تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

وزیر دفاع: دشمنان آمریکا از ایران دستور نمی‌گیرند

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع کشورمان درباره ادعای برخی مقامات غربی درمورد حمایت ایران از گروه‌های نیابتی در منطقه گفت: همه گروه‌هایی که در کشور‌های مختلف اسلامی هستند، مستقل تصمیم می‌گیرند، چون آمریکا و بعد اسرائیل دشمن اصلی همه آن‌ها است. این گروه‌ها به هیچ وجه از ایران دستور نمی‌گیرند البته ما از هر حرکت آزادی خواهانه و انقلابی استقبال و حمایت کرده، اما در تصمیمات این گروه‌ها مداخله نمی‌کنیم و آن‌ها خودشان تصمیم گرفته و عمل می‌کنند.

کد خبر: ۱۵۸۰۵۵
۰۸:۰۷ - ۱۴ آبان ۱۴۰۲

وزیر دفاع: دشمنان آمریکا از ایران دستور نمی‌گیرند

دیدارنیوز: وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رد ادعا‌های حمایت ایران از گروه‌های مقاومت برای حمله به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه، گفت: ایران در تصمیمات این گروه‌ها مداخله نمی‌کند.

پس از آغاز جنگ غزه و بمباران و کشتار مردم غیرنظامی در غزه توسط اسرائیل و حمایت آمریکا از این رژیم، حملات موشکی و پهپادی متعددی در عراق و سوریه علیه پایگاه‌ها و نیرو‌های آمریکایی انجام شد. پت رایدر سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که «۲۷ بار به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه حمله شده است.» البته این آمار تا روز ۹ آبان بود و بعد از آن هم حملات دیگری به پایگاه‌های آمریکایی انجام شده است.

جک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این حملات اظهار کرده بود که «ما هوشیار هستیم، زیرا شاهد افزایش تهدیدات علیه نیرو‌های خود در سرتاسر منطقه و افزایش خطر گسترش این درگیری به سایر نقاط منطقه هستیم. ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام می‌دهیم. اما من قصد ندارم آینده را پیش‌بینی کنم، جز اینکه بگویم اگر به ما حمله شود، پاسخ خواهیم داد.» در ادامه هم آمریکا حملاتی را در شرق سوریه انجام داد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با اشاره به حملات به پایگاه‌های نظامی این کشور در خاورمیانه گفت: «ایالات متحده جهت حفاظت از نیرو‌های خود در عراق و سوریه به حملات علیه نیروهایش در منطقه پاسخ می‌دهد.» بعد از انجام این حملات، آمریکا تعداد نظامیان خود را در منطقه افزایش داد و حداقل ۹۰۰ سرباز برای تقویت اپراتور‌های سیستم دفاع هوایی وارد عراق کرد.

از سویی برخی مقامات آمریکایی از جمله سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، ایران را پشت صحنه این اقدامات معرفی کردند در حالیکه مدرکی برای ادعا‌های خود ارائه نداده‌اند. کامالا هریس معاون جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده بود که رییس جمهور کشورش هشداری صریح و در یک کلمه به ایران و نیرو‌های مورد حمایت آن در منطقه، از جمله حماس منتقل کرده است که «نکنید.» ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به این موضع معاون رئیس جمهور آمریکا گفت که «من نیز خطاب به آن‌ها می‌گویم بس کنید.»

امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با بلومبرگ در پاسخ به ارتباط ایران با گروه‌هایی که به آمریکا حمله کرده‌اند، تصریح کرد: «این گروه‌ها مرتبط با کشور‌های خود در منطقه هستند. نه از جمهوری اسلامی ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستور العملی به آن‌ها می‌دهیم. طرف آمریکایی مدعی است این گروه‌ها مرتبط با ایران هستند. این گروه‌ها راسا خودشان تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند.»

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع کشورمان در تحلیل حملات گروه‌های مقاومت به نظامیان آمریکایی در منطقه گفت: «همه گروه‌هایی که در کشور‌های مختلف اسلامی هستند، مستقل تصمیم می‌گیرند، چون آمریکا و بعد اسرائیل دشمن اصلی همه آن‌ها است و همه این گروه‌ها مترصد این هستند که به آمریکا و اسرائیل ضربه بزنند چه در مقطع کنونی باشد چه زمان دیگر، چون آن‌ها متجاوز و اشغالگر هستند و در منطقه ناامنی ایجاد می‌کنند.»

وی افزود: «این گروه‌ها به هیچ وجه از ایران دستور نمی‌گیرند البته ما از هر حرکت آزادی خواهانه و انقلابی استقبال و حمایت کرده، اما در تصمیمات این گروه‌ها مداخله نمی‌کنیم و آن‌ها خودشان تصمیم گرفته و عمل می‌کنند.»

پیش از این نیز احمد وحیدی وزیر کشور در همین زمینه گفته بود که «طبیعی است که مسلمانان نسبت به ظلمی که مردم غزه می‌شود، ناراحت هستند و آمریکا باید بداند اقداماتش بی پاسخ نمی‌ماند. همه نگران هستند و ممکن است هرجایی آن‌ها را به عنوان مقصر اصلی مورد هدف قرار دهند که ربطی به ایران ندارد. قبلا به صورت علنی به آن‌ها تذکر داده شد که جلو کشتار بی‌رحمانه را بگیرید و حمایت نکنید. مردم کشور‌های مسلمان نمی‌توانند نسبت به سرنوشت مظلومان فلسطین بی‌تفاوت باشند و به تعبیر رهبر انقلاب، ممکن است مسلمانان منطقه بی‌تاب شده و براساس احساس مسئولیت خود اقدامی کنند و این اقدام خیلی طبیعی است و هیچ ربطی به ایران ندارد.»

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی