تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

تحریم‌های جدید کانادا علیه ایران

بر اساس بیانیه وزارت خارجه کانادا، این کشور تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد.

کد خبر: ۱۵۷۳۴۷
۱۰:۲۶ - ۲۷ مهر ۱۴۰۲

تحریم‌های جدید کانادا علیه ایران

 

دیدارنیوز: بر اساس بیانیه وزارت خارجه کانادا، این کشور تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد تا جایگزین تحریم‌هایی شود که بر اساس مفاد برجام منقضی شده اند و دلیل آن را خطر "گسترش سلاح‌های هسته‌ای" برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرد.
به گزارش دیدار از اسپوتینک اعتبار تحریم‌های سازمان ملل مربوط به موشک‌های بالستیک ایران طبق شرایط برنامه جامع اقدام مشترک (برجام یا "توافق هسته‌ای") در ۱۸ اکتبر به پایان رسید. روز سه‌شنبه، یک روز قبل از این تاریخ، شورای اتحادیه اروپا بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن تأیید کرد که این تحریم‌ها را حفظ خواهد کرد، زیرا معتقد است تهران به برجام پایبند نیست.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه کانادا، این کشور نیز به اعمال محدودیت‌ها بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در ۱۸ اکتبر منقضی شده، ادامه خواهد داد.
در این بیانیه آمده است: "از آنجایی که نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد، کانادا این اقدامات را با هماهنگی اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که با هم می‌توانیم به فشار بر رژیم ایران در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک‌اش و "گسترش سلاح‌های هسته‌ای" ادامه دهیم. این بسته ۱۸ فرد و ۵۶ نهاد شرکت کننده در فعالیت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که فعالیت‌های حساس هسته‌ای ایران را تسهیل، حمایت، تامین مالی، تسهیل یا ممکن است تسهیل کنند".

خاطرنشان می‌شود این بسته شامل مقامات ارشد سابق یا فعلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان‌های مرتبط نیز می‌شود.

توضیح داده می‌شود که کانادا این اقدامات را "در هماهنگی با اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده" انجام می‌دهد.
در سال ۲۰۱۵، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته‌ای برجامدر مورد برنامه هسته‌ای ایران را منعقد کردند که شامل لغو تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود. در ماه مه ۲۰۱۸، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژ‌ها و سطح غنی سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
با رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱، اعضای ۴ + ۱ و ایران مذاکراتی در وین را برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام، احیای برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام داده اند که تاکنون بی‌نتیجه بوده‌است.
در اواسط سپتامبر ۲۰۲۳، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا از قصد خود برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران پس از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ به او اطلاع دادند، زیرا معتقدند تهران مفاد توافق بر سر برنامه هسته‌ای را اجرا نمی‌کند. وزرای خارجه از جمله اعلام کردند که ایران از سال ۲۰۱۹ به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند نبوده و این موضوع در چارچوب سازوکار حل اختلافات حل نشده است.

 

 

برچسب ها: تحریم ها
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی