تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

تاریخ مصور کاوش‌های شهرسوخته در موزه ملی

سرپرست گروه باستان‌شناسی شهر سوخته از برگزاری نمایشگاهی در موزه ملی خبر داد که تاریخ مصور کاوش‌های این محوطه باستانی را به نمایش خواهد گذاشت.

کد خبر: ۱۵۸۴۹۴
۰۹:۱۲ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲

تاریخ مصور کاوش‌های شهرسوخته در موزه ملی

دیدارنیوز: سیدمنصور سیدسجادی، سرپرست گروه باستان‌شناسی شهر سوخته از برگزاری نمایشگاهی خاص برای بیان تاریخ کاوش‌های شهر سوخته خبر داد و گفت: روز ۶ آذر نمایشگاه بزرگ عکس و پوستر از فعالیت‌های ۲۵ساله کاوش و پژوهش در شهر سوخته در موزه ملی برگزار خواهد شد.

به گفته او، در این نمایشگاه هیچ شیء به نمایش گذاشته نمی‌شود بلکه بازدیدکنندگان می‌توانند به نظاره عکس‌ها و پوستر‌هایی بنشینند که روایتی از سال‌ها تلاش، پژوهش و کاوش در شهر سوخته را بیان می‌کنند.

سیدسجادی خاطرنشان کرد: عموما در نمایشگاه‌هایی که اشیاء را به نمایش می‌گذارند، بازدیدکنندگان یک شیء را در ویترین می‌بینند و از کنار آن می‌گذرند. اما در نمایشگاهی که به زودی برگزار خواهد شد، ۴۲ پوستر در زمینه‌های مختلف پژوهشی نمایش داده می‌شود. برای مثال، یک پوستر با عکس‌های بزرگ و گویا به همراه نوشته روند پژوهشی در شهر سوخته را روایت می‌کند تا مخاطبان با جنبه‌های مختلف کار آشنا شوند. حتا درخصوص اشیاء نیز اینگونه است و عکس اشیاء به همراه توضیحات کامل و روند کشف آن‌ها روایت شده. در واقع مخاطب با دیدن این نمایشگاه، از روند تاریخی کشف شهر سوخته و کاوش‌های آن و کشفیاتش آشنا می‌شود. شرح ماجرا به طور کامل به همراه عکس و نوشته روایت می‌شود.

او ادامه داد: در برخی از پوستر‌ها عکس‌هایی از سایت آورده شده تا مخاطبانی که شهر سوخته را از نزدیک ندیده‌اند با بخش‌های مختلف آن آشنا شوند. حتا مطالعات انسان‌شناسی، مطالعات گیاه‌شناسی و… نیز در این نمایشگاه آورده شده. به نوعی می‌توان گفت این نمایشگاه کتاب مصوری از سیر کاوش‌ها در شهر سوخته است.

سیدسجادی همچنین از نمایش چندین قطعه عکس کوچک و بزرگ از سایت و محل و کارگاه‌های کاوش شهر سوخته خبر داد و گفت: در این نمایشگاه بخش‌های کارگاهی و سایت‌های کاوش نیز به نمایش گذاشته می‌شود تا بخش‌های مختلف و جنبه‌های کاوش به مخاطب نشان داده شود. پخش کلیپ و فیلم نیز خواهیم داشت. حتا امیدواریم بتوانیم با گذاشتن چند میز، امکان بازی بازدیدکنندگان از بازی‌های شهر سوخته را نیز فراهم کنیم. بازی‌هایی از این دست را در خاورمیانه؛ ترکمنستان، قبرس، مصر و معروفترین آن را در گورستان سلطنتی اور در عراق امروزی داریم که شباهت فراوان و شگفت‌انگیزی به بازی شهر سوخته دارد، اما بازی شهر سوخته ۲۰۰ سال از بازی معروف گورستان سلطنتی اور قدیمی‌تر است.

سرپرست گروه باستان‌شناسی شهر سوخته درخصوص انجام فصل جدید کاوش نیز گفت: در انتظار تامین اعتبار برای آغاز کاوش‌ها هستیم. درحال حاضر به لحاظ مالی در تنگنا هستیم و نیاز است تا اعتبارات لازم تامین شود. به محض تامین مسائل مالی، حفاری را آغاز خواهیم کرد. البته فراموش نشود که طی چند سال اخیر به دلیل کمبود اعتبارات، کاوش‌ها در متراژ بسیار محدود انجام می‌شود. پژوهشگاه میراث و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی نیز تلاش خود را برای تامین اعتبارات انجام می‌دهند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی