تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

گشایش موزه نثر فارسی در دانشگاه حکیم سبزواری

همزمان با سیزدهمین همایش بین‌المللی بیهقی، موزه نثر فارسی در دانشگاه حکیم سبزواری به دست پروفسور حسن امین فیلسوف و حقوقدان بین المللی در شهر سبزوار افتتاح شد.

کد خبر: ۱۵۷۶۳۸
۱۸:۱۰ - ۰۳ آبان ۱۴۰۲

گشایش موزه نثر فارسی در دانشگاه حکیم سبزواری

دیدارنیوز: روز اول آبان روز ملی ابوالفضل بیهقی نامگذاری شده است. به همین مناسبت از روز اول تا سوم آبان ۱۴۰۲ سیزدهمین همایش بین‌المللی بیهقی، در زادگاه او شهر سبزوار برگزار شد.

همزمان موزه نثر فارسی نیز در دانشگاه حکیم سبزواری به دست پروفسور حسن امین فیلسوف و حقوقدان بین المللی در شهر سبزوار افتتاح شد. طرح و تاسیس این موزه نتیجه تلاش‌های چندین ساله دکتر علی صادقی منش، دکتر محمودرضا سلیمانی و همراهی و کمک فکری دکتر مهیار علوی مقدم اعضای هیئت علمی این دانشگاه بود.

استادان و پژوهشگران بسیاری از ایران و دیگر کشور‌ها در این مراسم با عنوان بیهقی و پیوند نثر فارسی با هویت ملی شرکت داشتند. سخنران اول مراسم دکتر محمد جعفر یاحقی استاد ادبیات دانشگاه فردوسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود که کارگاه علمی پژوهشی پیوند نثر فارسی و هویت ملی را برگزار کرد. دومین کارگاه پژوهشی هم با عنوان مطالعات حقوقی نثر فارسی و پیوند آن با هویت ملی با سخنرانی ۷۵ دقیقه‌ای پروفسور امین انجام شد و با پرسش و پاسخ از سوی اعضای هیئت علمی پایان یافت.

کارگاه سوم به وسیله دکتر محمود جعفری دهقی درباره ادبیات ایران باستان و کارگاه چهارم به وسیله دکتر قطب الدین صادقی درباره ظرفیت‌های نمایشی تاریخ بیهقی برای استفاده در هنر‌های نمایشی بود. پایان بخش مراسم نمایشنامه خوانی ارس کمانگیر اثر به ام بیضایی به وسیله هنرمندان تئاتر در شامگاه سوم آبان بود.

موزه نثر فارسی اولین چنین موزه‌ای در سطح جهان است و آثار منثور فارسی را به ترتیب از آغاز تا حال حاضر رصد کرده و با زیر نویس‌های مناسب معرفی کرده است.

از جمله آخرین نثر نویسان فارسی دوقرن اخیر، در این موزه، این چهره‌ها شناسایی شده اند: حکیم سبزواری، امین آلشریعه سبزواری. دکتر قاسم غنی، محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، سیدعلینقی امین، محمدتقی شریعتی، دکتر علی شریعتی، محمود دولت آبادی و سیدحسن امین.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی