تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
اخبار استان فارس

کشفیات زیر مسجد وکیل شیراز؛ ماجرای دپوی آب چیست؟

روز گذشته گزارشی مبنی بر دپوی فاضلاب شهری در آب انبار مسجد وکیل شیراز در رسانه‌ها منتشر شد، این در حالی است که زیر مسجد در حال مرمت هستند.

کد خبر: ۱۵۸۱۴۹
۱۴:۱۹ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲

کشفیات زیر مسجد وکیل شیراز؛ ماجرای دپوی آب چیست؟

 

دیدارنیوز ـ استان فارس: روز گذشته گزارشی مبنی بر دپوی فاضلاب شهری در آب انبار مسجد وکیل شیراز در رسانه‌ها منتشر شد که با توجه پیگیری‌های خبرنگار ایسنا مشخص شد این فضا به تازگی درپی مرمت سرویس بهداشتی این مسجد دوران کریمخانی کشف شده است.

چند روز گذشته گزارشی مبنی بر دپوی فاضلاب شهری در آب انبار مسجد وکیل شیراز در رسانه‌ها منتشر شد که باتوجه به اهمیت و تشریح ابعاد این موضوع خبرنگار ایسنا به سراغ ناظر اماکن تاریخی و میراثی اداره کل اوقاف و امورخیریه فارس رفت.

محمدرضا اسفندی با بیان اینکه مسجد وکیل در دوران زندیه سال ۱۱۸۷ ه. ق ساخته شده و طی گذشت زمان مورد مرمت قرار گرفته است، گفت: حدود ۹۰ سال پیش در ضلع شرقی مسجد سرویس بهداشتی احداث شده که فضایی در زیرآن برای جمع شدن و تخلیه فضولات که در اصطلاح به آن «سِپتیک» می‌گوییند، تعبیه شده بود.

ناظر اماکن میراثی و تاریخی اوقاف فارس با بیان اینکه از حدود ۶ ماه گذشته احیای سرویس بهداشتی مسجد وکیل با تعامل و همکاری شهرداری شیراز در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: در روند اجرای این پروژه، با درخواست اوقاف گمانه‌ای زیر سرویس بهداشتی برای بررسی بیشتر زده شد که متوجه دپوی فاضلاب سرویس بهداشتی در سپتیک شدیم و تا امروز هیچ کس از وجود این تونل‌ها و سپتیک خبر نداشت چراکه صرفا یک سوراخ برای ورود لوله جهت خالی کردن فاضلاب وجود داشته و دسترسی به بخش زیرین میسر نبوده است.

وی با اشاره به رسوخ رطوبت ناشی از سرویس بهداشتی به دیگر بخش‌های مسجد، گفت: با کشف این سپتیک و بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که نم و رطوبت زیر سرویس بهداشتی در حال انتقال به بخش‌های دیگر مسجد است از این رو باتوجه به حضور استاندار فارس در مسجد و صدور دستور برای احیای سرویس بهداشتی، جلساتی با اداره کل میراث فرهنگی برای تصمیم گیری برگزار شد که پس از بررسی‌های لازم، تصمیم بر خارج کردن این فضای آجری از حالت سپتیک اتخاذ شد.

اسفندی با بیان اینکه کار مرمت این سرویس بهداشتی جهت کار مطالعاتی فضای کشف شده زیرآن متوقف شده است، اظهار کرد: از زمان کشف فضای سپتیک و اطلاع از دپوی فاضلاب دستور توقف استفاده و مرمت سرویس بهداشتی به دلیل انجام کار مطالعاتی و عدم آسیب رسانی به دیگر قسمت‌های مسجد صادر شد.

وی ادامه داد: با حضور نماینده فرمانداری شیراز، استانداری فارس و اداره آب و فاضلاب تصمیم بر ایجاد سپتیک جدید در خروجی شبستان شرقی خارج از فضای مسجد مطابق با مشخصات فنی و استاندارد مورد تایید میراث فرهنگی و انتقال فاضلاب سرویس بهداشتی از طریق کوچه قلوه سنگی به فاضلاب شهری خیابان طالقانی گرفته شد.

ناظر اماکن میراثی و تاریخی اوقاف فارس، حفاظت از بنا‌های تاریخی را اولویت این اداره دانست و گفت: ماهیت این سپتیک و اینکه آب انبار بوده، هنوز مشخص نیست از این رو در آینده نزدیک با انجام فعالیت مطالعاتی در این محل کشف شده به حقایقی دیگر از مسجد وکیل دست پیدا کنیم.

اسفندی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: طی چند سال اخیر متوجه رطوبت در لایه‌های پایین دست گاوچاه در ضلع شمالی مسجد شدیم بنابراین به دنبال علت این رطوبت بودیم که با کشف این سپتیک و انجام اقدامات موثر، امیدواریم شاهد کاهش رطوبت و عدم آسیب به دیگر قسمت‌های مسجد باشیم.

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در خصوص پاسخ شهرداری پیرامون در اختیار گذاشتن پمپ لجن‌کش به میراث فرهنگی همچنان ادامه دارد و متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

 

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی