تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار مواضع جریان‌های سیاسی داخلی و بازیگران بین‌المللی در مورد فلسطین را بررسی می‌کند

جنگ اسرائیل علیه حماس؛ آتش غزه دامن جهان را می‌گیرد؟

اسرائیل کمر به نابودی غزه بسته است، حماس کوتاه بیا نیست و ایران، آمریکا، اروپا و دیگر بازیگران با نیم نگاهی به پل‌های پشت سر خود، در حال خط و نشان کشیدن برای هم هستند.

کد خبر: ۱۵۷۲۷۴
۱۸:۴۴ - ۲۵ مهر ۱۴۰۲

جنگ اسرائیل علیه حماس؛ آتش غزه دامن جهان را می‌گیرد؟

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: حمله حماس به اسرائیل یک جهان را متلاطم کرده است. بسته به نوع نگاه تاریخی نسبت به فلسطین و اسرائیل، از همان بامداد پانزدهم مهر ۱۴۰۲ همه بهت زده به هم نگاه می‌کردند و گاه هیچ تحلیل یا کلامی رد و بدل نمی‌شد. کمیت و کیفیت حمله حماس به شهرک‌های مرزی اسرائیل از بعد از جنگ ۶ روزه بی سابقه بود و همان شد که همه دیدیم و شنیدیم. در ایران، بهت، شوک و شادی همزمان بود و هر خاستگاه تصویر خاص خود را از ماجرا می‌خواست ارائه دهد. گروهی انگشت به دهان، قلم را انتخاب کردند و گروهی پرچم به دست به میدان‌گاه شادی و مراسم شیرینی خوران حماس می‌رفتند. در جهان هم وضع با اندکی تفاوت شکلی بر همین منوال بود.

در ایران، دو قطبی اصلاح طلب-اصولگرا که در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داخلی وجود داشت؛ در موضوع حمله تلافی جویانه اسرائیل به غزه، به همگرائی و وحدت گفتمانی تبدیل شد و نیرو‌های سیاسی داخل ایران فارغ از جناح سیاسی خود، یکدست، حملات اسرائیل را محکوم کردند و حمله حماس به اسرائیل را واکنش طبیعی آن‌ها به سال‌ها اشغال و جنایت عنوان و نامگذاری کردند.

البته تنها تفاوت این دو جریان در نوع مواجهه با این موضوع بود. افراد و تریبون‌هایی از نوک تیز و تندرو طیف انقلابی جناح اصولگرا، میتینگ‌ها و نمایش‌های خیابانی اجرا، حتی بحث اعزام نیرو به میدان نبرد را هم مطرح کردند و صلاح‌طلبان ضمن همدردی با مردم فلسطین و محکوم کردن حملات بدون توقف اسرائیل به غزه، مخالف دخالت مستقیم ایران در این جنگ هستند. اصولگرایان را هم باید به چند گروه واکنشی تقسیم کرد. به عنوان مثال حمید رسائی، از اعضای جبهه پایداری، در همان روز ابتدایی در توییتی اعلام کرد: «از مسئولین کشورم درخواست و به آن‌ها اعلام می‌کنم، در این مقطع سرنوشت‌ساز برای کمک به رزمندگان مقاومت و پایان دادن به حیات نامبارک رژیم صهیونیستی، آماده اعزام به غزه هستم.» این پیام رسایی البته حاشیه‌هایی هم به دنبال داشت و ایرانیان خارج نشین و داخلی‌ها، شوخی‌هایی با این توییت کردند.

جنگ اسرائیل علیه حماس؛ آتش غزه دامن جهان را می‌گیرد؟

حمید رسایی به غزه می‌رود؟

انتشار توئیت رسایی با واکنش‌های متفاوت کاربران در فضای مجازی روبرو شد:

"مجتبی واحدی" روزنامه نگار ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کند، در توییتی نوشت، حاضر است تمام هزینه‌های اعزام آقای رسایی به نوار غزه را پرداخت کند.
«سیاوش خوشدل» خطاب به رسایی گفت: چه مهارتی دارید که برای این کار مناسب باشید؟
«مهدی شاکری» هم نوشت: حمید آقا نگو جان من. تعارف اومد نیومد داره ها.
«مریم احمدی» توئیت رسایی را مصداق حرف بدون عمل دانست: به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست. رسیدی زنگ بزن.
«سامست» حضور رسایی در اپلیکیشن ایکس را زیر سوال برد: درخواست اعزام به غزه از طریق اپلیکیشن فیلتر شده آمریکایی!
«سهیل» درخواست اعزام این روحانی را مجازی دانست: ‎اگر رفتنی بودی اعلام رسانه‌ای نمیکردی حمیدخان، به نظر من اینکار شما فقط یه کار مجازی و ایجاد هزینه بیجا و بی فایده است. اصفهانی‌ها میگن ما نمیگیم میکنم میکنم، کار را انجام میدن بعد میگن کردم تمام.
«اسد منصور» برای این روحانیِ خبرساز دعای خیر کرد: حمید جان برو خدا پشت و پناهت باشه، دعای ملت ایران هم بدرقه راه شماست.
«احسان» از تهیه ملزومات لازم برای اعزام این روحانی به غزه نوشت: ما هرچی لازم باشه حاضریم تدارک ببینیم شما زودتر تشریف ببری غزه جهت جهاد و مبارزه با اسرائیل در خط مقدم نبرد.
«احمد» هم با انتشار تصویری از یک سایت فروش آنلاین بلیط هواپیما آورد: من با کمال میل حتی با وضعیت مالی افتضاح حاضرم پول بلیط شما رو تهیه کنم.

جنگ اسرائیل علیه حماس؛ آتش غزه دامن جهان را می‌گیرد؟

امید سید محمد خاتمی به برقراری صلح واقعى در خاورمیانه

از آن سو سید محمد خاتمی در بیانیه‌ای به حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین واکنش نشان داد و نوشت:"آنچه رخ داده است حاصل تحقیر، سرکوب و ظلم هائی است که اسرائیل در طول این مدت نسبت به مردم فلسطین انجام داده است. فلسطینیان پس از سال‌ها تحمل تجاوز و زور و تحقیرشدگى توانستند کار بزرگى انجام دهند و قدرت اشغالگر را غافلگیر کنند و توازن قوا را در منطقه بهم بزنند.»

خاتمی با بیان اینکه دخالت دادن قطب بندى‌هاى سیاسی در موضع گیری‌هاى خارجی مضر است، در بخش دیگری از این بیانیه ضمن تاکید بر ضرورت تدبیر سیاسی و توجه به منافع ملی در ایران و پرهیز از موضع گیری‌های شتاب زده و تحریک کننده، دخالت دادن قطب بندى هاى سیاسی در موضع گیری هاى خارجی را، هم برای ایرانیان و هم فلسطینیان و مسلمانان مضر دانست و اظهار امیدوارى کرد آنچه اکنون در سرزمین هاى اشغالى رخ داده در نهایت به نفع مردم مظلوم فلسطین و ملت هاى منطقه تمام شود و شاهد برقراری صلح واقعى در خاورمیانه باشیم».

جنگ اسرائیل علیه حماس؛ آتش غزه دامن جهان را می‌گیرد؟

دکترین نظام و رهبری

علاوه بر اعلام موضع جریان‌های سیاسی، نظام جمهوری اسلامی هم موضع اصلی و رسمی خود را از زبان شخص رهبری مطرح کرد و تا حدودی دکترین نظام پس از آن اظهار نظر مشخص شد. رهبری در این سخنرانی خود اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در عملیات طوفان الاقصی نداشته است. البته مانند همیشه و بر اساس سیاست‌های همیشگی نظام جمهوری اسلامی، حمایت خود از آرمان فلسطین را تکرار کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای که در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح سخن می‌گفت، تاکید کردند: «ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‎ بوسیم، اما آن‌ها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌ها است، دچار محاسبه غلط شده‌اند"

رهبری با تمجید از عملیات طوفان الاقصی، حمله به اسرائیل را «اقدامی شجاعانه و فداکارانه» نامید و افزودند: «این بلا را عملکرد خود صهیونیست‌ها بر سرشان آورد. وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده‌خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود. رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیرقابل‌ترمیم خورده است. شکست را همه گفتند، من تاکیدم به غیرقابل‌ترمیم بودن است. این زلزله ویرانگر توانست بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست.»

جنگ اسرائیل علیه حماس؛ آتش غزه دامن جهان را می‌گیرد؟

واکنش ظریف به سخنان رهبری درباره حمله حماس به اسرائیل

ظریف در جلسه رونمایی از کتاب «سازمان‌های بین المللی اصول و چالش ها» در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: اسراییل می‌خواهد ایران را تهدید معرفی کند. بسیار خوشحالم که رهبری در سخنرانی روز سه‌شنبه برنامه اسراییل را منتفی کرد. این یک ضرورت برای امنیت ملی ایران بود.

جنگ اسرائیل علیه حماس؛ آتش غزه دامن جهان را می‌گیرد؟

دور برگردان هواپیمای امیرعبداللهیان

علاوه بر این، اقدامات میدانی را هم از مقامات ایرانی شاهد بودیم. حسین امیرعبداللهیان چهار روز پیش به سوریه سفر کرد که البته این سفر دردسر‌ها و حواشی هم به دنبال داشت. همزمان رسانه‌های رسمی سوریه در خبری فوری اعلام کردند که جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی دو فرودگاه دمشق و حلب در این کشور را هدف قرار داده و از مقابله سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه با تجاوز موشکی رژیم صهیونیستی به اطراف فرودگاه دمشق و همچنین فرودگاه حلب خبر دادند. همان زمان منابع فلسطینی هم اعلام کردند دو فرودگاه دمشق و حلب سوریه هدف تجاوز موشکی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و رادیو ارتش اسرائیل نیز مدعی شد دو فرودگاه دمشق و حلب هدف حملات موشکی این رژیم قرار گرفته است.

به گفته این منابع، فعالیت دو فرودگاه دمشق و حلب پس از این حملات به صورت موقت متوقف شده است. خبرنگار المیادین هم اعلام کرد که دو باند فرودگاه دمشق و یک باند فرودگاه حلب در این حملات خسارت دیده است. خبرنگار اسپوتنیک در دمشق نیز گفت: هواپیمای امیرعبداللهیان به همین دلیل نتوانست در فرودگاه‌های سوریه فرود بیاید، مسیر خود را تغییر داد و به تهران بازگشت.

به هر حال وزیر امور خارجه ایران سفر منطقه‌ای خود را که حتما تحت تاثیر حملات متقابل حماس و اسرائیل بود را به پایان رساند و رسانه‌های نزدیک به دولت برای این سفر امیرعبداللهیان دستاورد‌هایی هم برشمردند.

مثلا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سفر امیرعبداللهیان به لبنان و سایر کشور‌های منطقه را پیامی واضح و روشن به رژیم صهیونیستی دانست که جمهوری اسلامی ایران همراه با اقدامات بشردوستانه در کنار مردم غزه ایستاده است.

گلرو اضافه کرد: مردم فلسطین از این سفر استقبال کرده و ساکنان غزه هم پیام تشکر و قدردانی ارسال کرده و این سفر را سبب پشتیبانی و دلگرمی دانستند.

وی افزود: سفر امیر عبداللهیان به لبنان و سایر کشور‌های منطقه پیامی واضح و روشن به رژیم صهیونیستی است و نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم غزه ایستاده است.

خط و نشان‌ها، هشدار‌ها و تهدیدها

اما گویا تنها دستاورد‌ها نیست که باید به آن پرداخت، بلکه تهدیداتی هم شنیده شده است. همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان به منطقه، نخست وزیر اسرائیل به ایران، لبنان و سوریه هشدار داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ۲۴ مهر به جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان هشدار داد در شمال اسرائیل «ما را آزمایش نکنند.»

این هشدار همزمان با بازگشت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به اسرائیل برای دومین بار طی یک هفته در جریان تور خاورمیانه‌ای او صورت می‌گیرد.

از طرفی مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که جنگ بین اسرائیل و حماس ممکن است پس از درگیری‌های فرامرزی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان مورد حمایت جمهوری اسلامی تشدید شود. اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که ساکنان ۲۸ روستا در مرز با لبنان را پس از آنکه یکی از آن‌ها در روز یکشنبه مورد حمله موشکی حزب الله قرار گرفت، تخلیه خواهد کرد. رسانه‌های اسرائیلی از کشته شدن یک غیرنظامی در این حمله خبر دادند.

حزب‌الله روز دوشنبه ۲۴ مهر، اعلام کرد که با افزایش تنش‌ها پس از جنگ اسرائیل و حماس اقدام به تخریب دوربین‌های مدار بسته اسرائیل در پنج نقطه در امتداد مرز کرده است. از حمله پانزدهم مهر ماه حماس به اسرائیل که منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نظامی و غیر نظامی اسرائیلی شد، تنش در امتداد مرز لبنان و اسرائیل افزایش یافته است.

جنگ اسرائیل علیه حماس؛ آتش غزه دامن جهان را می‌گیرد؟

لبنان و حزب‌الله، هر کدام چه می‌گویند؟

به گزارش دیدار، نگرانی‌هایی وجود دارد که حزب‌الله لبنان به جنگ با اسرائیل بپیوندد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به جمهوری اسلامی هشدار داده که از گسترش تنش پرهیز کند و گروه‌های ضربتی حامل ناوگان‌های جنگی آمریکایی را به منطقه اعزام کرد و قول حمایت کامل از اسرائیل را داده است.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه هم برای گفتگو با مقامات لبنان درباره تنش‌های مرزی با اسرائیل وارد بیروت شد. دولت نجیب میقاتی نخست وزیر موقت لبنان در تماس تلفنی با مقامات ارشد آمریکایی و سران کشور‌ها و دیپلمات‌های ارشد بریتانیا، فرانسه، ترکیه، قطر، اردن و ایتالیا تاکید کرد که تلاش خواهد کرد کشورش به جنگ جدیدی با اسرائیل کشیده نشود.

اما همچنان این نگرانی وجود دارد که حزب‌الله لبنان نگرانی‌های دولت لبنان را نادیده گرفته و در صورت حمله زمینی اسرائیل به غزه وارد میدان شود.

جنگ اسرائیل علیه حماس؛ آتش غزه دامن جهان را می‌گیرد؟

اسقف اعظم کلیسای کاتولیک: حماس من را با گروگان‌ها مبادله کند

مظلوم نمایی رنگ روی مذهبی هم به خود گرفته و نماینده پاپ فرانسیس در اسرائیل روز دوشنبه گفت که مایل است خود را با کودکان اسرائیلی که توسط حماس به گروگان گرفته شده و در غزه نگهداری می‌شوند، مبادله کند.

اسقف اعظم پیرباتیستا پیتزابالا در پاسخ به سئوالی در جریان یک کنفرانس ویدئویی با خبرنگاران در ایتالیا گفت: «من آماده‌ام برای بازگرداندن بچه‌ها به خانه‌هایشان، هر کاری که لازم است انجام دهم. من کاملاً آماده‌ام با آن‌ها مبادله شوم. او در عین حال تاکید کرد که خودش و دفترش هنوز هیچ تماس مستقیمی با حماس نداشته‌اند».

از طرفی خبر‌ها حاکی از آن است که رئیس جمهور ایالات متحد آمریکا به زودی وارد اسرائیل می‌شود. به طور کلی آن سر این قصه ناپیدا است و بازیگران بزرگ و کوچک این بازی در حال جابجایی مهره‌های خود در شطرنج خاورمیانه هستند. باید منتظر ماند و دید که اولین اشتباه را چه کسی خواهد کرد و مات این بازی کیست؟

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی