۵۰۰۰۰ مورد مرگ ناشی از دیابت در ایران رخ داده است.

کد خبر: ۱۵۸۴۹۹
۰۹:۵۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲

آمار وحشتناک مرگ ناشی از دیابت در ایران

دیدارنیوز: رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به بروز ۵۰۰۰۰ مورد مرگ ناشی از دیابت در ایران در سال ۱۴۰۰ رخ داده است، از افزایش ۳۰ درصدی شیوع دیابت در کشور طی ۵ سال خبر داد.

دکتر افشین استوار به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار کرد: شیوع بیماری‌های غیرواگیر به علت تغییر شیوه زندگی و نتایج حاصل از صنعتی شدن، از بیمار‌های واگیر پیشی گرفته است. در میان بیماری‌های غیرواگیر دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک در جهان است که به عنوان یک معضل عمده بهداشتی بار اقتصادی و اجتماعی بالایی بر سلامت عمومی در سراسر جهان وارد می‌کند.

ابتلای بیش از ۵۳۰ میلیون نفر در جهان به دیابت

وی افزود: این بیماری از سوی فدراسیون بین‌المللی دیابت یکی از اورژانس‌های بهداشت جهانی در قرن بیست‌و‌یکم اعلام شده است. در سال ۲۰۲۱ تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان بیش از ۵۳۰ میلیون نفر برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۴۵ به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر برسد.

ابتلای ۱۴ درصد بزرگسالان ایرانی به دیابت نوع ۲

استوار تصریح کرد: براساس یافته‌های پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر ۱۴ درصد بزرگسالان در سنین ۲۵ سال و بالاتر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.

پیش‌بینی ابتلای ۹.۵ میلیون ایرانی به دیابت تا ۲۰۴۵

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در ایران، تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت بیش از ۵.۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ بوده است. تخمین زده می‌شود که این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۷.۱ میلیون و در سال ۲۰۴۵ به ۹.۵ میلیون نفر برسد.

آمار مرگ ناشی از دیابت در ایران

وی درباره آمار مرگ ناشی از دیابت در کشور نیز گفت: در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۵۰۰۰۰ مورد مرگ ناشی از دیابت در ایران رخ داده است.

استان‌های در صدر جدول ابتلا به دیابت

استوار درباره استان‌هایی که در صدر جدول ابتلا به دیابت قرار دارند، اعلام کرد: در سال ۲۰۲۱ بیش‌ترین شیوع دیابت در خوزستان به میزان ۱۶.۳ درصد مشاهده می‌شود و بیشترین شیوع پیش دیابت (حالتی که قند خون بالاتر از حد طبیعی است، ولی هنوز به دیابت تبدیل نشده است) در گیلان با ۳۱.۱ مشاهده می‌شود.

رشد ۳۰ درصدی دیابت در ایران طی ۵ سال

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که با توجه به شیوع بالای این بیماری و همچنین روند رو به رشد آن، دو مورد از اهداف سازمان جهانی بهداشت در رابطه با بیماری‌های غیرواگیر، مستقیماً مرتبط به دیابت هستند، خاطرنشان کرد: دیابت سومین علت ناتوانی در ایران است و در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر (برنامه عمل ملی) تصویب شده در شورای عالی سلامت، در ماده ۷ هدف‌گذاری برای ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت انجام شده بود، ولی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ شاهد افزایش نسبی ۳۰ درصدی شیوع دیابت در کشور بوده‌ایم.

به گفته استوار، از ۲۰ آبان تا پایان ۱۵ دی ماه سال ۱۴۰۲، پویش ملی سلامت از سوی وزارت بهداشت برگزار می‌شود که طی آن نزدیک به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور از نظر پرفشاری خون و دیابت ارزیابی و غربالگری می‌شوند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی