تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

توموری عجیب در فسیل ۳۰۰۰ ساله زن مصری

محققان در کاوش‌های خود در مصر به فسیل زنی از ۳۰۰۰ سال پیش برخوردند که در لگن خود توموری با دو دندان دارد. باستان‌شناسان احتمال می‌دهند این زن در تلاش بوده تا از خدای باروری بخواهد که از درد او بکاهد یا می‌خواسته از خدایش برای باردارشدن و تولد فرزند کمک بگیرد.

کد خبر: ۱۵۸۴۸۲
۱۹:۴۳ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲

توموری عجیب در فسیل ۳۰۰۰ ساله زن مصری

دیدارنیوز: باستان‌شناسان در حین حفاری یک قبرستان باستانی در مصر به کشفی نادر دست یافتند. آن‌ها در لگن زنی که بیش از سه هزار سال پیش مرده بود، یک تومور با دندان پیدا کردند. تومور یافت‌شده یک توده استخوانی با دو دندان است و به‌عنوان قدیمی‌ترین نمونه شناخته‌شده تراتوم شناخته می‌شود. تراتوم نوعی نادر از تومور است که به‌طور معمول در تخمدان یا بیضه‌ها ایجاد می‌شود.

براساس مقاله منتشر‌شده باستان‌شناسان، تنها چهار نمونه باستان‌شناختی از تراتوم قبلاً یافت شده بود: سه نمونه در اروپا و یک نمونه در پرو. کشف اخیر در قبرستان دوره پادشاهی جدید در آمارنا، مصر انجام شد. این قبرستان حدود سال ۱۳۴۵ قبل‌ازمیلاد تأسیس شد. تراتوم اخیر قدیمی‌ترین نمونه شناخته‌شده از تراتوم و اولین مورد باستانی کشف‌شده در آفریقا به شمار می‌آید.

توموری عجیب در فسیل ۳۰۰۰ ساله زن مصری

طبق گفته کلینیک کلیولند، تراتوم می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد و معمولاً از بافت‌های مختلفی مانند ماهیچه، مو، دندان یا استخوان تشکیل می‌شود. تراتوم‌ها می‌توانند باعث درد و تورم شوند و در صورت پارگی، عفونت ایجاد می‌کنند. درحال‌حاضر برداشتن توده درمان معمولی تراتوم است.

کشف توموری با دندان در فسیل ۳۰۰۰ ساله یک زن

توموری عجیب در فسیل ۳۰۰۰ ساله زن مصری

آمارنا شهری با عمری کوتاه در کرانه شرقی رود نیل، تقریباً در میان دو شهر قاهره و اقصر بود. آمارنا به مرکز پرستش خدای خورشید آتن توسط فرعون آخناتون شناخته می‌شد که خانه دربار سلطنتی او بود. براساس مطالعه اخیر، این شهر شامل معابد، کاخ‌ها و ساختمان‌های دیگری بود که جمعیتی در حدود ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر را پوشش می‌داد، اما طی یک دهه پس از مرگ آخناتون در سال ۱۳۳۶ قبل‌ازمیلاد متروک شد.

چهار گورستان بزرگ در آمارنا توسط باستان‌شناسان بررسی شده است. در یکی از مقبره‌های گورستان صحرای شمالی که شامل یک تونل و یک اتاق دفن بود، محققان اسکلت یک زن ۱۸ تا ۲۱ ساله را پیدا کردند که در یک حصیر پیچیده شده بود. او با تعدادی اشیا ازجمله حلقه تزئین‌شده با پیکر بِس (Bes)، خدای زایمان و باروری مدفون بود.

توموری عجیب در فسیل ۳۰۰۰ ساله زن مصری

حلقه خدای بس در قبر زن، احتمالاً برای محافظت و کاهش درد او

در حین کاوش، باستان‌شناسان متوجه چیزی غیرعادی در لگن این زن شدند؛ یک توده استخوانی، به اندازه یک انگور بزرگ با دو فرورفتگی که حاوی دندان‌های تغییرشکل‌یافته بود. وجود حلقه خدای بس ممکن است به این نکته اشاره کند که تراتوم در بدن این زن علامت‌دار شده و از این حلقه به‌عنوان وسیله‌ای «جادویی-پزشکی» استفاده شده بود. باستان‌شناسان احتمال می‌دهند این زن در تلاش بوده تا از خدای باروری بخواهد که از درد او بکاهد یا می‌خواسته از خدایش برای باردارشدن و تولد فرزند کمک بگیرد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی