تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

مصایب اشتغال‌آفرینی در «عنایت»

مستند «عنایت» به کارگردانی امید مدحج داستان زندگی فردی است که با اقدامات متفاوتش در روستای دارمیان اشتغال‌آفرینی می‌کند.

کد خبر: ۱۵۷۸۰۸
۰۹:۴۲ - ۰۸ آبان ۱۴۰۲

مصایب اشتغال‌آفرینی در «عنایت»

دیدارنیوز: مستند «عنایت» به کارگردانی امید مدحج در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و شب گذشته از شبکه مستند پخش شد.

مدحج درباره سوژه این مستند توضیح داد و گفت: مستند «عنایت» داستان زندگی یک مرد کُرد از اهالی روستای داریان کرمانشاه به نام عنایت رضایی است که اقدامات فداکارانه او سبب اتفاقات مثبت بسیار زیادی در زندگی و شغل اهالی روستا می‌شود. او کسی است که با تلاش‌هایش شغل پرورش ماهی را برای اولین بار وارد روستا کرده و همین کار تبدیل به یکی از راه‌های اصلی کسب درآمد توسط اهالی روستا می‌شود.

وی اضافه کرد: زندگی عنایت فراز و فرود‌های زیادی داشته که بخشی از آن‌ها در فیلم ما روایت می‌شود. از آنجا که جاده روستا بسیار صعب‌العبور است رساندن بچه ماهی‌ها به روستا کار بسیار سختی بوده، اما عنایت با تلاش فراوان موفق به این کار می‌شود. در ادامه او برای بسیاری از اهالی روستا حوضچه‌هایی را می‌سازد تا بتوانند پرورش ماهی انجام بدهند، اما یک مریضی مشترک که به همه ماهی‌ها سرایت می‌کند باعث وارد شدن ضرر و زیان زیادی به او می‌شود به طوری که به دلیل بدهی به مدت ۱۰ سال به زندان می‌افتد.

او با اشاره به فرم روایی این مستند گفت: مستند عنایت همزمان با آزادشدن او از زندان آغاز می‌شود و عنایت قصد دارد اولین برداشت ماهی خود را انجام بدهد. در ادامه نیز شاهد فعالیت‌های دوباره او برای رواج پرورش ماهی در روستا هستیم.

مدحج درباره اینکه چگونه این سوژه را پیدا کرده است، گفت: ما برای ساخت مستند‌هایی درباره کارآفرینی و اشتغال‌زایی به استان کرمانشاه رفته بودیم و برای پیدا کردن سوژه در چند روستا جست‌وجو کردیم. در نهایت در روستای داریان با عنایت آشنا شدیم و زمانی که داستان زندگی‌اش را شنیدم احساس کردم که باید از فداکاری او در زندگی‌اش مستند ساخت. اهالی روستا نیز او را بسیار دوست داشتند و فداکاری‌اش را تحسین می‌کردند.

این مستندساز به اثربخشی فعالیت‌های سوژه مستند خود اشاره کرد و گفت: در گذشته شغل بسیاری از اهالی روستای دارمیان کولبری بوده و خود عنایت نیز در یک بازه زمانی کولبری می‌کرده است، اما حالا با رواج پرورش ماهی در این روستا بسیاری از جوانان منطقه دیگر دنبال کولبری نمی‌روند. از سویی دیگر پرورش ماهی باعث ایجاد شغل‌های دیگری مرتبط با این خوراکی نیز در روستا شده است که آن‌ها را نیز نشان می‌دهیم.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده: اسماعیل معنوی، کارگردان و تصویربردار: امید مدحج، مدیر تولید: جمال زبیدی. این مستند در موسسه آب و آیینه تولید شده است.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی