تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
نظارت استصوابی برای اصلاح طلبان ساخته شده است

صوفی: هیچ لیست و امیدی وجود ندارد/ نه کاندیدا داریم و نه مردم را!

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه نظارت استصوابی برای اصلاح طلبان ساخته شده است، گفت: هیچ لیست و امیدی وجود ندارد. ما مردم را نداریم در دهه نود مردم را داشتیم، اما الان نه کاندیدا داریم و نه مردم را!

کد خبر: ۱۵۸۰۰۰
۰۹:۴۹ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲

صوفی

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما مردم را نداریم در دهه نود مردم را داشتیم، اما الان نه کاندیدا داریم و نه مردم را.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره واکنش انتخاباتی اصلاح طلبان در مقابل میتینگ‌های سیاسی اصولگرایان به منیبان گفت: اصولگرایان فرق‌های متعددی با اصلاح طلبان دارند از جمله اینکه نسبت به نظارت استصوابی مصونیت دارند و خیالشان راحت است و شورای نگهبان با آن‌ها همراه است. اما اصلاح طلبان برعکس اصولگرایان هستند و اصلا نظارت استصوابی برای اصلاح طلبان ساخته شده است. فرق این دو این است که مجال برنامه ریزی و سازماندهی را از اصلاح طلبان می‌گیرند و اصولگرایان همواره می‌توانند برنامه ریزی کنند و هیچ مانعی بر سر راه برنامه‌ریزی آن‌ها نیست. آن‌ها می‌توانند کاندیداهایشان را برای چند سال آینده نیز پرورش دهند و تبلیغات کنند و برای انتخابات آماده شوند، اما اصلاح طلبان تا بعد از اعلام صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، هیچ برنامه ریزی ندارند و تصمیمی نخواهند داشت.

او در ادامه درباره احتمال مشارکت و لیست دادن اصلاح طلبان در انتخابات بیان کرد: به طور کلی مشخص نیست کدامیک از اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند و امکان دادن لیست بعد از اعلام نظر شورای نگهبان مطرح می‌شود. در دوره‌هایی اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند که برای رفع تندروی‌ها و کنار گذاشتن افراطی‌گری‌های اصولگرایان، در حالیکه کاندیدا‌های حداقلی داشتند یک لیست ارائه کنند تا در صحنه باقی بمانند و با کاندیدا‌های موجود که شناخته شده هم نبودند در انتخابات شرکت کنند. مثلا در انتخابات سال ۹۴ اصلاح طلبان وقتی دیدند همه کاندیدا‌های آن‌ها از صحنه خارج شدند دست برنداشتند. مثلا من در تهران رئیس ستاد اصلاح‌طلبان بودم و فراخوان دادیم و عده‌ای را شناسایی کردیم و وارد مصاحبه شدیم و حتی دو نفر از اصولگرایان شاخص هم وارد لیست شدند. اما از سال ۹۴ به بعد راهبرد اصلاح طلبان این شد که فقط با نیرو‌های نزدیک به خود وارد صحنه شوند، اما چون پس از آن نیرو‌های لازم را نداشتند، کاندیدا ندادند. الان هم وضعیت فرق نکرده و بدتر هم شده است. همچنین ما مردم را نداریم در دهه نود مردم را داشتیم، اما الان نه کاندیدا داریم و نه مردم را!

صوفی در پایان گفت: هیچ لیست و امیدی وجود ندارد. به هر حال انتظار می‌رفت که حاکمیت با توجه به کاهش مشارکت در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ یک تغییری در روند انتخاباتی خود برای جلب رضایت مردم ارائه کند و کاندیدا‌های مختلف در صحنه حضور داشته باشند و این انگیزه‌ای برای حضور مردم، در انتخابات شود، اما این هم نشد. یعنی حاکمیت از مشارکت حداکثری هم گذشته است. آنچه برای آن‌ها مهم است یکدست بودن حاکمیت است تا خیالشان راحت باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی