تیتر امروز

تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت
«دیدارنیوز» آخرین اختلافات پساانتخاباتی اصولگرا‌ها را بررسی می‌کند:

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت

جدال اصولگراها در فضای پساانتخاباتی همچنان ادامه دارد و بنا به گفته دبیرکل صبح ایران، قالیبافی‌‎ها از هر فرصتی استفاده می‌‎کنند تا آنها را تخریب کنند.

کاهش قیمت دلار در افغانستان؛ هر افغانی ۷۰۰ تومان!/ طالبان چکار کرد؟

شاید تصور عموم این باشد که افغانستان به دلیل بحران‌های متعدد سال‌های اخیر بدترین اقتصاد و وضعیت را در جهان داشته باشد، اما قیمت دلار در این کشور تحت حکومت گروه مسلح و خشن طالبان، روند کاهشی داشته و نکته عجیب اینکه هر افغانی روز یکشنبه در برابر ۷۰۰۰ ریال ایران (۷۰۰ تومان) مبادله شد که نرخی کم‌سابقه است!

کد خبر: ۱۵۸۴۳۰
۲۱:۲۰ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲

قیمت دلار در افغانستان ریخت؛ هر افغانی ۷۰۰ تومان!

دیدارنیوز: هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد ارز افغانستان در مقابل ۶۷.۸۰ افغانی معامله شد، پایین‌ترین نرخی که از نوامبر ۲۰۱۷ تا کنون ثبت شده بود.

سایت بانک مرکزی امارت اسلامی طالبان هم روز یکشنبه نرخ رسمی فروش هر دلار آمریکا را ۶۷.۱۳۸۳ اعلام کرد.

این در حالی است که نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر افغانی در سپتامبر ۲۰۲۱ و در آستانه تصرف کابل از سوی شبه‌نظامیان طالبان ۷۹ بود. این نرخ بلافاصله پس از تصرف کابل از سوی شبه‌نظامیان طالبان از ۷۹ به ۸۷ رسید که پایین‌ترین نرخ برابری افغانی در مقابل دلار آمریکا طی حداقل ۱۸ سالِ پیش از آن به شمار می‌رود.

قیمت دلار در افغانستان پس از سلطه طالبان و مسدودشدن ذخایر ارزی خارجی این کشور توسط کشور‌های غربی و نهاد‌های مالی و پولی بین‌المللی روندی صعودی به خود گرفت و از مرز بی‌سابقه ۱۰۵ افغانی هم فراتر رفت.

طالبان طی دو سال گذشته با اقدام‌هایی همچون ممنوعیت استفاده از دلار در معاملات محلی، تشدید محدودیت‌ها در برابر خروج ارز از کشور، غیرقانونی کردن تجارت آنلاین و تشدید برخورد قضایی با ناقضان این قوانین و محدویت‌ها، تلاش کرده تا نرخ ارز را کنترل کند.

در پی انجام این اقدام‌ها و آغاز ورود دوباره کمک‌های نقدی خارجی، قیمت هر دلار آمریکا از ژانویه ۲۰۲۲ سیر نزولی به خود گرفت و از ۱۰۵.۱۰ به ۶۷.۸۰ در جریان داد و ستد‌های روز یکشنبه ۱۲ نوامبر رسید و افت ۳۵ درصدی را تجربه کرد.

هر افغانی روز یکشنبه در برابر ۷۰۰۰ ریال ایران (۷۰۰ تومان) مبادله شد که نرخی کم‌سابقه به شمار می‌رود.

نرخ دلار آمریکا در بازار افغانستان در فاصله بهار ۲۰۱۰ تا بهار ۲۰۱۴ و در دوران ریاست جمهوری حامد کرزای در محدوده ۴۳ تا ۵۶ تومان نوسان داشت و طی سال‌های ۲۰۱۵ تا پیش از سلطه دوباره طالبان که مصادف با دوران ریاست جمهوری محمد اشرف غنی بود، از ۶۰ تا ۸۰ افغانی صعود کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی