تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
وزیر بهداشت توضیح می‌دهد

۸۳ درصد مرگ‌ها در ایران به دلیل این بیماری‌هاست

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم با اعلام اینکه ۸۳ درصد مرگ‌ها در ایران به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: سالانه حدود ۳۰۰ هزارنفر جان خود را در کشور بر اثر بیماری غیرواگیر از دست می‌دهند و بیش از ۱۵۰ هزار مرگ و میر از بیماری‌های قلبی عروقی داریم.

کد خبر: ۱۵۸۳۳۷
۱۲:۰۲ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲

۸۳ درصد مرگ‌ها در ایران به دلیل این بیماری‌هاست

دیدارنیوز: وزیر بهداشت از آغاز مرحله اول پویش ملی سلامت از امروز تا ۱۵ دی ماه خبر داد و با اشاره به آمار مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر گفت: امیدواریم به تدریج پرونده الکترونیک سلامت را برای هر ایرانی داشته باشیم تا سابقه بیماری در خانواده، سبک زندگی آن‌ها و... داشته باشیم و به این ترتیب ارتباط آن با بیماری‌ها مشخص شود.

بهرام عین‌اللهی در مراسم رونمایی از برنامه پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: امروزه یکی از نیاز‌های مهم بشری مسئله سلامت است. قبل از کرونا شاید افراد چندان اهمیت سلامت را درک نمی‌کردند، اما این بیماری نشان داد سلامت چقدر مهم است. شاید همه فکر کنند کار ما درمان است، اما اینگونه نیست، وظیفه ما پیشگیری و ایجاد سلامت برای مردم است و به همین دلیل هم طرحی به عنوان «پویش ملی سلامت» را از امروز ۲۰ آبان آغاز کردیم که تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

وی افزود: البته این مرحله اول طرح است و قرار نیست تمام شود؛ بلکه در مراحل مختلف دنبال می‌شود؛ چون هدف ما ارتقای سلامت است. امروزه همه با تلفن همراه و انواع و اقسام رایانه‌ها آشنا هستند، ولی در حوزه سلامت خیلی از این وسایل استفاده نمی‌شود؛ درحالی که می‌توان بیشتر از آن‌ها بهره برد.

عین‌اللهی با تاکید بر اهمیت ارتقای سواد سلامت، اظهار کرد: سطح سواد جامعه امروزه افزایش یافته است و انتظار داریم در حوزه سلامت هم این سطح ارتقا یابد. از طرفی امیدواریم به تدریج پرونده الکترونیک سلامت را برای هر ایرانی با کد ملی داشته باشیم تا سابقه بیماری در خانواده، سبک زندگی آن‌ها و... را ثبت کنیم و داشته باشیم تا بررسی شده و ارتباط آن با بیماری‌ها مشخص شود.

او تاکید کرد: این پویش باید تا ۷۰ درصد جمعیت کشور را دربرگیرد و آمادگی کامل برای اجرای آن در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد و همه برای اجرای طرح بسیج شدند.

وزیر بهداشت گفت: امروزه با کم شدن بیماری‌های واگیر، بیماری‌های غیرواگیر افزایش یافته و در بیمارستان‌ها شاهد هستیم که ۸۳ درصد مرگ و میر‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است. سالانه حدود ۳۰۰ هزارنفر جان خود را در کشور بر اثر بیماری غیرواگیر از دست می‌دهند و بیش از ۱۵۰ هزار مرگ و میر از بیماری‌های قلبی عروقی داریم. ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران فشارخون بالا دارند؛ درحالی که خیلی‌ها شاید یکبار هم فشارخون خود را اندازه گیری نکرده باشند. زمانی می‌گفتند اگر بخواهیم فشارخون بگیریم حتما باید نزد پزشکر برویم، اما امروزه دیگر اینگونه نیست و باید امکانات آن همه جا فراهم باشد.

وی افزود: از طرفی سالانه ۳۰ هزار مرگ به دلیل دیابت داریم؛ در حالی که فرد شاید از بیماری خود مطلع هم نباشد. در عین حال بیش از ۶۰ درصد افراد کشور از پرفشاری خون خود اطلاع ندارند و ۳۰ درصد از مردم هم از ابتلای خود به دیابت بی خبر هستند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدواریم با آگاهی به موقع از امسال تا سال ۱۴۰۹ بتوانیم از نیم میلیون مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی و ۳۰ هزار مرگ بر اثر دیابت، پیشگیری کنیم.

وی افزود: بیش از ۲۲۰ هزار مرگ، یعنی حدود ۸۹ درصد مرگ در سال ناشی از عوامل فشارخون، قندخون، چاقی، اضافه وزن و... است. داشتن تحرک کافی بدنی بسیار مهم ست. انواع و اقسام غذا‌های پرنمک و پرچرب مورد استقبال نسل جوان است و ما می‌دانیم بسیاری از بیماری‌ها در کودکی پایه‌گذاری می‌شود و مصرف زیاد غذای پرنمک، نوشابه و... در آینده فرد اثرگذار است. در این زمینه از مسئولین مدارس می‌خواهیم در بوفه‌ها از ارائه این محصولات مضر خودداری کنند و حتی پویشی برای آگاهی رسانی این موضوع به بچه‌ها آغاز کنیم.

عین‌االهی با اشاره به تاثیر بیماری‌های غیرواگیر بر اقتصاد و پیشرفت کشور، اظهار کرد: این بیماری‌ها سالانه بیش از ۸۰ تریلیون تومان به اقتصاد ما ضربه می‌زند که این آسیب برابر با پنج درصد تولید ناخالص داخلی سالانه است.

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به آثار زیان‌بار مصرف دخانیات بر سلامت، اظهار کرد: همیشه از مردم خواستیم مصرف دخانیات را یا ترک کرده یا به حداقل برسانند.

وی افزود: با این پویش برنامه داریم تا از ۲۰۰ هزارمرگ بر اثر فشارخون جلوگیری کنیم. همچنین با اصلاح سبک زندگی تا ۷۰ درصد می‌توان از ظهور دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد. با آگاهی به موقع و کنترل موثر از امسال تا سال ۱۴۰۹ می‌توان از ۶۱۰ هزار مرگ در حوزه بیماری‌های قلبی و از ۳۰ هزار مرگ در حوزه دیابت پیشگیری کرد.

وزیر بهداشت گفت: سود اقتصادی این اقدام پیشگیرانه در یک دوره ۱۵ ساله حدود ۵۴ تریلیون تومان است. بار اقتصادی بیماری‌های قلبی در کشور ۴۳ تریلیون و بار اقتصادی دیابت ۱۳ تریلیون محاسبه شده است.

او با تاکید بر اهمیت خود مراقبتی، گفت: هرفرد باید خودش برای سلامت خود به فکر باشد و برنامه‌ریزی کند و تحرک کافی و سبک زندگی سالم داشته باشد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از امروز (۲۰ آبان) تمام مراکز بهداشتی در کل کشور آماده هستند تا در پویش ملی سلامت همکاری کنند و افراد می‌توانند مراجعه کنند و پرونده الکترونیک سلامت خود را تشکیل دهند و پرسشنامه‌های مربوطه را پر کنند و تحت کنترل فشارخون و قندخون قرار گیرند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی