تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دهک‌بندی باید صددرصد با تورم هماهنگ شود

نماینده مجلس: دهک هشتمی‌ها یک ریال داخل جیب‌شان نیست!

سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس گفت: بسیاری از مردم که دهک هشتم هستند یک ریال داخل جیب‌شان نیست، آیا نباید حقش‌شان را از دولت بگیرند؟

کد خبر: ۱۵۷۶۸۴
۰۹:۱۷ - ۰۶ آبان ۱۴۰۲

ذاکر

دیدارنیوز: نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: دهک‌بندی باید صددرصد با تورم هماهنگ شود. یعنی تورم است که تعیین می‌کند چه کسی متمول است و چه کسی نمی‌تواند زندگی خود را اداره کند.

سید سلمان ذاکر، درباره تغییر در دهک‌بندی‌های جامعه و تعیین سازوکار این امر برای اینکه در حق فردی اجحاف نشود و اعتراضی به دنبال نداشته باشد، گفت: دهک‌بندی باید صددرصد با تورم هماهنگ شود. یعنی تورم است که تعیین می‌کند چه کسی متمول است و چه کسی نمی‌تواند زندگی خود را به قدر تورم اداره کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چند دهک اول، دوم، سوم، چهارم و آن‌هایی که تحت پوشش هستند جزو مسلمات هستند و بحثی در آن‌ها نیست؛ چراکه می‌دانیم وضعیت‌شان چگونه است. به طور مثال می‌دانیم وضع بهزیستی و کمیته امداد چگونه است. اقشار تامین اجتماعی و کارگر‌ها چگونه هستند. مهم این است که بدانیم اقشاری که کارمند هستند و در دهک‌های پنجم، ششم و هفتم هستند، با تورم نمی‌توانند زندگی خودشان را تامین کنند.

وی یادآور شد: نمی‌شود به اسم این‌که شخصی ماشین و خانه خریده است و یا فروخته است او را از گرفتن تسهیلات دولت منع کنیم. در حالی که اقتصاد ما شناور است و ثبات اقتصادی نداریم. اما ما می‌آییم این موارد را مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم که این دهک‌ها زیاد هستند پس شامل تسهیلات نمی‌شوند، در صورتی که تسهیلات دولت برای مردم است و حتما باید شامل شوند اگر هم می‌خواهیم یارانه ندهیم حتما باید با اجازه آن‌ها به خودشان یارانه ندهیم.

ذاکر بیان کرد: ما در کمیسیون اجتماعی به این موضوع اعتراض کردیم و الحمدالله قبول کردند در مورد دهک‌ها یک تجدیدنظر صورت گیرد و افراد را بی‌جهت و بی دلیل از گرفتن تسهیلات دولت منع نکنند که امیدواریم بتوانیم این کار را به ثمر برسانیم و عملیاتی کنیم.

وی در خصوص این‌که برخی از افراد برای گرفتن یارانه بلاتکلیف هستند آیا مجلس سازوکاری برای این مسئله دارد، گفت: این بحث‌ها در کمیسیون اجتماعی آمده که این‌ها مدیریتی است.

این عضو کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: ما معیار‌هایی داریم که باید طبق آن‌ها مشاهده کنیم طرف می‌تواند زندگی کند یا خیر، می‌تواند پاسخگوی فرزندانش باشد، آیا مردم می‌توانند از پس بحث اجاره خانه، ازدواج فرزندان، بیماری و ده‌ها مسئله دیگر که در اثر تحریم‌ها یا ضعف مدیریت قبلی و امروزی عایدشان شده است، برآیند؟ دولت باید این‌ها را پوشش دهد و حمایت کند، حمایت دیگر تبعیض ندارد. مگر این‌که یقین حاصل شود چراکه با شبهه نمی‌شود حقوق مردم را قطع کرد. امروز طرف می‌گوید من ندارم، به خوداظهاری مردم اعتماد نمی‌کنیم و بعد در قالب قاعده و قواعد اینکه شما خانه یا ماشین داشته‌اید عمل می‌کنیم، در صورتی که مسکن و خودرو یک امر ضروری است. بیمه تامین اجتماعی یک امر ضروری است، باید مشاهده کنیم طرف محتاج است یا خیر و لااقل در حد نسبی یک رفاه داشته باشد.

وی با بیان این‌که قانون اساسی می‌گوید باید یک رفاهی را پی‌ریزی کنیم که رفاه عمومی بیاورد، اظهار داشت: بسیاری از مردم که دهک هشتم هستند یک ریال داخل جیب‌شان نیست، آیا نباید حقش‌شان را از دولت بگیرند؟ اینجا مته روی خشخاش گذاشتند یعنی برخلاف قانون اساسی رفتار کردند، یعنی عمل به شک و شبهه در صورتی که باید حق مردم را به خودشان بدون شک و شبهه بدهیم نه این‌که در خصوص زندگی افراد شک و شبهه ایجاد کنیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی