تیتر امروز

«استقلال فلسطین»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!
«دیدارنیوز» در‌ گفت‌وگو با «مصیب نعیمی» بررسی می‌کند:

«استقلال فلسطین»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!

یک دیپلمات درگفت‌وگو با دیدار معتقد است شاید زمان استقلال کشور فلسطین مشخص نباشد ولی روند آن سرعت بیشتری گرفته است.

ادعای سی‌ان‌ان درباره ایران و تنش‌ها با اسرائیل

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از مقامات امنیتی ایالات متحده ادعا کرد که تهران در حال حاضر به دنبال تشدید مخاصمه با تل‌آویو نیست، و در عوض تلاش می‌کند با استفاده از نیرو‌های نیابتی خود هزینه‌های محدودی به آمریکا و اسرائیل تحمیل کند.

کد خبر: ۱۵۷۹۷۷
۱۰:۲۶ - ۱۲ آبان ۱۴۰۲

ادعای سی‌ان‌ان درباره ایران و افزایش تنش‌ها

دیدارنیوز: مقامات امنیتی ایالات متحده به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که به ادعای آن‌ها تهران در حال حاضر به دنبال تشدید مخاصمه با تل‌آویو نیست، و در عوض تلاش می‌کند با استفاده از نیرو‌های نیابتی خود هزینه‌های محدودی به آمریکا و اسرائیل تحمیل کند.

به نقل از العربیه، با این حال، این مقامات آمریکایی که نخواستند نام‌شان فاش شود به این خبرگزاری گفتند که به نظر آن‌ها کنترل تهران بر نیرو‌های نیابتی خود در خاورمیانه کامل نیست، و «اقدامات خودسرانه» آن‌ها می‌تواند به تشدید تنش و شعله‌ور شدن جنگ ایران و اسرائیل منجر شود.

در ادامه این گزارش ادعا شد: به گفته مقامات آمریکایی، حزب‌الله لبنان، که بزرگترین و تواناترین گروه نیابتی تهران است، به‌ویژه دارای پیچیدگی‌های داخلی است که ممکن است کار را پیچیده‌تر کند، و آمریکایی‌ها عمیقاً نگران این هستند که «سیاست‌های داخلی» حزب‌الله آن را به تشدید تنش با اسرائیل بکشاند.

به گفته این مقامات آمریکایی، تهران می‌داند که اگر حزب‌الله درگیری با اسرائیل یا ایالات متحده را تشدید کند، احتمال «ضدحمله مستقیم» علیه ایران را به وجود می‌آورد، که می‌تواند برای تهران «ویرانگر» باشد.

مقامات امنیتی آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که تهران تاکنون تلاش کرده است با «اقدامات پُردامنه، اما کم‌خطر» همچون تلاش‌های دیپلماتیک در سطح منطقه و جهان، و همچنین استفاده از نیرو‌های نیابتی خود برای حملات پیوسته، اما کم‌هزینه علیه اسرائیل و نیرو‌های آمریکایی، این تصور را ایجاد کند که دارد برای کمک به حل بحران نوار غزه «کار مفیدی» انجام می‌دهد.

مقامات آمریکایی معتقدند که این یک «استراتژی هماهنگ‌شده» میان تهران و نیرو‌های نیابتی آن است. با این وجود، از آنجایی که کنترل تهران بر این نیرو‌ها کامل نیست، این استراتژی می‌تواند شکست بخورد، و اقدامات خودسرانه نیرو‌های نیابتی ایران، به‌ویژه حزب‌الله لبنان، می‌تواند خصومت‌ها را افزایش دهد که به گسترده شدن جنگ در خاورمیانه و هدف قرار گرفته شدن ایران بینجامد.

به گزارش دیدارنیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به تازگی به نشریه نیویورک تایمز درباره ادعای گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی گفته بود: «آن‌ها نه از ما دستور می‌گیرند و نه گروه‌های در اختیار ما هستند. اساسا تعبیر این که این گروه‌ها جنگ نیابتی یا اقدام نیابتی از طرف جمهوری اسلامی ایران می‌کنند، تعبیر کاملا غلطی است. ما اگر بخواهیم اقدامی کنیم با شفافیت و صراحت همواره مواضع مان را اعلام می‌کنم. ما در مورد فلسطین، همیشه با صدای بلند و شفافیت مواضع را اعلام کرده ایم و نیازی به پنهان کاری نداریم.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی