تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
از چشم جهان (۱۲۱)

جنگ اسرائیل- فلسطین: پزشکان غزه از مشاهدات رُعب‌آور خود می‌گویند

هم‌زمان با تشدید محاصره و بمب‌باران باریکه غزه، بسیاری از کارکنان بزرگ‌ترین بیمارستان این منطقه مجبور شده‌اند آن را ترک کنند، ولی تقریبا ۱۵ هزار نفر از آن‌ها در انتظار مرگ تدریجی هستند

کد خبر: ۱۵۸۴۷۷
۱۸:۳۵ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲

از چشم جهان دیدارنیوز غزه

دیدارنیوزـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: میدل ایست آی

نویسنده: اصیل موسی، مستقر در غزه

مترجم: حمید رضا بابایی

بیمارستان الشفاء بزرگ‌ترین مجتمع پزشکی غزه، از ۹ نوامبر (۱۸ آبان) تاکنون در محاصره اسرائیل بوده و هدف بمب باران قرار گرفته است. تعداد زیادی از پزشکان و غیرنظامیان مستقر در این مرکز مجبور شده‌اند از آن بگریزند؛ مقامات وزارت بهداشت فلسطین در غزه نیز اعلام کرده‌اند خدمات رسانی در الشفاء متوقف شده است.

خانم حیا الشیخ خلیل، جراج فلسطینی، در میان کسانی است که از بیمارستان الشفاء گریخته‌اند. از آغاز تهاجم اسرائیل به غزه در بیش از یک ماه گذشته، وی این مجتمع را ترک نکرده بود تا این که روز جمعه ۱۰ نوامبر مجبور شد از آن خارج شود، زیرا تهاجم ارتش اسرائیل به الشفاء قریب‌الوقوع به نظر می‌رسید.

وی به میدل ایست آی گفت، همراه با دو برادرش، تعداد از پزشکان زن و بسیاری از آوارگان غیرنظامی از بیمارستان خارج شده است، زیرا اسرائیل تا جمعه بعد از ظهر به آن‌ها مهلت تخلیه داده بود.

خانم خلیل گفت: نیرو‌های اسرائیلی پنج‌شنبه شب بخش‌های تخصصی، ساختمان زنان و زایمان و درمانگاه سرپایی بیمارستان را با تانک و موشک هدف قرار دادند. با وجود خطر مرگ که همگی را تهدید می‌کند، تعداد زیادی از پزشکان از ترک بیماران تحت نظرشان خودداری کرده‌اند، زیرا این افراد به دلیل وخامت شرایط جسمی، قادر به خروج از بیمارستان نیستند.

خلیل می‌گوید: "من نمی‌توانم خشونت نیرو‌های اشغالگر اسرائیلی را در بیمارستان الشفاء درک کنم، زیرا در این مرکز تعداد زیادی افراد زخمی و پزشکان غیرنظامی مستقر هستند که خانواده‌های خود را ترک کرده‌اند تا به مداوای بیماران بپردازند. "

وی گفت بسیاری از بیمارانِ بستری در الشفاء، تمام اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند و هیچ کسی را ندارند که مراقبشان باشد. اوضاع آن‌ها وخیم است و برای جابجایی به آمبولانس نیاز دارند، آمبولانس هم در غزه کم‌یاب است و بسیاری از این خودرو‌های امداد نیز هدف بمب‌باران قرار گرفته‌اند و مابقی هم امکان رسیدن به بیمارستان را ندارند.

به گفته دکتر خلیل: "اغلب موارد عمل جراحی که من انجام داده‌ام، مربوط به کودکان بوده است که اکنون بدون پرستار، تجهیزات پزشکی، برق و سوخت هستند. عملا رها شده‌اند تا بمیرند. "

به گفته مقامات وزارت بهداشت فلسطین، از روز جمعه که اسرائیل بیمارستان الشفاء را محاصره کرده، دست کم هفت بیمار وخیم‌الحال از جمله دو کودک، درگذشته‌اند. دلیل مرگ آن‌ها از کار افتادن دستگاه‌های انکوباتور و تنفس مصنوعی بوده که به علت قطع برق رخ داده است.

دکتر منیر البورش مدیرکل وزارت بهداشت غزه یکشنبه صبح به خبرنگاران گفت: حدود ۴۰ آواره مستقر در بیمارستان که تلاش کردند از درِ اصلی بیمارستان خارج شوند، هدف حملات توپخانه‌ای و تانک‌های ارتش اسرائیل قرار گرفتند که در همان حوالی مستقر شده بودند.

اجساد آن‌ها در خیابان رها شده بود در حالی که آمبولانس و نیرو‌های امداد کمتر از ۱۰۰ متر آن طرف‌تر حضور داشتند، اما نمی‌توانستند به آن‌ها نزدیک شوند، زیرا نیرو‌های اسرائیلی هر کسی را که تکان می‌خورد، با تیر می‌زدند.

بورش گفت نیرو‌های اسرائیلی همچنین چاه‌های آب در مجتمع پزشکی را شب قبل از آن بمب‌باران کرده بودند.   روز یکشنبه فقط یک چاه قابل استفاده بود آن هم هر ساعت به اندازه ۱۲ فنجان آب تولید می‌کرد در صورتی که ۱۵ هزار نفر در داخل بیمارستان گرفتار شده بودند.

جنگ اسرائیل- فلسطین: پزشکان غزه از مشاهدات رُعب‌آور خود می‌گویند

وی افزود: بخش آی سی یو هم ۲۴ ساعت پس از تهاجم اولیه، بار دیگر هدف حملات اسرائیلی‌ها قرار گرفت.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکشنبه صبح اعلام کرد ارتباطش با تمام افرادِ این سازمان در داخل بیمارستان الشفاء قطع شده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: "WHO به شدت نگران سلامتی کارکنان خدمات بهداشتی، آوارگان پناه گرفته در داخل بیمارستان و همچنین صد‌ها نفر از بیمارانِ ضعیف و مجروح از جمله کودکانی است که حیات آن‌ها به تجهیزات پزشکی وابسته است. "

"بیمارانی که باید درمان شوند، هرگز نباید در معرض ترس قرار گیرند، و کارکنان امور پزشکی که برای درمان بیماران سوگند خورده‌اند، نباید هرگز مجبور شوند برای ارائه خدمات درمانی، جان خود را به خطر بیندازند. "

WHO می‌افزاید گزارشات نشان می‌دهد برخی مردمی که از بیمارستان گریخته‌اند، "هدف تیراندازی قرار گرفته، زخمی و حتی کشته شده‌اند."

فرار توام با وحشت به جنوب

خلیل و بقیه افرادی که روز جمعه بیمارستان الشفاء را ترک کردند، با پای پیاده از منطقه گریختند.  وی می‌گوید: "مدارک شناسایی خود را برداشتیم، و نمی‌دانستیم مقصدمان کجا است. "

شرایط جاده مانند یک کابوس بود. خروج از آنجا زیر بمب‌باران هوایی و حملات توپخانه‌ای صورت می‌گرفت. سربازان (اسرائیلی) هم سلاح‌هایشان را به سمت ما نشانه می‌گرفتند. مسیر‌های طولانی را زیر گرمای شدید پیاده طی کردیم. شرایط بسیار وحشتناک و طاقت‌فرسا  بود. "

خلیل و دو برادرش که آن‌ها نیز پزشک هستند، همراه همکارانشان مجبور بودند سه ساعت و نیم پیاده روی کنند تا به اردوگاه آوارگان نصیره در مرکز غزه رسیدند.

خلیل می‌گوید، سربازان اسرائیلی در میان افراد پیاده  که از شمال به جنوب می‌رفتند، بسیاری از جوانان را برای بازجویی  دستگیر می‌کردند، کتک می‌زدند و  با خشونت با آن‌ها رفتار می‌کردند. ضمنا مانع از آن می‌شدند که آوارگان به سمت راست یا چپ حرکت کنند.

"ما شاهد بودیم که سربازان اشغالگر به یک جوان فلسطینی حمله و وی را مجبور کردند برهنه شود. آن‌ها همچنین یک مرد جوان دیگر و کودکدش را را کتک زدند و به آن‌ها توهین کردند. "

خلیل و پزشکان همراه وی سرانجام راهیِ یک پناهنگاه در مدرسه‌ای شدند که زیر نظر نهاد امداد سازمان ملل –آنروا- فعالیت می‌کرد. این مرکز در اردوگاه بریج در مرکز غزه و شرق نصیرت قرار دارد.

به گفته او، تعداد آوارگان در آن محل وحشتناک بود و هیچ امکانی برای ورود افراد جدید وجود نداشت. بدر، برادرِ خلیل نیز از زمان آغاز جنگ، در الشفاء به عنوان پزشک کار می‌کرد.

وی به میدل ایست آی گفت، بمب‌بارانِ روز پنج‌شنبه، بی‌وقفه تا صبح جمعه ادامه داشت. او گفت، نیرو‌های اسرائیلی به وی مهلت دادند از ساعت ۹ صبح تا ۴ عصر جمعه دهم نوامبر منطقه را ترک کند. وی نیز مانند خواهرش مجبور بود پیاده سفر کند، و در مسیرشان به جنوب غزه، شاهد صحنه‌های رقت‌انگیز مرگ و ویرانی بودند.

جنگ اسرائیل- فلسطین: پزشکان غزه از مشاهدات رُعب‌آور خود می‌گویند

"شرایط جاده وحشتناک بود. مناطق اطرافمان بمب‌باران و ویران شده بود، تعداد زیادی جسد و اندام کشته‌شدگان در مسیر دیده می‌شد از جمله اجساد افراد و لاشه حیوانات. "

"ما به سرعت می‌دویدیم، در حالی که مدارکمان را در دست داشتیم، اجازه نداشتیم به راست یا چپ برویم. "

وی گفت در یک مرکز ایست و بازرسی، با تقریبا هفت دستگاه تانک، تعدادی بولدوزر و حدود ۲۰ سرباز اسرائیلی روبرو شدند که اطراف تانک‌ها مستقر شده بودند. آن‌هایی که قصد عبور داشتند، اما با خود برگه شناسایی همراه نداشتند، " در شیوه‌ای توهین آمیز" برای بازجویی متوقف می‌شدند.

مقامات نظامی اسرائیل از ابتدای درگیری‌ها مدعی شده‌اند بیمارستان الشفاء محلی است که از آن برای مقاصد نظامی استفاده می‌شود، اما برای اثبات این ادعا، هیچ سندی ارائه نکرده‌اند.

مقامات فلسطینی و جناح‌های مسلح، این اتهام را رد کرده‌اند، و گروه (حقوق بشری) "هیومن رایتس واچ" نیز می‌گوید برای اثبات این ادعای اسرائیل هیچ سندی پیدا نکرده است.

مَدز گیلبرت، پزشک نروژی که ۱۶ سال در بیمارستان الشفاء کار کرده است، می‌گوید وی هرگز به علامتی برخورد نکرده است که نشان دهد آنجا "مرکز فرماندهی نظامی" است.

در همین حال گروه حقوق بشری اسرائیل موسوم به "پزشکان طرفدار حقوق بشر" می‌گوید حتی اگر گروه‌های مسلح از بیمارستان‌ها استفاده کنند، اسرائیل "همچنان موظف است از آسیب رساندن به آن‌ها خودداری کند. "

از زمان آغاز تهاجم اسرائیل به غزه در ۷ اکتبر (۱۶ مهر) دست‌کم ۱۱ هزار فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند. بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن از این قربانیان را کودکان، ۳ هزار نفر از آن‌ها را زنان و ۲۰۰ تن را نیز کارکنان خدمات بهداشت و درمان تشکیل می‌دهند.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقامات این رژیم اعلام کرده‌اند حملات فلسطینی‌ها به اسرائیل در ۷ اکتبر حدود هزار و ۲۰۰ کشته برجا گذاشت که دست‌کم ۳۱ نفرشان کودک بوده‌اند.

فلسطینی‌ها می‌گویند آن حمله به تلافی تشدید کشتار فلسطینی‌ها به دست شهرک‌نشینان و بی‌حرمتی اسرائیل علیه مسجدالاقصی و مکان‌های مقدس اسلامی صورت گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی