تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
امکان یک انفجار مهیب در منطقه وجود دارد

امیرعبداللهیان: دست همه روی ماشه است!

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: به صراحت به طرف‌های مختلف گفتیم اگر تجاوزات در غزه متوقف نشود، دست همه طرف‌ها روی ماشه است و امکان یک انفجار مهیب وجود دارد.

کد خبر: ۱۵۷۱۶۴
۱۹:۵۳ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲

امیرعبداللهیان: امکان یک انفجار مهیب در منطقه وجود دارد

دیدارنیوز: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت به طرف‌های مختلف گفتیم اگر تجاوزات در غزه متوقف نشود، دست همه طرف‌ها روی ماشه است و امکان یک انفجار مهیب وجود دارد.

به نقل از خانه ملت، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در پایان سفرش به چهار کشور منطقه (عراق، لبنان، سوریه و قطر) در پی تحولات اخیر در فلسطین اشغالی و جنایات اسرائیل در غزه در جمع خبرنگاران، گفت: سفر به چهار کشور عراق، لبنان، سوریه و قطر با دو هدف انجام شد؛ هدف نخست دیدار با رهبران مقاومت و اطلاع از وضعیت دقیق و میدانی مقاومت در مقابله با جنایات جنگی اسرائیل و بخش دیگر رایزنی و مشورت با رهبران سیاسی منطقه برای یافتن یک راه‌حل سیاسی فوری در توقف جنایات جنگی و رفع محاصره انسانی بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه اظهار کرد: در خصوص آنچه مربوط به محور مقاومت بود، همه از روحیه بالایی برخوردار بودند و مقاومت فلسطینی بر این تأکید داشت که از امکانات لازم برای پاسخگویی به جنایات جنگی اسرائیل برخوردار است، اما صحنه‌ای که الان وجود دارد اینکه رژیم اسرائیل به خاطر ضعفی که در میدان جنگ دارد بر کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان متمرکز شده است.

وزیر امور خارجه کشور همچنین بیان کرد: شاهد اینکه در هشت روز گذشته رژیم کودک‌کش اسرائیل قادر نبوده حتی یک تن از فرماندهان نظامی را حذف کند، بلکه بیش از ۱۴۰۰ زن و کودک و غیرنظامی را به شهادت رسانده و بیش از ۱۰ هزار نفر هم مجروح و زخمی شده‌اند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه وضعیت انسانی به دلیل تداوم جنایات بسیار وخیم است، عنوان کرد: در بخش گفتگو‌های سیاسی توافق شد که اولاً نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به فوریت برگزار شود و قرار است روز چهارشنبه این نشست در محل دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار شود. دعوت در سطح وزرای خارجه انجام شده است.

وی افزود: در گفتگو با نخست‌وزیر عراق و امیر قطر همچنین اراده لازم وجود دارد که نشست سران منطقه در صورت ادامه این وضعیت برگزار شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به صراحت به طرف‌های مختلف گفتیم که اگر تجاوزات و کشتار زنان و کودکان به فوریت متوقف نشود، دست همه طر‌ف‌ها در منطقه روی ماشه است و وضعیت منطقه مثل یک باروتی است که هر ساعت امکان یک انفجار مهیب وجود دارد و کنترل از دست همه طرف‌ها خارج خواهد شد.

امیرعبداللهیان همچنین یادآور شد: در این دیدار‌ها به طرف آمریکایی هشدار جدی داده شد که نمی‌توانید هم مقاومت و هم دیگر کشور‌ها را دعوت به خویشتنداری کنید، هم سخن از عدم توسعه جنگ به میان بیاورید، اما خود تمام قد در کنار رژیم فروپاشیده اسرائیل بایستید و بخواهید فروریزی سیاسی و امنیتی، بین‌المللی و نظامی رژیم جنگ‌افروز اسرائیل را با برخورد و حمایت یکجانبه خود از اسرائیل جبران کنید.

وی تاکید کرد: مسئولیت هرگونه عواقب بعدی و مسئولیت احتمال باز شدن پای جبهه‌های مقاومت در منطقه و مسئولیت هرگونه توسعه جنگ امروز به طور مستقیم متوجه آمریکا و اسرائیل است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم رایزنی‌های سیاسی کمک کند که تجاوز علیه بیگناهان متوقف شود.

امیرعبدالهیان تأکید کرد: اسرائیل اگر می‌خواهد با مجاهدان مقاومت در جنگ و درگیری باشد، مقاومت اعلام کردند که ما آماده‌ایم. اما کشتار زنان و کودکان اوج ذلت و ضعف اسرائیل را به تصویر کشیده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم هر چه زودتر با اهتمام جامعه بین‌المللی و همه طرف‌ها شاهد توقف جنایات اسرائیل در غزه، رفع محاصره انسانی و برقراری ثبات و آرامش در منطقه باشیم. در غیر این صورت یک ساعت آینده معلوم نیست منطقه چه وضعیتی خواهد داشت.

وزیر خارجه درباره نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده هم گفت: کمیته اجرایی این سازمان در سطح وزرای خارجه دعوت به عمل آورده، اما به دلیل اهمیت موضوع از همه اعضای سازمان همکاری اسلامی دعوت شده تا در سطح وزیر خارجه در این نشست شرکت کنند. طبعا جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از حقوق مردم فلسطین، امنیت منطقه و محکوم کردن جنایات جنگی اسرائیل حضور فعالی در این نشست خواهد داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی