تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
از چشم جهان (۱۱۹)

«مرحله جدید» جنگ غزه، آمریکا و اسرائیل را به چالش می‌کشد

شبکه abc news در تازه‌ترین تحلیل خودپیرامون جنگ ف6لسطین و اسرائیل نوشته: کارشناسان معتقدند هر آنچه که بعدا در جنگ غزه رخ دهد، عواقب درازمدت امنیتی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۵۷۹۸۱
۱۱:۱۶ - ۱۲ آبان ۱۴۰۲

از چشم جهان غزه اسرائیل

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: شبکه‌ ای بی سی نیوز

نویسنده: شانون کرافورد

مترجم: حمید رضا بابایی

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در کنگره این کشور حضور یافتند تا از درخواست رئیس جمهور جو بایدن برای اختصاص کمک بیشتر مالی به کشور‌های خارجی دفاع کنند. استدلال آن‌ها چنین بود که امنیت ملی آمریکا در گرو تقویت اسرائیل، ادامه حمایت از اوکراین و هم‌زمان مقابله با چین است.

بلینکن بنا داشت در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در کنگره از ضرورت تقویت رویکردی هماهنگ علیه دشمنان آمریکا بگوید، اما پیش از سخنان آغازین وزیر خارجه، اختلافات عمیق از واشنگتن و فراتر از آن، کاملا آشکار شده بود چرا که معترضان در حالی که خون مصنوعی به روی خود پاشیده بودند، شعار سرمی‌دادند و خواستار آتش‌بس فوری در غزه بودند؛ طوری که وزیر خارجه بار‌ها مجبور شد سخنرانی‌اش را قطع کند و سرانجام معترضان به خارج از کنگره هدایت شدند.

گرچه مناقشه اسرائیل-فلسطین از چندین دهه گذشته تاکنون ادامه داشته است، اما حملات هفتم اکتبر حماس و اقدامات تلافی‌جویانه اسرائیل، واکنش گسترده و شدیدی در سراسر جهان برانگیخته است که ماهیتی چند قطبی و متفاوت داشته است. این شرایط چالش‌هایی جدید برای دولت بایدن و اسرائیل ایجاد کرده و هم‌زمان بیم آن می‌رود دو هدف اصلی اعلام شده در بحران کنونی یعنی نابودی حماس و اجتناب از جنگ منطقه‌ای، تو زرد از آب درآید.

پیش از آن که تظاهر‌کنندگان، سخنرانی بلینکن را قطع کنند، وزیر خارجه تلاش کرد از دولت آمریکا رویکردی متوازن به حضار منتقل کند.

وی گفت: "همان طور که رئیس جمهور بایدن از ابتدا تصریح کرده بود، اسرائیل حق دارد و البته باید از خود دفاع کند، اما این که چگونه عمل کند نیز مهم است. رئیس جمهور و من در گفتگو با مقامات دولت اسرائیل تاکید کرده‌ایم که اسرائیل باید بر اساس قوانین جنگی و منطبق با قوانین بین‌الملل بشردوستانه عمل کند و برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان هر گونه اقدام لازم را انجام دهد."

به گفته وزارت بهداشت حماس، در حمله روز سه‌شنبه اسرائیل به بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در غزه، ۵۲ غیرنظامی کشته شدند. ارتش اسرائیل مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و اعلام کرد در این عملیات یک مقر نظامی حماس در اردوگاه، هدف قرار گرفت و این که "یک رهبر برجسته رزمی" در آن کشته شده است. اسرائیل می‌گوید از چند هفته قبل به غیرنظامیان هشدار داده بود تا منطقه را ترک کنند. (حماس ادعای اسرائیل را رد کرده است)

به گفته مقامات اسرائیلی، در حملات حماس در هفتم اکتبر بیش از هزار و ۴۰۰ نفر کشته شدند. ارتش اسرائیل در پاسخ به آن عملیات، حملات هوایی گسترده‌ای را علیه غزه انجام داده است، که به گفته وزارت بهداشت حماس، تاکنون بیش از ۹ هزار کشته برجا گذاشته است.

مقامات اسرائیلی علنا پذیرفته‌اند که کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه یکی از عواقب غم‌بار و غیرقابل اجتناب این جنگ‌افروزی است، و این که حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر‌های انسانی استفاده می‌کند. (ادعایی که حماس آن را قویا رد کرده است).

ولی مقامات، در محافل خصوصی از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند که خسارات گسترده ناشی از اقدامات اسرائیل به گسترش مناقشه منجر خواهد شد و متحد آمریکا را منزوی خواهد کرد.

دانیل بایمن، عضو برجسته مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک و مشاور ارشد پاره وقت وزارت امور خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌الملل می‌گوید، نگرانی مقامات اسرائیلی کاملا درست است.

بایمن اخیرا در تحلیلی در نشریه فارین پالیسی نوشت: "حزب‌الله لبنان تا همین جا هم تهدید کرده به این جنگ خواهد پیوست و حملات خود را به اسرائیل از لبنان تشدیده کرده است، ناآرامی‌ها در کرانه باختری رو به افزایش است، حوثی‌‎ها در یمن به اسرائیل موشک پرتاب کرده‌اند، پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه هدف حملات گروه‌های نیابتی ایران قرار گرفته، که به حملات آمریکا به مناطق مرتبط با ایران در سوریه انجامیده است. "

وی افزود: "جنگی گسترده‌تر با مشارکت حزب‌‎الله و سایر گروه‌های نیابتی ایران، تهدیدی شدید علیه اسرائیل خواهد بود، خطر تروریسم بین‌الملل را در پی خواهد داشت و بسیاری از منافع آمریکا را به خطر خواهند انداخت. "

در خصوص جزئیات طرح‌های عملیاتی، واشنگتن و اسرائیل تا حدی جدا از هم عمل کرده‌اند. به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا، واشنگتن در خفا به دنبال تشدید تدریجی عملیات، با هداف نابودی حماس بوده است. این برخلاف رویکرد مقامات اسرائیلی است که بار‌ها وعده داده‌اند عملیات زمینی گسترده‌ای را علیه حماس آغاز خواهند کرد. آمریکایی‌ها نگرانند چنین عملیات وسیعی، تلفات گسترده غیرنظامی درپی داشته باشد.

از چشم جهان غزه اسرائیل

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز شنبه اعلام کرد جنگ با حماس وارد "مرحله‌ای جدید" شده، و شامل افزایش حملات هوایی، و عملیات گسترده‌تر و ادامه‌دار زمینی ـ ولی نه تهاجم وسیع- شده است. به گفته مقامات، این سخنان نشان می‌دهد که اسرائیل نصایح واشنگتن را جدی گرفته و تلاشی است تا حماس تحت فشار قرار گیرد و هم‌زمان مذاکره برای آزادی ۲۰۰ اسیر که حماس در اختیار دارد، ادامه یابد.

بلال صعب، عضو ارشد و مدیر برنامه امنیتی و دفاعی در موسسه خاورمیانه می‌گوید: «دولت اسرائیل این مساله را علنا نخواهد پذیرفت، اما در جنگ اسرائیل با حماس، شرایط تغییر کرده است. فعلا منطق جاری شده است.»

وی می‌‎افزاید: "ارتش اسرائیل در مرحله دوم عملیات خود به جای تهاجم زمینی، به دنبال محاصره حماس و قطع شریان‌های حیاتی آن خواهد بود، تا جایی که تهدیدات آن علیه مردم اسرائیل ناچیز و قابل مدیریت شود."

با این حال، اتخاذ رویکرد آرام‎تر می‌تواند به مروز زمان مشکلات بیشتری در پی و به صورت بالقوه تبعات منفی مشابه به همراه داشته باشد و موضع اسرائیل را در منطقه و امنیت آن را در آینده، به خطر اندازد.

با وجود توضیحات ارتش اسرائیل که در حمله به اردوگاه آوارگان غزه، مقر نظامی حماس را هدف قرار داده است، رهبران خاورمیانه علاقه چندانی به این توضیحات نشان نداده‌اند. بسیاری همچنان ارتش اسرائیل را به خاطر انفجار در بیمارستان غزه محکوم می‌کنند، این در حالی است که اسرائیل با ارائه اسنادی، ادعا می‌کند آن حادثه نتیجه اشتباه در موشک‌پرانی مبارزان فلسطینی از مبدا غزه بوده است. مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز به صورت مستقل به همین نتیجه رسیده‌اند.

بایمان می‌گوید: "بسیاری از رهبران عربی در محافل خصوصی از حماس ابراز تنفر می‌کنند و خوشحال خواهند شد اگر اسرائیل آن را نابود کند. اما به صورت علنی، از این که اسرائیل هدف حملات شدید قرار گرفته خرسند هستند و از حملات ویرانگر آن به غزه ابراز خشم می‌کنند. عملیات اسرائیل به اعتراضات گسترده در جهان عرب از جمله در کشور‌هایی مانند بحرین و مصر منجر شده است که با اسرائیل روابط عادی دارند. "

بایمن همچنین خاطرنشان کرد گرچه عربستان سعودی پیشتر به ظاهر در آستانه عادی سازی روابط با اسرائیل بود – تحولی که به گفته بلینکن می‌‎توانست در ایجاد ثبات در خاورمیانه نقش اساسی داشته باشد – با این حال پادشاهی سعودی بیانیه‌هایی متعدد منتشر و از عملیات اسرائیل انتقاد کرده است.

شاران گروئل از موسسه بروکینگز، معتقد است کاهش آزردگی خاطر در افکار عمومی، مشخص خواهد کرد که آیا تهدید دیگری علیه آمریکا و اسرائیل شکل خواهد گرفت یا خیر.

گروئل معقتد است: "منطق راهبردی تروریسم به ما می‌گوید گروه‌هایی نظیر حماس تلاش می‌کنند موقعیت خود را تقویت و دستاورد‌های بیشتری کسب کنند. " وی می‌افزاید تهاجم همه جانبه زمینی یا اشغال غزه، احتمالا "احساسات ضد اسرائیلی را در فلسطین و فراتر از آن، بیشتر تقویت خواهد کرد."

به گفته گروئل: "حتی اگر حماس به گونه‌ای نابود شود، این احساس تضمین خواهد داد که گروهی دیگر جایگزین آن خواهد شد. مسیر ساده، بازگشت به امور معمول و ادامه چرخه خشونت است. مسیر دشوار، این است که با خلاقیت به دنبال راه‌حلی درازمدت برای برقراری صلح بود."

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی