تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
بررسی مهم‌ترین تحولات جنگ غزه

حمله از آسمان؛ عقب‌نشینی در زمین

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «حمله از آسمان؛ عقب‌نشینی در زمین» به جنگ خونین حماس و اسرائیل در غزه پرداخت و نوشت: در صورت حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه، ممکن است جبهه‌های جدید جنگ علیه اسراییل گشوده شود و در نهایت دامنه منازعات و یک جنگ گسترده در سراسر منطقه افزایش یابد.

کد خبر: ۱۵۷۵۸۶
۱۷:۴۲ - ۰۲ آبان ۱۴۰۲

حمله از آسمان؛ عقب‌نشینی در زمین

دیدارنیوز: اگر قدرت نظامی حماس از بین برود و اسرا نیز آزاد شوند، جنگ به پایان می‌رسد و نیازی به ورود زمینی به غزه نیست. این تازه‌ترین صحبت‌های یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی استرالیا است.

از سوی دیگر درحالی که اسراییلی‌ها مدعی شده‌اند برخی حملات محدود زمینی را به نوار غزه انجام داده‌اند، شبکه خبری الجزیره به نقل از رادیو ارتش اسراییل گزارش داده که تل‌آویو با درخواست امریکا مبنی بر به تاخیر انداختن حمله‌زمینی به نوار غزه موافقت کرده است. طبق این گزارش اسراییل مدعی شده پیام واشنگتن این بوده که تا زمان رسیدن نیرو‌های تقویتی امریکایی به منطقه این حمله به تعویق بیفتد. این موضوع درحالی مطرح شده که روزنامه نیویورک تایمز امریکا اخیرا در گزارشی آورده است که امریکایی‌ها به خصوص از زمان آزاد شدن دو اسیر این کشور توسط جنبش حماس برای به تاخیر انداختن عملیات زمینی به اسراییل فشار آورده‌اند.

هرچند که در این میان شاهد بودیم که بایدن در سفر خود به سرزمین‌های اشغالی به صراحت ورود زمینی و اشغال دوباره غزه را اشتباه بزرگ خوانده و بسیاری از تحلیلگران نیز معتقدند ایالات‌متحده نگران است در صورت حمله زمینی صهیونیست‌ها به نوار غزه، ممکن است جبهه‌های جدید جنگ علیه اسراییل گشوده شود و در نهایت دامنه منازعات و یک جنگ گسترده در سراسر منطقه افزایش یابد.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که اسراییلی‌ها از حدود ۱۰ روز قبل دایما درخصوص لزوم حمله زمینی به غزه ادعا‌های مختلفی مطرح کرده‌اند، اما از همان زمان بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات غربی عنوان کرده‌اند که حمله زمینی به غزه نه تنها منجر به جنایت‌های بیشتر علیه غیرنظامیان در غزه می‌شود، بلکه باتلاقی است که همزمان با طولانی‌تر کردن جنگ، ابعاد ضربه‌پذیری اسراییل از نیرو‌های مقاومت را نیز افزایش خواهد داد. شاید به همین دلیل است که دان حالتوس رییس پیشین ستاد ارتش اسراییل گفته حمله زمینی به غزه یک عملیات تفریحی نیست و برای اینکه هزینه سنگینی متحمل نشویم باید با عقلانیت و منطقی رفتار کنیم.

همچنین موشه یعلون وزیر جنگ سابق اسراییل هم به تازگی در این خصوص تاکید کرده، وضعیت کنونی پیش از پرداخت هزینه‌های بیشتر از سوی ما، باید متوقف شود زیرا هیچ راه‌حل جادویی برای از بین بردن حماس وجود ندارد. در همین رابطه زمزمه‌های عقب‌نشینی از عملیات زمینی در غزه از سوی اسرائیل درحالی پررنگ‌تر می‌شود که از یک‌سو ایالات‌متحده امریکا با گسترده‌تر شدن دامنه جنگ مخالف است و از سوی دیگر میان مقامات صهیونیستی نیز یک جدال علنی بر سر این قضیه وجود دارد. در این خصوص روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارونوت در گزارشی آورده که بیش از ۷۵ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی نتانیاهو را مسوول ضربه بی‌سابقه از حماس می‌دانند و دست‌کم سه نفر از وزرا به فکر استعفا هستند تا او را مجبور کنند که مسوولیت شکست را به دلیل حمله حماس به شهرک‌های غلاف غزه برعهده بگیرد.

از طرف دیگر طبق گزارش این رسانه مسوولان سیاسی و نظامی بر سر ادامه عملیات در غزه دچار اختلاف هستند، زیرا از یک‌سو طرح و برنامه‌های حمله تردید‌هایی را میان آن‌ها ایجاد کرده و از سوی دیگر فشار افکار عمومی درخصوص سرنوشت بازداشت‌شدگان اسراییلی از سوی حماس نیز بسیار بالاست. به همین دلیل شواهد نشان‌دهنده اختلاف‌نظر عمیق و تنش گسترده میان نتانیاهو و وزیر جنگ اسرائیل است؛ تنش‌هایی که به گفته تحلیلگران مانع از اقدام مشترک درباره جنگ شده و حتی امروز بیش از نیمی از رای‌دهندگانی که به حزب لیکود و کابینه تندروی نتانیاهو رای داده‌اند، معتقدند که او باید بعد از پایان جنگ غزه از سمت خود کنار برود.

فاجعه واقعی در غزه

این وضعیت در داخل سرزمین‌های اشغالی درحالی ادامه دارد که طی دو روز اخیر شاهد تشدید حملات و بمباران‌های اسرائیل در غزه هستیم؛ به‌طوری‌که مطابق با آمار وزارت بهداشت غزه از روز یکشنبه تا عصر دوشنبه بیش از ۵۰۰ نفر بر اثر حملات نیرو‌های اسراییلی جان خود را از دست داده و تعداد شهدا نیز از زمان آغاز عملیات توفان الاقصی به بیش از ۵۰۰۰ نفر رسیده است که در میان آن‌ها ۲۰۸۵ کودک و ۱۱۱۹ زن مشاهده می‌شوند. از سوی دیگر درحالی بیش از ۲ میلیون نفر در غزه بدون آب، غذا، دارو و کمک‌های اولیه محاصره شده‌اند که روز گذشته جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده، سوخت تمام بیمارستان‌های نوار غزه تمام شده و کمک‌هایی که در دو روز گذشته به این منطقه رسیده است برای رفع نیاز‌های مردم کافی نیست. همچنین دیروز مدیر بیمارستان الشفاء در غزه نیز تاکید کرده، اگر سوخت ظرف ۴۸ ساعت وارد این‌باریکه نشود، فاجعه واقعی رخ خواهد داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی