تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

جایزه نوبل اقتصاد به «کلودیا گلدن» رسید

جایزه نوبل اقتصاد در سال جاری میلادی، به کلودیا گلدن، استاد دانشگاه هاروارد رسید که طی سال‌ها تحقیقات و مطالعات اقتصادی خود تلاش بسیاری در خصوص نیروی کار زنان، نابرابری درآمد و همچنین شکاف جنسیتی اقتصادی انجام داده است.

کد خبر: ۱۵۶۹۰۲
۱۳:۴۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲

جایزه نوبل اقتصاد به «کلودیا گلدن» رسید

دیدارنیوز: جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ به خانم کلودیا گلدن، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد رسید.

گلدن در سال ۱۹۹۰ به نخستین زنی تبدیل شد که در بخش اقتصاد دانشگاه هاروارد به استخدام دائم درآمد. او بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ رئیس انجمن اقتصادی آمریکا بود.

او که متولد سال ۱۹۴۶ میلادی است در طول سال‌ها تحقیقات و مطالعات اقتصادی خود تلاش بسیاری در خصوص نیروی کار زنان، نابرابری درآمد و همچنین شکاف جنسیتی اقتصادی انجام داده است. او همچنین یکی از اعضای آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا است.

این پنجاه و پنجمین جایزه نوبل اقتصاد است که به یک اقتصاددان تعلق می‌گیرد. نخستین بار در سال ۱۹۶۹ اعطای این جایزه راه‌اندازی شد و از آن زمان، هر سال به یک یا چند اقتصاددانی که در آن سال تئوری‌ها و تحقیقاتشان کارآمد و قابل توجه بوده، اهدا شده است.

این جایزه که به یاد آلفرد نوبل از سوی بانک مرکزی سوئد در حوزه علوم اقتصادی اعطا می‌شود معادل ۱۰ میلیون کرون سوئدی (۹۱۲.۴ هزار یورو) است.

این جایزه از سوی بانک مرکزی سوئد (Sveriges Riksbank) در سال ۱۹۶۸ و به یاد آلفرد نوبل پایه‌گذاری شد که سپس به عنوان نوبل اقتصاد شهرت یافت و در واقع بخشی از جوایز پنجگانه نوبل که از سوی آلفرد نوبل پایه‌گذاری شده، نبوده است.

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۲ میلادی به سه اقتصاددان آمریکایی به دلیل تحقیقات آن‌ها در زمینه بانک‌ها و بحران مالی اهدا شده بود. بر اساس تصمیم آکادمی نوبل، بن برنانکی، رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) و دو هموطن او «داگلاس دایموند» و «فیلیپ دیبویگ» برنده جایزه سال گذشته اقتصاد نوبل شده بودند.

مطلب مرتبط:

«نرگس محمدی» برنده جایزه صلح نوبل شد

واکنش جمهوری اسلامی به جایزه نوبل نرگس محمدی؛ محکوم می‌کنیم!

جمهوری اسلامی باعث شد «نرگس محمدی» نوبل بگیرد/ زندانیان سیاسی و عقیدتی را آزاد کنید

زیباکلام: هیچ فردی سزاوار‌تر از «نرگس محمدی» نبود

برندگان نوبل شیمی معرفی شدند

۳ محقق الکترون‌ها جایزه نوبل فیزیک گرفتند

«نوبل پزشکی» برای دو محقق ساخت واکسن کرونا

بنیاد نوبل دعوت از ایران و ۲ کشور دیگر را لغو کرد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی