تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

این عوامل باعث مسمومیت با سرب می‌شود

سرب عنصری کاملا سمی برای بدن است، مسمومیت با سرب ممکن است در داخل رحم رخ دهد، زیرا سرب به راحتی از جفت به جنین منتقل می‌شود که مشابه مسمومیتی است که کودکان پس از تولد تجربه می‌کنند.

کد خبر: ۱۵۷۸۴۷
۱۸:۵۲ - ۰۸ آبان ۱۴۰۲

این عوامل باعث مسمومیت با سرب می‌شود

دیدارنیوز: کودکی با کند ذهنی از مرکز کودکان استثنایی با اختلال بیش فعالی و کم توجهی ارجاع شده، بیمار کم شنوایی، ضریب هوشی پایین و کوتاه قدی دارد، مادر در زمان بارداری سابقه مواجهه با مواد حاوی سرب داشته است.

یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان اینکه منبع سرب از خون مادر یا توزیع آن از استخوان‌های مادر یا آلودگی جدید از محیط اطراف است گفت: صد‌ها محصول حاوی سرب هستند، از جمله باتری، روکش کابل، لوازم آرایشی سنتی، مکمل‌های معدنی، پلاستیک، اسباب بازی. آلودگی‌های زیست محیطی مانند آلودگی آب‌های قابل شرب که از عوامل مهم ورود این ماده به بدن هستند.

دکتر مصطفی صدیقی در گفتگو با سرویس علمی، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: عمده سرب تجمع یافته شده، در استخوان‌ها برای سال‌ها باقی می‌ماند، مسمومیت با سرب در مادر باعث ساختار غیر قابل برگشت مغز در دوره شیرخوارگی و کودکی خواهد شد و نتیجه این تغییرات در کودکان مسموم شده می‌تواند در آینده باعث اختلال بیش فعالی و کم توجهی شود.

وی عنوان کرد: سفالگری، لعاب‌هایی که روی برخی از سرامیک‌ها، چینی‌ها و ظروف چینی یافت می‌شوند می‌توانند حاوی سرب باشند که می‌تواند به مواد غذایی سرو شده یا ذخیره شده در سفال نفوذ نیز کند.

به گفته وی همچنین لوله‌های سرب، وسایل لوله کشی برنجی و لوله‌های مسی لحیم شده با سرب می‌توانند ذرات سرب را در آب لوله کشی آزاد کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین با اشاره به اینکه ذرات سرب از بنزین یا رنگ حاوی سرب روی خاک می‌نشینند و می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند گفت: خاک آلوده به سرب هنوز یک مشکل بزرگ در اطراف بزرگراه‌ها و در برخی محیط‌های شهری است و برخی از خاک‌های نزدیک به دیوار خانه‌های قدیمی حاوی سرب است.

وی همچنین افزود: ساخت شیشه‌های رنگی و برخی از جواهرات مستلزم استفاده از لحیم کاری با سرب است و بازسازی مبلمان قدیمی نیز ممکن است فرد را در تماس با لایه‌های رنگ سربی در تماس قرار دهد.

این پزشک متخصص تراشه رنگ‌های کهنه، گرد و غبار، درمان‌های خانگی، از جمله ضد عرق‌ها (خاک مرداب) دئودورانت‌ها، جواهرات متعلق به والدین، انباری محفظه باتری‌های (یا زندگی در نزدیکی کارخانه ذوب سرب)، ادویه‌های وارداتی، لوازم آرایشی حاوی سرب (سرمه، خط چشم سنتی) را از منابع آلودگی به سرب دانست و گفت: غذا‌های وارداتی در قوطی‌های غیر استاندارد، اسباب بازی‌های وارداتی، دارو‌های سنتی چینی، دارو‌های گیاهی در درمان‌های دارویی سنتی مانند یوگا، ماساژ، طب سوزنی و گیاهی نیز از دیگر منابع آلودگی به این ماده هستند.

صدیقی با اشاره به اینکه کودکان می‌توانند با آلودگی دست‌ها مقدار زیادی سرب را وارد بدن کنند گفت: مواجهه شغلی والدین یا فرزند بزرگتر (تعمیرات خودرو، صنایع ذوب فلزات، ساخت و ساز و بازسازی ساختمان، لوله کشی‌های قدیمی سربی) می‌تواند عامل آلودگی کودکان شود و حتی افراد شاغل در تعمیرات خودرو‌ها و صنعت، معدن، لوله کشی، باتری سازی، رنگ آمیزی، ساخت و ساز و برخی زمینه‌های دیگر نیز می‌توانند آن را روی لباس‌های خود به خانه بیاورند و این غبار تمام سطوح منزل را بپوشاند.

وی با بیان اینکه گرد و غبار ریز بویژه در محیط اسیدی باعث سهولت جذب سرب می‌شود و سرب در معده خالی جذب بیشتری دارد گفت: وجود هم زمان یک وعده غذایی حاوی کلسیم و آهن نیز ممکن است جذب آن را کاهش دهد، زیرا کمبود کلسیم منجر به افزایش جذب سرب، حفظ و لذا مسمومیت آن خواهد شد.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی