تیتر امروز

سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
معرفی یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده مازندران

ییلاقی بکر در قلب جنگل‌های هیرکانی

روستای لاویج یکی از زیباترین ییلاق‌های مازندران است که در اطراف شهرستان نور قرار گرفته است. این ییلاق با جنگل‌های درهم تنیده احاطه شده و جاذبه‌های طبیعی اطراف روستا زیبایی دوچندانی به این منطقه ییلاقی بخشیده است.

کد خبر: ۱۵۷۶۶۷
۰۹:۲۴ - ۰۵ آبان ۱۴۰۲

ییلاقی بکر در قلب جنگل‌های هیرکانی

دیدارنیوز: قرار گرفتن آبشار‌های طبیعی، جنگل‌های انبوه و کوهستان‌های سرسبز در اطراف روستای لاویج چشم‌اندازی بی‌نظیر برای این ییلاق زیبای مازندران به وجود آورده است.

افزون بر این سفر در فصل پاییز به این منطقه جنگلی شما را به تماشای بازی رنگ‌ها برده و فرصت تماشای جنگل‌هایی که گویی با مداد‌رنگی نقاشی شده‌اند را برایتان فراهم می‌کند.

تاریخ و جغرافیای روستا

روستای ییلاقی لاویج بخشی از شهرستان نور است که در منطقه چمستان مازندران قرار گرفته و به سبب واقع شدن در دامنه‌های پرباران رشته‌کوه‌های البرز همواره سرسبز بوده و یکی از مهم‌ترین مقاصد طبیعت‌گردان ایرانی به‌شمار می‌رود. وجود چشمه‌های طبیعی متعدد و جنگل‌های به هم فشرده کوهستانی مناظری خارق‌العاده را برای ییلاق لاویج به وجود آورده است.

از سوی دیگر قرارگیری چشمه‌های آب گرم در این ییلاق باعث شده افراد بسیاری برای تفریح و درمان به سمت این منطقه ییلاقی استان مازندران سرازیر شوند.

گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف نیز در جنگل‌های پیرامون روستای لاویج وجود دارند که از تنوع بالایی برخوردارند. از سوی دیگر تراکم بالای پوشش گیاهی آب و هوای این منطقه را بسیار مطبوع کرده است. روستای لاویج چیزی حدود دوهزار سال قدمت دارد و در کاوش‌های باستان‌شناسی سال‌های گذشته گور‌های قدیمی و آثار باستانی شاخصی از این منطقه به دست آمده است. دو گور با نام گور‌های گبری از جمله آثار شاخص کشف‌شده در اطراف این روستا هستند. همچنین برخی اشیای تزیینی و سکه نیز در کاوش‌های باستان‌شناسی روستای لاویج کشف شده است. قدمت این آثار به پیش از ورود اسلام به ایران می‌رسد.

۱۲ روستای مسکونی که سه مورد آن‌ها خالی از سکنه هستند دهستان لاویج را تشکیل می‌دهند. بیشتر این روستا‌ها در مناطق کوهستانی هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به ملامحله، لاویج تنگه و دیزین‌کلا اشاره کرد. برای رسیدن به روستای لاویج باید از مسیری کوهستانی و از میان جنگل‌های انبوه هیرکانی عبور کنید که لذت سفر به این منطقه ییلاقی را برای شما دوچندان می‌کند.

زیبایی‌های متعدد لاویج باعث شده که هرساله گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند. برای بازدید از لاویج باید ابتدا به شهرستان نور و سپس به سمت منطقه چمستان بروید تا آنکه سرانجام در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی چمستان به ییلاق لاویج برسید. این منطقه در نزدیکی پارک جنگلی کشپل قرار دارد.

گردشگری در روستای لاویج

دوستداران طبیعت‌گردی و بازدید از مناطق طبیعی و بکر در لاویج گزینه‌های زیادی برای گردش دارند. امکان آب‌تنی در حوضچه‌های آب گرم طبیعی یکی از گزینه‌های مسافران این منطقه ییلاقی در استان مازندران است.

ارتفاعات جنگلی و خانه‌های روستایی لاویج در فصل پاییز حال و هوایی شاعرانه دارد و فرصت خوبی برای ثبت عکس‌های یادگاری را به بازدید‌کنندگان می‌دهد. از آنجایی که لاویج با جنگل‌های انبوه احاطه شده فرصت کمپینگ در جنگل‌ها و تجربه‌ای متفاوت از طبیعت‌گردی نیز برای علاقه‌مندان فراهم است.

افزون بر این موارد رودخانه‌های متعددی در اطراف لاویج وجود دارد که امکان صید ماهی در آن‌ها فراهم است. در اواسط ماه آبان این روستا جشن‌های محلی و مراسم سنتی را میزبانی می‌کند و به همین جهت سفر در این ایام به لاویج می‌تواند فرصت آشنایی شما با سنت‌های بومی مردم و فرهنگ آنان را فراهم کند. اگر تمایل دارید ارتباط نزدیک‌تری با جامعه محلی و امکان تجربه زیستی مشابه آن‌ها را داشته باشید می‌توانید در بوم گردی‌های منطقه اقامت کنید. مردم محلی این روستا ارتباط تنگاتنگی با موسیقی سنتی خود دارند و با برگزاری برنامه‌هایی هرساله گردشگران را مجذوب هنر اصیل سنتی این خطه ییلاقی می‌کنند.

یکی از جاذبه‌های جالب لاویج تخت سنگی بزرگ است که با نام فیل سنگی شناخته می‌شود. این مجسمه طبیعی که بر اثر بروز فرسایش ایجاد شده است در نزدیکی آبگرم روستا قرار گرفته و دیدن آن خالی از لطف نیست.

یکی دیگر از جاذبه‌های لاویج آبشار موسوم به حرام است که وجود آن باعث شکل‌گیری آب و هوای خنک و مطبوع در محدوده اطراف شده است. این آبشار با صخره‌های جلبک‌زده و مناظر طبیعی بکرش هر بیننده عاشق طبیعتی را مجذوب خود می‌کند. در جنگل‌های اطراف روستای لاویج می‌توانید نظاره‌گر انواع گوناگونی از گیاهان از جمله درختان بلوط، افرا و توسکا باشید و عبور رودخانه لاویج از میانه جنگل را به نظاره بنشینید.

اگر دوست داشتید کمی از فضای طبیعت‌گردی فاصله بگیرید کافی است به روستا بروید و از بازار سنتی آن بازدید کنید. وجود انواع سوغات و صنایع‌دستی و امکان مشاهده فرهنگ محلی مردم می‌تواند برای بازدیدکنندگان جاذبه‌های خاص خودش را داشته باشد. همچنین بقعه یک امامزاده موسوم به امامزاده صالح نیز در ارتفاعات روستا قرار دارد.

درختان جنگل‌های اطراف روستای لاویج در فصل پاییز به رنگ‌های گوناگون در آمده و تماشای آن‌ها هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورد. البته باید پیش از سفر به این منطقه ییلاقی حتما از وضعیت آب و هوایی و کم و کیف بارش باران یا برف اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که بسته شدن مسیر‌های روستایی در اثر بارش برف به هیچ وجه امری دور از ذهن نیست و باید احتمال وقوع آن را در نظر گرفت.

در هنگام بازدید از جنگل‌های لاویج در نظر داشته باشید که برای حفاظت از محیط زیست بهتر است هیچ آتشی روشن نکنید، اما چنانچه آتشی روشن کردید حتما پیش از خروج از جنگل از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید. در نظر داشته باشید که حتما پلاستیک‌های مخصوص حمل زباله هم به جنگل ببرید و زباله‌های خود را به هیچ وجه در جنگل رها نکنید. مطمئنا رعایت همین معدود نکات زیست محیطی می‌تواند تاثیر بسزایی در حفظ و پاسداشت محیط‌زیست و طبیعت کشورمان داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی