تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
خشونت و جنگ در خاورمیانه

افزایش خشونت شهرک‌‌نشینان علیه فلسطینیان

همزمان با جنگ خونین گروه حماس و اسرائیل در غزه که هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته، حملات شهرک‌نشینان افراطی به فلسطینیان در کرانه باختری هم افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۵۷۸۹۷
۱۷:۳۱ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲

افزایش خشونت شهرک‌‌نشینان علیه فلسطینیان

دیدارنیوز: با تشدید حملات اسرائیل به نوار محاصره شده غزه که بیش از ۳ هفته ادامه دارد، حملات شهرک‌نشینان به فلسطینیان در کرانه باختری افزایش یافته است.

شهرک نشینان افراطی

به نقل از العربیه، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در هفته‌های گذشته دست‌کم ۱۱۵ فلسطینی از جمله ۳۳ کودک کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر دیگر مجروح و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

از سویی خبرنگار «العربیه»، سه‌شنبه ۹ آبان گزارش داد که نیرو‌های اسرائیلی به حملات خود به شهر‌های فلسطین همچنان ادامه می‌دهند.

او تاکید کرد که شهر‌هایی مانند نابلس، طولکرم و جنین شاهد حملات و دستگیری‌هایی بوده که در برخی نقاط با درگیری‌های مسلحانه همراه بوده است.

با این حال، اقدامات شهرک‌نشینان افراطی در مناطق فلسطینی باعث اعتراضاتی در داخل و خارج از اسرائیل شده است.

سازمان‌های حقوق بشری هشدار دادند که خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینیان در کرانه باختری پس از ۷ اکتبر به «سطح بی‌سابقه‌ای» رسیده است.

چندین سازمان حقوق بشری همچنین به رویکرد جدید شهرک نشینان افراطی به دنبال تحکیم بیشتر حضور خود در سرتاسر سرزمین‌های فلسطینی است، تا زمانی که کار به جایی رسید که شهرک نشینان مسلح که تقریباً هر روز پس از ۷ اکتبر در جامعه کوچک بادیه‌نشین «وادی السیق» گشت می‌زدند و فلسطینی‌های ساکن منطقه را به «قتل عام» تهدید می‌کنند.

تهدیدکنندگان چه کسانی هستند؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوضاع در کرانه باختری، با تهاجمات مستمر و تشدید حملات شهرک نشینان اسرائیلی به فلسطینیان حتی پیش از آغاز جنگ در غزه، متشنج بود.

حدود ۴۹۰ اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی برخلاف قوانین بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل در شهرک‌های غیرقانونی زندگی می‌کنند و همواره به بدترین شکل ممکن با فلسطینی‌ها رفتار می‌کنند.

اما پس از ۷ اکتبر وضعیت وخیم‌تر شد و شهرک نشینان از فضای جنگ غزه بهربرداری کرده و برای پایان دادن به حضور غیر یهودیان در منطقه «جی» و «سی» که طبق توافق نامه اسلو سال ۱۹۹۳ که میان اسرائیل و فلسطینی‌ها امضاء شد به عنوان سرزمین فلسطین ذکر شده است، تلاش می‌کنند.

در همین زمینه «گای هیرشفلد»، فعال حقوق بشر اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفت سرزمین‌هایی که دست شهرک‌نشینان است حدود ۶۱ درصد از کرانه باختری را تشکیل می‌دهند.

سازمان ملل در گزارش خود گفته است که روزانه حدود ۸ مورد خشونت علیه فلسطینی‌ها از جمله ارعاب، دزدی و حمله به ثبت می‌رسد.

سازمان ملل از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون از آوارگی ۷۶۰۷ نفر در کرانه باختری که بیش از نیمی از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند را تائید و ثبت کرده است.

طبق این گزارش حدود ۱۱۰۰ نفر در طول یک سال و نیم گذشته مجبور به ترک سرزمین‌های خود شدند.

خانه‌های غارت‌شده، کمد لباس‌های خالی، گهواره‌های شکسته، پرده‌های پاره شده، کاغذها، کفش‌ها و اسباب‌بازی‌های پراکنده روی زمین، با خودرو‌های غیرنظامی در داخل و اطراف ویرانه‌ها، با برافراشته شدن پرچم اسرائیل بر روی تعدادی از آن‌ها پیدا شد.

حمایت دولت نتانیاهو از خشونت شهرک‌نشینان

این شهرک نشینان مسلح از حمایت قوی ائتلاف دولت راست‌گرای افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، برخوردار هستند، اما از حمایت مردمی مشابهی در میان اسرائیلی‌ها برخوردار نیستند.

آلگرا پاچکو، رئیس ائتلاف حفاظت از کرانه باختری، می‌گوید که ارتش اسرائیل که به تعداد زیادی در کرانه باختری مستقر شده است، برای جلوگیری از خشونت شهرک‌نشینان مداخله نمی‌کند.

در حالی که خشونت آن‌ها محکومیت بین‌المللی را برانگیخت، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که حمله شهرک‌نشینان افراطی به فلسطینیان در کرانه باختری مانند ریختن هیزم به آتش است و تاکید کرد که آن‌ها به فلسطینی‌ها در مکان‌هایی که حق حضور دارند حمله می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکاَ، یکشنبه اعلام کرد که واشینگتن به دولت اسرائیل شفاف سازی کرده است که حملات شهرک‌نشینان در کرانه باختری غیرقابل قبول است.

وزارت خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که اسرائیل باید امنیت فلسطینیان در کرانه باختری را از خشونت شهرک‌نشینان افراطی تضمین کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز تاکید کرد که نیاز به توقف خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری اشغالی وجود دارد که باعث کشته شدن و آواره شدن بسیاری از غیرنظامیان فلسطینی در چند روز گذشته شده است.

توزیع اسلحه بین شهرک‌نشینان افراطی

وعده ایتامار بن گویر وزیر دست راستی امنیت ملی مبنی بر تحویل ۱۰ هزار اسلحه رایگان به شهرک‌نشینان در کرانه باختری رود اردن اوضاع را بدتر کرد.

دولت نتانیاهو شرایط صدور مجوز برای دستیابی به سلاح برای شهرک‌نشین‌های را تسهیل کرد تاکنون ۴۰۰ هزار شهرک نشین که به طور غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی ساکن شدند، توانستند اسلحه مجانی دریافت کنند.

بن گویر چند روز پیش ویدئویی در اینترنت منتشر کرد که در آن تحویل تفنگ‌های خودکار M-۱۶ یا M-۴ به شهرک‌نشینان را نشان می‌دهد.

گزارش سازمان حقوق بشر اسرائیل

به گفته سازمان حقوق بشر اسرائیلی شهرک‌نشینان در طول سال‌ها برای وادار کردن فلسطینی‌ها به ترک خانه‌های خود، به‌ویژه در هفته‌های اخیر، از روش‌های ارعاب و خشونت استفاده کرده و حملات خود را شدیدتر کرده‌اند.

درور سادوت، سخنگوی سازمان حقوق بشر اسرائیل همچنین خاطرنشان کرد که ابعاد و شدت حملات اکنون گسترش یافته است، چرا که با دید جامعه بین‌المللی به غزه، بسیاری از شهرک نشینان احساس می‌کنند که می‌توانند بدون مجازات عمل کنند تا زمانی که اوضاع به حدی برسد که شهرک‌نشینان مسلح سرگردان ساکنان فلسطینی منطقه را در صورت امتناع از خروج «قتل عام» کنند.

وی تاکید کرد که شهرک‌نشینان از آغاز جنگ تلاش‌های خود را برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمین هایشان تشدید کرده‌اند.

در همین حال وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که بیش از ۱۱۰ فلسطینی از ۷ اکتبر در کرانه باختری کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها در جریان حملات نیرو‌های اسرائیلی یا حملاتی که توسط شهرک نشینان انجام شده است، جانشان را از دست دادند.

این حملات شهرک‌نشینان تنش را در کرانه باختری تشدید کرده است، به ویژه که قربانیان خشونت آن‌ها بیشترغیرنظامیان هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی