تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

ادعای «زاکانی» درباره دستاورد ۳ میلیارد دلاری سفر به چین

علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره سفر مدیریت شهری به چین ادعا کرد: در مجموع دستاورد‌های مالی و اقتصادی این سفر بالغ بر سه میلیارد دلار است.

کد خبر: ۱۵۷۸۹۰
۱۳:۴۱ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲

ادعای «زاکانی» درباره دستاورد ۳ میلیارد دلاری سفر به چین

دیدارنیوز: شهردار تهران صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در صحن شورای شهر تهران گزارش دستاورد‌های سفر مدیریت شهری به چین را ارائه و از دستاورد سه میلیارد دلاری حوزه مالی و اقتصادی در این سفر خبر داد.

علیرضا زاکانی که اخیرا در سفر به چین برای شرکت در اجلاس «یک کمربند، یک جاده» حضور یافته بود و قرارداد واگن‌های مترو را نیز نهایی کرد امروز با حضور در صحن شورای شهر تهران دستاورد‌های سفرش به چین به ویژه در حوزه حمل و نقل را در قالب گزارشی برای اعضای شورای شهر تهران تشریح کرد.

زاکانی در یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورا با اشاره به حملات اسرائیل به غزه گفت: باید همدردی کنیم با کسانی که در غزه امروز تحت ستم و سخت‌ترین نسل کشی هستند. در حقیقت امروز شاهد ظلمی بی مانند هستیم که در ادامه ظلم ۷۵ ساله گذشته بوده و غزه را تبدیل به موضع مظلومیت در حد اعلاء و اقتدار بی مانند و بزرگی کرده است.

وی افزود: سوگواری و اظهار شکایت داریم از جنایاتی که اسرائیل انجام می‌دهد و موضع صریح مدیریت شهری کاملا مشخص است. به این ترتیب لحظه شماری می‌کنیم برای پایان این جنایات و اعلام آمادگی برای کمک و از همه مطالبه می‌کنیم که هر کس وظیفه خود را در این حوزه به درستی انجام دهد. هر آنچه که دست اندرکاران نظام در این حوزه عنوان کرده‌اند گام به گام در جهت تحقق آن حرکت خواهیم کرد. این ظلم را محکوم می‌کنیم و گستره ابراز ناخشنودی جهان و از سوی دیگر بزرگی و عظمت جبهه مقاومت موجب حذف این غده سرطانی یعنی اسرائیل خواهد شد.

مطلب مرتبط:

بیلبوردهای شهرداری؛ کمی تامل، کمی تفکر

شهردار تهران در تشریح دستاورد‌های سفر به چین گفت: کشور چین با جغرافیای بزرگ و بزرگترین جغرافیای جمعیتی جهان دستاورد‌های بسیاری را برای کشورمان به همراه داشت که در این راستا باید از اعضای شورای شهر به ویژه ریاست شورا قدردانی کنم که در جهت بیان ابعاد سفر به ما کمک، مدد و هدایت انجام دادند. همچنین باید از دولت نیز به ویژه دستگاه دیپلماسی و تلاش‌های سفیرمان در کشور چین قدردانی کنم. اگر ریاست جمهوری دغدغه حل معضلات تهران را نداشت همان مسیری طی می‌شد که در شورا و شهرداری دوره قبل طی شده بود.

وی ادامه داد: چرایی انجام سفر به چین، دعوت شهردار پکن بود. ۱۰ سال پیش خواهر خواندگی تهران با پکن منعقد شده بود، ولی در این حوزه اتفاق خاصی نیفتاده بود لذا در راستای عملیاتی شدن این خواهر خواندگی این دعوت انجام شد، اما بهانه این دعوت اجلاس «یک کمربند یک راه» بود. در این اجلاس که سران و مسئولان ۱۵۰ کشور شرکت کرده بودند سخنرانان متعددی داشت. اجلاسی که افقی را برای نظم جهانی نوین در آینده مورد بررسی و گفتگو قرار می‌داد. یکی از نخستین اهداف این سفر تلاش دیپلماسی عمومی بود که برای کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنده نیز در این اجلاس سخنرانی داشتم و صحبت‌های خود را حول پنج محور آینده ارتباط کشور‌ها که عدالت را مقدمه سازی می‌کند، قبول مسئولیت‌ها توسط مجموعه شهر، تحولات تهران به ویژه در حوزه هوشمندسازی، استقبال از حضور نمایندگان کشور‌ها برای بازدید از تهران و زمینه ایجاد همکاری‌های مشترک و همچنین محکومیت جدی جنایات اسرائیل در یک تریبون جهانی بود که مورد عنایت همه نیز قرار گرفت، بیان کردم.

شهردار تهران با اشاره به دیدار خود با شهردار پکن گفت: در این دیدار موضوع خواهر خواندگی و تشکیل یک تیم کاری مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حضور در اجلاس یک کمربند یک راه فرصتی شد برای ارائه موضوعات شهری و همچنین خواهرخواندگی تهران و پکن که در نهایت توسعه همکاری ایران و چین را به همراه دارد.

زاکانی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با گوانگژو در این سفر دنبال شد. تفاهم‌نامه‌ای که یک سال پیش منعقد شده بود. در این سفر علاوه بر دیدار شهردار پکن با وزیر اقتصاد ارمنستان و مجموعه‌های مختلف بازدید‌هایی انجام شد و هدف اصلی این بود که معضلات تهران را به صورت عملی حل کنیم. معضلاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک و کمبود مسکن و همچنین قدرالسهم ۱۳ هزار هکتار بافت ناپایدار شهری که تلاش کردیم برای حل این معضلات در این سفر راهکار‌های عملی پیدا کنیم و از سه ماه قبل نیز به صورت جدی زمینه‌های مختلف برای عملیاتی شدن این اهداف را پیگیری کردیم.

شهردار تهران تاکید کرد: در این سفر حوزه‌های حمل و نقل، محیط زیست، هوشمندسازی، شهرسازی و انبوه سازی مسکن، فرهنگی و گردشگری و سرمایه گذاری مورد توجه جدی قرار گرفته بود. در این سفر ۱۳ شهر و استان را بازدید کردیم که ۱۰ سفر را خودم و تعدادی را نیز توسط تیم همراه بازدید کردیم. همچنین بازدیدی از ابرپروژه چین داشتیم که مسیری حدود ۳۰ کیلومتر که ۶.۲ کیلومتر آن زیر آب است بازدید کردیم. پروژه‌ای که بزرگترین پل معلق جهان در آن ساخته شده است.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی سه موفقیت داشتیم. نخست ۷۹۱ واگن را که از سال ۹۵ معطل پیش پرداخت مانده بود عملیاتی کردیم که حدود یک میلیارد دلار حجم مالی این قرارداد است که از محل پشتیبانی دولت انجام می‌شود. موفقیت دوم مجاب کردن طرف چینی برای پیشتیبانی مالی از مجموعه قراداد‌هایی بود که در نظر داریم منعقد کنیم. این پشتیبانی مالی با تنفس یک تا سه ساله از سوی چین صورت می‌گیرد و موفقیت بعدی انعقاد قراردادی مبتنی بر توانایی‌های شرکت‌های ایرانی که در قالب آن حدود یک میلیارد دلار پروژه در شهر تهران را تعریف کرده‌ایم و در مجموع دستاورد‌های مالی و اقتصادی این سفر بالغ بر سه میلیارد دلار است در حالیکه در سفر مسئولان چینی به عربستان تنها ۲۳ میلیون دلار دستاورد‌های مالی و اقتصادی محقق شده بود.

زاکانی در تشریح دستاورد‌های زیست محیطی این سفر نیز گفت: بازدیدی از کارخانه تولید زباله سوز‌ها داشتیم که طرف چینی وعده شروع کار، سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی را داد. در حوزه مسکن و انبوه سازی نیز با شرکت‌های مختلف صحبت کردیم. در حوزه حمل و نقل نیز اولین توفیقی که حاصل شد ۷۹۱ واگنی بود که کار اجرایی آن آغاز شد. در حقیقت در برنامه ششم ۲۰۰۰ دستگاه واگن خریدش برای دولت تکلیف شده که ۱۰۵۰ دستگاه برای تهران است. در دولت قبلی تامین مالی صورت نگرفت و دولت آقای رئیسی پس از دو سال کار جدی صورت گرفته این تامین مالی را انجام داد.

وی ادامه داد: ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در قرارداد اولیه بود و پیش بینی ۲۵ درصد کاهش و افزایش در آن دیده شده بود که نهایتا با مذاکرات انجام شده با ۲۵ درصد افزایش به رقم ۷۹۱ واگن رسیدیم. در حال حاضر در کلیه خطوط ۱۵۰۷ واگن داریم که با ۷۹۱ واگنی که به خطوط تزریق می‌شود امکان مناسبی برای خدمت رسانی به مردم فراهم می‌شود. همچنین در قرارداد، زمان تحویل واگن‌ها ۲۳ ماه پس از پیش پرداخت بود که با مذاکرات انجام شده با طرف چینی این زمان به یک سال کاهش پیدا کرد و مقرر شد هشت رام هفت واگنه به صورت کامل ۱۰ رام با ورود قطعات بزرگ به کشور در داخل مونتاژ شود و ۷۲ رام هم ساخت داخل کشور باشد. به این ترتیب از ۶۳۰ واگن ۱۶۱ واگن برقی کاملا در داخل کشور ساخته خواهد شد و به این ترتیب واگن سازی تهران اقدام فوق‌العاده‌ای را انجام خواهد داد.

شهردار تهران تأکید کرد: در تمام قرارداد‌های قبلی داخلی سازی ۳۰ درصد در بخش‌های غیر اساسی بوده که امروز ما داخلی سازی را به بخش‌های اصلی منتقل کردیم و به ۵۵ درصد رساندیم. همین تکنولوژی را شرکت چینی از یک شرکت اروپایی با رقم ۸۴ میلیون دلار خریداری کرده که ما آن را با هفت میلیون دلار خریداری کردیم که با توجه به اینکه در پروژه شریکمان نصف این رقم را نیز خود آن‌ها پرداخت خواهند کرد. در این پروژه ۴۲۰ بوژی توسط طرف چینی ساخته می‌شود و دو برابر آن در داخل کشور ساخته خواهد شد.

به گفته وی، طرف چینی اصرار بر کیفیت و امنیت داشت که ما سرعت و انتقال تکنولوژی را نیز به این قرارداد اضافه کردیم. همچنین دومین موفقیت ما قرارداد یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلاری بود که طی آن ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابینه ۱۸ متری گازسوز، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت با حجم مالی یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار مورد توافق قرار گرفت.

زاکانی افزود: از هشت قرارداد منعقد شده در چین پنج قرارداد ناظر به اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است. سه قرارداد مربوط به ساخت واگن‌ها، یک قرارداد نیز در مورد توسعه واگن سازی تهران است. قطعا کشور در آینده نیازمند ساخت واگن‌های سریع و سیر بین شهری و در شهر‌ها نیز نیاز به تراموا خواهیم داشت. شرکت چینی در ابداعی جدید تراموا‌های چرخ لاستیکی را به کار گرفته که صحبت‌هایی در خصوص بکارگیری همین ابداع به صورت جدی با طرف چینی انجام شد. در مورد تراموا بازدیدی داشتیم که نحوه بکارگیری تراموا‌های چرخ لاستیکی را که در حقیقت ریل جمع‌آوری می‌شود را داشتیم. مقرر شد خطوط خود را اعلام کنیم. آن‌ها به ما قیمت بدهند و اگر به صرفه شهر بود اجرایی کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: در بخش دیگری از این سفر قرارداد ۷۹۱ واگن را بر اساس تفاهمی که امضا کردیم می‌توانیم تا ۱۰۵۰ دستگاه افزایش دهیم. برخی از شرکت‌ها برای این کار حتی پیش مقدمه ۵ درصد را برای آغاز بکار پیشنهاد دادند که باید برای تحقق آن مسیر قانونی در کشور طی شود. این اقدام و قرارداد‌ها در خصوص اتوبوس‌ها در حالی انجام شده که با شرکت داخلی که قرارداد بستیم اعلام کرده که امسال تنها دو ماشین تا پایان سال می‌تواند تحویل دهد. در حالیکه در چین در یک شیفت کاری ۵۰۰ دستگاه آماده تحویل می‌شود. به این ترتیب انتظارات ما با توجه به آنچه که از خودروسازان چینی دیدیم در درون کشور افزایش یافته است.

مطلب مرتبط:

تذکر به زاکانی به دلیل انتصاب یک فرد در ۳ سمت کلیدی شهرداری!

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی