تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
وزیر نیرو توضیح داد

حقابه ایران از هیرمند به کجا رسید؟

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو درباره وضعیت حقابه ایران از هیرمند گفت: انتظار ما این است طبق معاهده ۱۳۵۱ حقابه ایران از رودخانه هیرمند در سال آبی جاری رهاسازی و تحویل ایران شود.

کد خبر: ۱۵۸۲۷۴
۱۹:۰۵ - ۱۷ آبان ۱۴۰۲

حقابه ایران از هیرمند به کجا رسید؟

دیدارنیوز: وزیر نیرو گفت: روابط بین ایران و افغانستان باید برای مردم هر دو کشور سازنده و مبتنی بر تفاهم و رعایت مفاد قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین باشد.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست با ملا عبدالغنی برادر با اشاره به قرابت تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان تصریح کرد: در سفر سال گذشته اینجانب به افغانستان، تفاهمات بسیار خوبی در حوزه آب و برق با مقامات این کشور حاصل شد و به ویژه در زمینه آب که مسئولان این کشور از جمله ملا عبدالغنی برادر تاکید داشت اجازه انحراف یک قطره آب به سمت گودزره را نمی‌دهیم و برای تامین حقابه ایران از هیرمند تمامی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر رعایت حسن همجواری برای دو کشور ادامه داد: در سه سال گذشته حقابه جمهوری اسلامی ایران بر اساس معاهده ۱۳۵۱ هیرمند داده نشده است؛ این در حالیست که به دلیل انحراف آب از طریق سد کمال خان بیش از ۲ میلیارد متر مکعب آب هیرمند به شوره زار گودزره منحرف و هدر رفته است. این حجم آب می‌توانست برای رفع نیاز‌های شرب، کشاورزی و معیشت مردم نیمروز افغانستان و سیستان ایران مورد استفاده قرار گیرد.

محرابیان در ادامه ضمن تاکید بر مدیریت درست آب به عنوان نعمت الهی افزود: این میزان آب اگر درست مصرف می‌شد می‌توانست آب مورد نیاز مردم ایران و افغانستان را برای دو سال تامین کند و انتظار ما این است طبق معاهده ۱۳۵۱ حقابه ایران از رودخانه هیرمند در سال آبی جاری رهاسازی و تحویل ایران شود.

وزیر نیروی ایران با ابراز امیدواری برای تامین حقابه ایران در سال جاری ادامه داد: موضوع حقابه ایران نباید به موضوع تفرقه بین دو کشور تبدیل شود و تامین جریان رودخانه هیرمند باعث رفاه و تامین معیشت در دو سوی مرز ایران و افغانستان خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال طبق پیش بینی‌های جهانی و منطقه‌ای، وضعیت بارش در افغانستان و حوضه آبریز هیرمند بسیار مطلوب است و ایران آماده است تا در خصوص تامین حقابه و حل موانع و مشکلات فنی در مسیر هیرمند همکاری لازم را با افغانستان داشته باشد و انتظار داریم این موضوع به طور قاطع پیگیری شود.

وی ادامه داد: تعاملات تاریخی و طولانی مدت ایران و افغانستان در هر دو بخش آب و برق ایجاب می‌کند که این روابط برای مردم هر دو کشور مفید و سازنده باشد و توسعه مناسبات بین دو کشور مبتنی بر تفاهم و رعایت مفاد قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین باشد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای افغانستان هم در این نشست با اذعان بر اینکه آب نباید به شوره زار گودزره هدایت شود، گفت: در زمینه آب گفتگو‌های زیادی با ایران داشته‌ایم و در موضوع هدررفت آب به سمت گودزره، رئیس امارات اسلامی افغانستان هم بسیار متاسف شد که آب ضایع شده است و معتقد بود آب باید به سمت ایران می‌رفت.

وی افزود: این کشور بر تامین حقابه ایران اهتمام دارد.

ملابرادر ادامه داد: افغانستان در شرایط حاضر نیاز به ثبات اقتصادی و توسعه دارد و یکی از مهم‌ترین نیاز‌های آن تامین برق و انرژی است و در بخش تولید انرژی از دولت و بخش خصوصی ایران برای همکاری دعوت می‌کند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی