تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در برنامه رکن سه دیدارنیوز:

مرعشی: تاسیس حزب جمهوری اسلامی یعنی ایران تک حزبی است/ حامی‌ـ‌منتقد نظام هستیم/ منتقد سیاست مقاومتی رهبری هستیم

حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با برنامه «رکن سه» دیدارنیوز به دلایل جایگاه نازل احزاب در حکمرانی پرداخت و مواردی را به عنوان راه‌های برون‌رفت از این شرایط را عنوان کرد.

کد خبر: ۱۵۷۴۲۳
۱۹:۳۱ - ۲۹ مهر ۱۴۰۲

مرعشی: تاسیس حزب جمهوری اسلامی یعنی ایران تک حزبی است/ حامی‌ـ‌منتقد نظام هستیم/ منتقد سیاست مقاومتی رهبری هستیم

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و‌گو با برنامه رکن سه دیدارنیوز گفت: «در مورد احزاب یک غفلت در سطوح حکمرانی، فعالان سیاسی-‌ حزبی و مردم وجود دارد. معمولا برداشت این است که حزب جمعیت یا اجتماعی است از افرادی که دارای مرام و نظر و ایده مشترکی هستند با این هدف که از طریق شرکت در انتخابات به قدرت دست یابند. از نظر من این کارکرد متعارف‌تر است، ولی کارکرد اصلی احزاب این نیست. وقتی کارکرد حزب را رسیدن به قدرت تعریف کنیم، اگر در مقطعی دلزدگی اجتماعی نسبت به حاکمیت ایجاد شود، تنفر از احزاب از درون آن دلزدگی خارج می‌شود. یعنی وقتی حزب را تک کارکردی بدانیم، حیات و ممات آن، به میزان استقبال یا دلزدگی بستگی پیدا می‌کند».

ویدیوی این گفت‌وگو را اینجا ببینید

وی با بیان اینکه، علم، قدرت، ثروت و هر مفهومی که در زندگی بشر کاربرد دارد، کارکرد دوگانه دارد، افزود: «"علم اگر یار هوا شد، علم نیست؛ علم اینجا جز رضا و سلم نیست". مثلا اگر از علم در جهت جنایت بر علیه بشریت استفاده شود، وارد کارکرد خطرناک و آسیب‌زای آن شده است، مثلا بشر از علم بمب اتمی به دست می‌آورد که دو عدد آن دو شهر ژاپن با تمام ساکنانش را نابود می‌کند. قدرت می‌تواند در خدمت اهداف بزرگ ملی و مردم باشد، می‌تواند علیه آن‌ها عمل کند و کارکرد مخرب آن به وسیله مدیران یا تصمیم‌گیران بی‌ربط، فعال شود».

مرعشی با طرح این پرسش که مگر حاکمان شارجه، دبی یا ابوظبی بدون برخورداری از قدرت می‌توانستند، برنامه‌های توسعه‌ای خود در سطح امارت خود را محقق کنند، اظهار کرد: «امارات متحده عربی که تا چند دهه پیش بیابانی معمولی بود با سیاست‌گذاری‌های خوب، در سطح قدرت‌های مهم اقتصادی جهان قرار گرفته است. تولید ناخالص ملی در امارات متحده عربی امروز حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است و این عدد به دست نمی‌آمد مگر اینکه سیاست‌گذار و حاکمی وجود داشته باشد، پس قدرت یک مولفه و فاکتور مهم با دو کارکرد، مثبت و منفی است. حاکمان افغانستان یا کره شمالی نیز قدرت دارند، ولی کارکرد منفی آن را برگزیده‌اند. یا استفاده شخصی و حزبی صدام از قدرت موجب آسیب فراوان به ملت‌های عراق، ایران و کویت شد. چنین سیاست‌مداران یا سیاستگذارانی از مولفه قدرت در جهت توسعه و رفاه ملت خود بهره نمی‌برند. قدرت اگر به خدمت منافع شخصی درآید، فساد و تباهی به بار می‌آورد».

حسین مرعشی:

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: ««آقایان خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، شهید باهنر، شهید بهشتی و مرحوم موسوی اردبیلی، حزب جمهوری اسلامی را تاسیس کردند. این حزب یک علامت داشت، ولی هرگز با صراحت از آن علامت دفاع نشد. آن علامت این بود که جمهوری اسلامی تک حزبی است. جمهوری اسلامی را به رای گذاشتند با حدود ۹۹ درصد رای "آری" گرفت، بلافاصله یک حزب به همین نام تاسیس می‌شود. امروز بسیج و سپاه در قالب حزب و مانند حزب عمل می‌کنند، بنابراین این‌ها رسما حزب می‌شدند و فعالیت حزبی می‌کردند. کاش به جای این بلاتکلیفی که معلوم نیست که وضعیت حکمرانی حزبی ما چگونه است، نظام جمهوری ایران بر پایه نظام تک حزبی کشور را اداره می‌کرد. البته از درون قانون اساسی ما چنین برداشتی به دست نمی‌آید».

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با دیدارنیوز درباره طیف‌های مختلف حزب کارگزاران سازندگی گفت: «سرمایه کارگزاران، میراث مرحوم هاشمی رفسنجانی است. ما تجربه همکاری وسیع با دولت سید محمد خاتمی و در حد محدودتر با دولت آقای روحانی را هم دارد. اینگونه هم نیست که مرام حزب کارگزاران با گفتمان آقای خاتمی یا روحانی یکی باشد، بله، ما با حفظ هویت‌ها و اصالت‌های گفتمانی و مرام و ایدئولوژی خود، این دولت‌ها را تائید یا با آنها همکاری می‌کردیم. ما همیشه هویت مستقل خود را داشته و داریم ولی برنامه‌های این دولت را هم می‌پسندیدیم و با آنها همکاری می‌کردیم».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه حزب کارگزاران سازندگی عبور از جمهوری اسلامی را نه ممکن و نه به نفع کشور می‌داند، اضافه کرد: «فقط یک حرکت اصلاحی را برای جمهوری اسلامی و ایران به طور کلی مفید می‌دانیم. تفکر حاکم بر کارگزاران اصلاحی و میانه‌روانه است نه انقلابی. مسائل ایران از امیرکبیر تا آقای خامنه‌ای بررسی کرده‌ایم. ما (کارگزاران) همزمان موید و منتقد امیرکبیر، مصدق، هاشمی، خاتمی، آقای خامنه‌ای است».

وی یادآور شد: «انتظار ما از رهبری این بود که رهبر همه مردم باشند. مدعیان ذوب در ولایت همه جامعه ایرانی را نمایندگی نمی‌کنند. این رویکرد باید در چهره، مواضع و دستورات آقای خامنه‌ای انعکاس داشته باشد، از این جهت منتقد هستیم. منتقدیم که چرا تمرکز ایشان بر سیاست مقاومت منطقه‌ای است، اقتصاد و توسعه ایران هم نیاز به حمایت ایشان دارد». 

حسین مرعشی:

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی