تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
جام جهانی زیر ۱۷ سال

نوجوانان و رویای تاریخ‌سازی

شاگردان عبدی برای اینکه بتوانند خاطرات ۳ دوره قبلی حضور ایران در جام جهانی نوجوانان را تکرار کنند و بار دیگر از مرحله گروهی بتوانند خود را به مرحله حذفی برسانند، کار بسیار دشواری را در پیش دارند.

کد خبر: ۱۵۸۳۲۳
۱۰:۰۵ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲

نوجوانان و رویای تاریخ‌سازی

دیدارنیوز: تیم نوجوانان ایران با هدایت حسین عبدی پنجمین حضور خود در رقابت‌های جام جهانی را تجربه می‌کند.

فوتبال پایه ایران در یک‌سال اخیر شرایط خوبی را تجربه نکرد؛ از ناکامی تیم ملی جوانان در مسیر رسیدن به جام جهانی تا سریال ناکامی‌های تیم امید که هم نتوانست خود را به مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ آسیا و انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس برساند و هم در مسیر موفقیت بازی‌های آسیایی هانگژو ناکام بود. در این میان، تیم زیر ۱۷ سال یا همان نوجوانان ایران شرایط متفاوتی را رقم زد و توانست خود را به جام جهانی ۲۰۲۳ اندونزی برساند.

شاگردان حسین عبدی در رقابت‌های قهرمانی زیر ۱۷ سال آسیا خود را به جمع ۴ تیم برتر رسانند و این صعود سبب شد تا آن‌ها سهمیه حضور در جام جهانی را به‌دست آورند. البته که نوجوانان ایران در مسیر قهرمانی رقابت‌های آسیایی ناموفق بودند و با شکست مقابل ژاپن به عنوان سومی مشترک همراه با تیم ازبکستان بسنده کردند. حالا قرار است نوجوانان ایران برای پنجمین‌بار حضور در جام جهانی را تجربه کنند که در این دوره از رقابت‌ها با تیم‌های برزیل، انگلیس و نیوکالدونیا همگروه شده‌اند.

۲ دهه خاطرات تلخ و شیرین از جام جهانی

نوجوانان ایران برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۱ با هدایت حمید درخشان در رقابت‌های جام جهانی حضور یافتند که در آن دوره، شاگردان درخشان با پذیرش ۳ شکست در مرحله گروهی از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند بعد از ۳ دوره غیبت در رقابت‌های جام جهانی، تیم نوجوانان ایران در سال ۲۰۰۹ در این مسابقات حضور پیدا کرد که شاگردان علی دوستی‌مهر بعد از آنکه توانستند از مرحله گروهی صعود کنند، در مرحله یک‌هشتم نهایی مغلوب اروگوئه شدند و از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند.

دوستی‌مهر در سال ۲۰۱۳ توانست بار دیگر نوجوانان ایران را به جام جهانی برساند که این‌بار هم سرنوشتی مشابه جام جهانی ۲۰۰۹ در انتظار تیم ایران بود و نیجریه‌ای‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی سد راه تیم نوجوانان ایران شدند. تیم زیر ۱۷ سال ایران در سال ۲۰۱۷ برای آخرین‌بار در جام جهانی شرکت کرد که در آن دوره از رقابت‌ها شاگردان عباس چمنیان تاریخ‌ساز شدند و توانستند خود را به جمع ۸ تیم برتر جهان برسانند. بعد از آن تاریخ‌سازی، تیم نوجوانان ایران در سال ۲۰۱۹ نتوانست جواز حضور در جام جهانی را به‌دست آورد و در سال ۲۰۲۱ هم رقابت‌ها به دلیل پاندمی کرونا برگزار نشد تا بعد از دوری ۶ ساله، تیم نوجوانان ایران مجدداً در رقابت‌های جام جهانی حضور یابد.

در انتظار رویارویی با قهرمانان جهان

تیم نوجوانان برزیل که همگروه ایران است و شاگردان حسین عبدی در نخستین گام باید امروز (شنبه) از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران در کشور اندونزی به مصاف این تیم بروند، در ۱۸ دوره از ۱۹ دوره رقابت‌های جام جهانی حضور داشته و توانسته ۴ بار عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کند! آن‌ها که در سال ۲۰۱۹ در کشور خود توانستند فاتح رقابت‌ها شوند، حالا برای دفاع از عنوان قهرمانی‌شان پا به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۳ گذاشته‌اند. تیم نوجوانان انگلیس در شرایطی مشابه تیم نوجوانان ایران، پنجمین حضورش در این رقابت‌ها را تجربه می‌کند؛ با این تفاوت که آن‌ها در سال ۲۰۱۷ که تیم ایران در جمع ۸ تیم برتر جهان قرار گرفت، توانستند عنوان قهرمانی را از آن خود کنند!

تیم نوجوانان نیوکالدونیا دیگر رقیب شاگردان حسین عبدی در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۳ است. روی کاغذ با توجه به تجربه کم این تیم در جام‌های جهانی و تنها یک‌بار حضور در این رقابت‌ها، به نظر می‌رسد که حریف سرسختی برای نوجوانان ایران نخواهند بود، اما با این‌حال شاگردان عبدی برای اینکه بتوانند خاطرات ۳ دوره قبلی حضور ایران در این رقابت‌ها را تکرار کنند و بار دیگر از مرحله گروهی بتوانند خود را به مرحله حذفی برسانند، کار بسیار دشواری را در پیش دارند.

برنامه تیم نوجوانان ایران در جام جهانی ۲۰۲۳

شنبه بیستم آبان‌ماه

برزیل - ایران (ساعت ۱۵:۳۰)

سه‌شنبه بیست‌وسوم آبان‌ماه

ایران - انگلیس (ساعت ۱۵:۳۰)

جمعه بیست‌وششم آبان‌ماه

نیوکالدونیا - ایران (ساعت ۱۵:۳۰)

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی