تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گفت‌و‌گو با عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در برنامه رکن سه (قسمت اول)

آریازند: مهدی محمودیان ۹ سالگرد تولدش را پشت میله‌های زندان بود/ اساتید خانه‌نشین و مداحان، استاد دانشگاه شده‌اند، از حکمرانی خوب چه می‌ماند؟

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در اولین قسمت گفت‌وگوی خود با برنامه رکن سه دیدارنیوز، عملکرد و آسیب‌های مبتلابه جوانان اصلاح‌طلب و تلاش‌های آن‌ها در عرصه سیاسی ایران را تشریح کرد.

کد خبر: ۱۵۶۷۹۷
۱۷:۳۴ - ۱۵ مهر ۱۴۰۲

آریازند: مهدی محمدیان ۹ سالگرد تولدش را پشت میله‌های زندان بود/ اساتید را خانه نشین و مداحان را استاد دانشگاه کنیم، از حکمرانی خوب چه می‌ماند؟

 

دیدارنیوز _ اسفندیار عبداللهی: امیر آریا‌زند عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در اولین قسمت از گفت‌وگوی خود با دیدارنیوز در برنامه رکن سه درباره احزاب اصلاح‌طلب گفت: «تحزب بعد از دوم خرداد ۷۶ رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت و جامعه مدنی، رشد و شکوفایی عجیبی در حوزه احزاب، رسانه‌ها و دانشگاه به خود دید و در واقع دوره بهار مطبوعات و رونق تشکل‌ها بود».

 

قسمت اول گفت‌وگو با امیر آریازند در برنامه رکن سه را اینجا ببینید

 

رئیس کمیته انتخابات حزب اتحاد ملت افزود: «بسیاری از احزاب بعد از دوم خرداد شکل گرفتند و برخی از آن‌ها مانند جبهه مشارکت و اعتماد ملی محوریت پیدا کردند. احزابی که در ائتلاف‌هایی سیاسی در چند دوره انتخاباتی پیروزی‌های سریالی به دست آوردند. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از جمله این ائتلاف‌ها بودند. آخرین نهادی که اصلاح‌طلبان شکل دادند و هنوز هم فعال است، جبهه اصلاحات است».

وی درباره نقش جوانان اصلاح‌طلب در پیشبرد اهداف و راهبرد هسته مرکزی این جریان اظهار کرد: «آنچه به عنوان جوانان اصلاح‌طلب می‌شناسیم به چند شکل وارد جریان اصلاحات شدند. برخی از طریق مجالس دانش‌آموزی که در امتداد برنامه توسعه سیاسی دولت اول سید محمد خاتمی رشد و بالندگی پیدا کردند، به مرور وارد عرصه سیاسی شدند. بخشی از این جوانان همان کسانی بودند که در تشکل‌های دانشجویی مانند انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها و دفتر تحکیم وحدت، تمرین کرده بودند و راه و رسم فعالیت تشکلاتی را تا حدودی آموخته بودند. حتی برخی از همان فعالان دانشجویی اقدام به تاسیس احزابی کردند که امروز عضو جبهه اصلاحات هستند. یک لایه هم فعالان حوزه اجتماعی بودند که از جمعیت‌ها و تشکل‌های مردم نهادی، چون جمعیت امام علی (ع) سر درآوردند».

آریازند خاطرنشان کرد: «امروز بخش عمده‌ای از فعالان حزبی دارای انگیزه و برنامه همان کسانی هستند که در دسته‌بندی‌های قبل از آن‌ها یاد کردم. با این تفاوت که با توجه به سال‌ها مشق سیاست و با پشتوانه سال‌ها تمرین در تشکل‌های پایه، به پختگی زیادی رسیده‌اند».

آریازند: مهدی محمدیان ۹ سالگرد تولدش را پشت میله‌های زندان بود/ اساتید را خانه نشین و مداحان را استاد دانشگاه کنیم، از حکمرانی خوب چه می‌ماند؟

عکس‌ها: آرش راهبر

این فعال اصلاح‌طلب یادآور شد: «بخش قابل توجهی از هم‌نسلان ما هر کدام در حوزه‌های تخصصی خود کارنامه و عملکرد قابل افتخاری دارند. حتی جوانان اصلاح‌طلبی که از کشور خارج شدند، مدارج عالی و سطح بالای آکلادمیک را از معتبرترین دانشگاه‌های جهان کسب و اخذ کردند. برخی از آن‌ها منشا خدمات و پیشرفت زیادی در سطح جهان هستند».

وی در پاسخ این پرسش که در عرصه سیات ورزی و هماهنگی با کلیت جریان اصلاح‌طلب، این جوانان چه تاثیری بر خروجی امروز این جریان دارند، گفت: «امروز سالگرد تولد آقای مهدی محمودیان است. (این مصاحبه چند هفته قبل از تاریخ انتشار ضبط شده است). محمودیان به عنوان یک جوان اصلاح‌طلب دگر‌خواه، تمام عمر زندگی خود را صرف خدت به هم نوع خود کرده و اینقدر که برای کمک به آسیب‌دیدگان وقت گذاشته برای خود و خانواده‌اش وقت نگذاشته است. در بخش‌های حقوق بشری وسط میدان بود و از جنبه‌های حقوقی به بسیاری از افراد کمک کرد».

آریازند ادامه داد: «محمودیان در حزب فعالیت کرده، بار‌ها زندانی شده و بیش از ۹ سالگرد تولدش را در زندان گذرانده است. یک جوان اصلاح‌طلب چه باید بکند که امثال محمودیان نکرده‌اند؟ بهاره هدایت که امروز در زندان است و اعتصاب غذای اخیرش نزدیک بود به قیمت از دست دادن جانش تمام شود، از زمان دانشجویی تا کنون همیشه تاثیرگذار بوده و هزینه داده است. سال ۹۶، قبل از انتخابات ریاست جمهوری من و عماد بهاور در خبرگزاری برنا در یک برنامه خبری شرکت کردیم، آنجا خبرنگار از هر دوی ما پرسید که جوانان اصلاح‌طلب چرا وارد عرصه نمی‌شوند و فعالیت پر رنگی ندارند؟ گفتم ظهور و نمود جوان اصلاح‌طلب در عرصه سیاسی، همزمان شد با آمدن محمود احمدی‌نژاد».

وی اضافه کرد: «در دوره احمدی‌نژاد تمام منافذ و مسیر‌های متعارف برای ورود این جوانان به عرصه‌های علمی، تخصصی و سیاسی و اجرایی بسته شد. برخی از ما به بخش خصوصی رفتیم و متوقف نشدیم، ضمن اینکه فعالیت‌های اجتماعی و تشکیلاتی را هم رها نکردیم. در دوره‌های بعد که فرصتی دست داد، برگشتیم و هر جا ماموریتی داشتیم، سعی کردیم به بهترین نحو انجام دهیم».

آریازند: مهدی محمدیان ۹ سالگرد تولدش را پشت میله‌های زندان بود/ اساتید را خانه نشین و مداحان را استاد دانشگاه کنیم، از حکمرانی خوب چه می‌ماند؟

مدیرعامل پیشین برج میلاد عنوان کرد: «از خودم مثال بزنم. من از کف ستاد‌های انتخاباتی تا بالاترین سطح فعالیت در ستاد‌های انتخاباتی را تجربه و به این پروسه سیاسی انتخاباتی کشور کمک کرده‌ام. حتی زندان را هم تجربه کردم اما نا امید نشدم و فرصتی دست داد که در شهرداری تهران به مدیریت شهری کمک کنم. به اقتضای زمان مجبوریم هزینه کنیم و از خودمان مایه بگذاریم. اما نمی‌شود از یک نسل توقع داشته باشیم که همه اهل فداکاری، ایثار، شجاعت و تداوم و اصرار در این مقولات باشند».

آریازند اظهار کرد: «حالا تصور و تجسم کنید، جوانان اصولگرا چه شرایطی دارند. آن‌ها به محض اینکه وارد بسیج مدرسه و دانشگاه می‌شوند، آینده خود را تضمین کرده‌اند. بهترین خدمات و تسهیلات را برای ادامه تحصیل و اشتغال خود، در امنیت کامل دریافت می‌کنند و هیچ هزینه‌ای هم برای رفتار‌های رادیکال و آسیب‌زایی که دارند، نمی‌دهند. در بالاترین سطح در نهاد‌های دولتی، نیمه دولتی و خصولتی مشغول به کار می‌شوند و هیچ دولتی اعم از اصلاح‌طلب یا اصولگرا نمی‌تواند به آن‌ها بگوید، بالای چشم شما ابرو است».

وی افزود: «اراده کردند از دیوار سفارت عربستان بالا بروند و رفتند. میلیون‌ها دلار به اقتصاد کشور خسارت زدند و بعد از این همه خسارت دوباره مجبور شدیم روابط خود با عربستان را عادی کنیم. هنوز هم افرادی هستند که به دنبال دشمن سازی و دشمن تراشی هستند. اگر یک جوان اصلاح‌طلب شبیه حرف‌هایی که تندرو‌های اصولگرا در جهت تخریب روابط ایران با دیگر کشورها، می‌زنند، بر زبان بیاورد، شب نشده دستگیر و راهی زندان می‌شد».

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه "بسیاری از جوانان اصلاح‌طلب در این رهگذر آسیب دیده‌اند، خانواده‌هاشان از هم پاشیده، کشور را ترک کردند، زندانی شدند، شغل خود را از دست دادند و هزار گرفتاری دیگر. می‌شود گفت این سرمایه اجتماعی را به تاراج دادیم. من با کاوه مدنی در دانشکده فنی دانشگاه تبریز درس خواندیم، او فوق لیسانس در یک دانشگاه سوئدی مدیریت آب خواند و دکترای خود را در آمریکا گرفت و استاد دانشگاه شد. عیسی کلانتری از او به عنوان متخصص آب و محیط زیست دعوت کرد که به دولت کمک کند. مسئولیت او در سازمان محیط زیست همزمان بود با مسئولیت من در شهرداری تهران. از جا‌های مختلف به حدی فشار آوردند که مجبور شد، عطای مسئولیت در دولت ایران را به لقایش ببخشد و برود. کی ضرر کرد؟ او امروز رئیس دانشگاه آب سازمان ملل و دیپلمات برجسته حوزه آب آن سازمان است».

این فعال اصلاح‌طلب درباره اتفاقاتی که برای محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران افتاد، بیان کرد: «آقای نجفی به محض اینکه سکان شهرداری تهران را به دست گرفت، اولین اقدامش تهیه یک گزارش مفصل از وضع موجود شهرداری بود. آن گزارش را در بهمن ماه سال ۹۶ در صحن شورای شهر قرائت کرد، مبنی اینکه چه چیزی را تحویل گرفته و برنامه‌اش برای آینده شهر تهران چیست. این گزارش بیانگر کج کارکردی‌ها و نابسامانی‌هایی بود که در دوره قبلی اتفاق افتاده بود. در دوازه موضوع و سرفصل مستنداتی از تخلفات حوزه شهرداری تهران را به قوه قضائیه ارائه داد».

آریازند: مهدی محمدیان ۹ سالگرد تولدش را پشت میله‌های زندان بود/ اساتید را خانه نشین و مداحان را استاد دانشگاه کنیم، از حکمرانی خوب چه می‌ماند؟

وی ادامه داد: «اما جهت برخورد‌ها و فشار‌ها به سمت خود شهردار چرخید. بخصوص بعد از اینکه یک برنامه در برج میلاد با حضور دختران کم و سن و سال برگزار شد، فشار‌ها بر شهردار افزایش یافت و گزارش‌های دوازده گانه را به حاشیه بردند. دوازده شب بعد از آن همایش، چند نفر به منزل آقای نجفی مراجعه کردند و احضاریه‌ای را دستی به او دادند. کاری که می‌توانستند به راحتی در سیکل اداری و از طریق دفتر شهردار انجام شود، را این شکلی انجام دادند. حالا مشاهده کنید که چه اتفاقاتی در این دوره شهرداری افتاده است و هیچ فشاری متوجه شهردار تهران نیست».

آریازند اظهار کرد: «چکار کنیم که هم مردم راضی شوند و هم حاکمیت دست از سر ما بردارد؟ همه که نمی‌خواهند مهاجرت کنند، برخی مثل من می‌خواهم بمانم و در کشور کار کنم. من به عنوان جوان اصلاح‌طلب تا کی می‌توانم هم به خانواده‌ام برسم، هم کار سیاسی و تشکیلاتی خطرناک بکنم، هم حواسم به مطالبات واقعی جامعه باشد، هم حاکمیت را راضی نگه دارم و جواب نهاد‌های امنیتی را بدهم و هم به روند پیشرفت کشور با وجود این همه پارادوکس، تضاد و استرس، کمک کنم؟».

رئیس کمیته انتخابات حزب اتحاد ملت با اشاره به نقش جوانان اصلاح‌طلب در جلب و جذب مشارکت در چند انتخابات مختلف کشور، یادآور شد: «زمانی که شرایط برای فعالیت نسبتا فراهم بود، اصلاح‌طلبان مردم را دعوت به مشارکت می‌کردند و همه به یاد داریم که چه سطحی از مشارکت را شاهد بودیم. امروز اوضاع طوری شده که کسی برای حضور و مشارکت در انتخابات به ما گوش نمی‌کند».

آریازند: مهدی محمدیان ۹ سالگرد تولدش را پشت میله‌های زندان بود/ اساتید را خانه نشین و مداحان را استاد دانشگاه کنیم، از حکمرانی خوب چه می‌ماند؟

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی