تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یازدهمین برنامه «با فرهنگ» با حضور خانم دکتر سپیده موسوی

مشکل حافظ با ریاکارانی است که حقایق درون خود را انکار می‌کنند/ وقتی حال جامعه بد است، هنر به داد انسان می‌رسد

در یازدهمین برنامه با فرهنگ، حسین قنواتی میزبان خانم دکتر سپیده موسوی حافظ شناس و پژوهشگر حوزه ادبیات است و درباره جایگاه فرهنگی این شاعر گفت‌و‌گو می‌شود.

کد خبر: ۱۵۸۲۹۳
۲۰:۰۸ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲

قنواتی موسوی

 

دیدارنیوز ـ حسین قنواتی: یازدهمین برنامه‌ی با فرهنگ به تهیه‌کنندگی و میزبانی حسین قنواتی، با دعوت از خانم دکتر سپیده موسوی، دانش‌آموخته‌ و پژوهشگر ادبیات و حافظ ‌شناس، به موضوع «حافظ و فرهنگ» اختصاص یافته است.

در این گفت‌وگو دکتر سپیده موسوی به تشریح جایگاه فرهنگی حافظ در جامعه‌ی ما و سپس جایگاه انسان در اندیشه‌ی این عارف و شاعر بلندآوازه‌ی ایران و جهان می‌پردازد. دکتر موسوی با اشاره به این که شعر حافظ در زیست فرهنگی ایرانی‌ها جایگاهی دارد و به همه خانه‌ها راه یافته، معتقد است: حافظ انسان را پس نمی‌زند و نمی‌گوید شعر من برای قشری خاص یا کسانی است که تحصیلات و دانش ادبی دارند.

ویدیو این گفت‌و‌گو را اینجا ببینید

برنامه‌ی بافرهنگ تاکید دارد که همین ویژگی در بیان دکتر سپیده موسوی در نگاه به حافظ، خود یک فرهنگ یادآور است به اهالی امروز فرهنگ و ادب و هنر.

سپیده موسوی هم‌چنین از مشکلی که حافظ با زاهدان ریایی دارد، سخن به میان می‌آورد. این پژوهشگر ادبیات تاکید می‌کند که برخوردِ حافظ با زاهد بر سر انکار نیمه‌ی مادی وجود انسان است.

دکتر موسوی تصریح می‌کند: زاهد می‌خواهد چهره‌ای از انسان کامل چنان که خود آن را ارزش تلقی می‌کند به ما بنمایاند و بُعد مادی و آدمیزادی انسان را پنهان کند، در حالی که حافظ نه تنها وجود این بخش از موجودیت انسان را کتمان نمی‌کند، بلکه آن را می‌پذیرد، تجلی می‌دهد و خود را هم چنین وجودی اعلام می‌کند و از  بند زاهدان و واعظان می‌رهاند.

قنواتی موسوی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی