تیتر امروز

«استقلال فلسطین»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!
«دیدارنیوز» در‌ گفت‌وگو با «مصیب نعیمی» بررسی می‌کند:

«استقلال فلسطین»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!

یک دیپلمات درگفت‌وگو با دیدار معتقد است شاید زمان استقلال کشور فلسطین مشخص نباشد ولی روند آن سرعت بیشتری گرفته است.

بطحایی: برای گفت وگوی بین نسلی باید صدای بچه ها را شنید

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین عامل در گفت و گوی بین نسلی این است که باید صدای جوانان و نوجوانان شنیده شود حال آن که هم اکنون این صدا شنیده نمی شود.

کد خبر: ۱۵۶۷۷
۱۲:۰۴ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷

دیدارنیوز - سیدمحمد بطحایی روز شنبه در نشست هم‌اندیشی گفت و گوی بین نسلی اظهار داشت: همین مساله و کاهش گفت و گو باعث شده که ما درک درستی از نیازها و خواسته های فرزندان خود نداشته باشیم و در نقطه مقابل آن نیز درک فرزندان از والدین درست نیست و با واقعیت فاصله دارد. 

وی ادامه داد: توجه به نیازهای بچه ها امروز کمتر مورد توجه است و ما به عنوان سیاستگذاران ملاک سیاست هایمان اغلب مربوط به زمان خود و گذشته است و اگر آموزش و پرورش در حال تلاش برای این است که دانش آموزان نباید صرفا فرمول های ریاضی را حفظ کنند بلکه آنها نیازهای دیگری هم دارند، در راستای رفع این نقیصه است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اکنون فرمول های مختلف ریاضی و هندسه مجالی برای دانش آموزان باقی نگذاشته که با خانواده و معلمان خود گفت و گو و تعامل داشته باشند از این رو ما به دنبال آن هستیم که نیازهای فردی و اجتماعی نسل جوان و نوجوان را در اولویت قرار دهیم.

بطحایی اظهار داشت: هر چند دانش آموزان برای طی کردن مدارج مختلف علمی یک نیاز دانشی دارند اما واجب تر از مسائل مختلف هندسی باید به این مهم توجه کرد که آنها نیازهای دیگری هم دارند که پاسخ دادن به آنها باید در اولویت باشد.

وی یادآورشد: رئیس جمهوری در قالب پرسش مهر امسال این موضوع را محور قرار دادند که دانش آموزان ایراداتی را که به کتاب های درسی وارد می دانند، بازگو و نقد کنند که در این رابطه تلویزیون تعاملی سینا راه اندازی شد تا خانواده ها، معلمان، مدیران و دانش آموزان به عضویت آن درآیند و تلاش داریم از این طریق فضایی را باز کنیم که خانواده ها بتوانند نظرات فرزندان خود را بشنوند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از متولیان راه اندازی این تلویزیون خواست تا فضایی را با عنوان گفت و گوی بین نسلی خانواده ها با فرزندان در قالب این سامانه راه اندازی کنند و تاکید کرد: فرهنگ در یک جامعه صرفا توسط یک وزارتخانه شکل نمی گیرد بلکه همه جامعه باید وارد عرصه شوند زیرا هر قدر معلمان در کلاس آموزش دهند اما تا زمانی که کل جامعه مطالبه ای در موضوعات مختلف نداشته باشند تلاش وزارتخانه و یک یا دو بخش به جایی نمی رسد. 

وی در این نشست که با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، ادامه داد: اهمیت و ضرورت گفت و گوی بین نسلی آب حیات برای جامعه است و شاید هیچ زمانی به اندازه زمان کنونی به چنین گفتمانی نیازمند نبودیم زیرا تفاوت بین نسلی هر چه جلوتر می رویم زیاد تر می شود. 

بطحایی اضافه کرد: البته وقتی صحبت از گفت و گو می کنیم به این معنا نیست که نوع و سبک و زندگی نسل کنونی همانند پدران آنها و دوران گذشته باشد که این تفکر خطاست. 

وی با بیان این که کشور ما دارای فرهنگ غنی است که از طریق گفت و گو می تواند برای نسل امروز مورد استفاده باشد، ادامه داد: می توان با استفاده از تجارب گذشته، در زندگی نسل کنونی تغییر ایجاد کرد اما این مساله نیز باید مدنظر باشد که گفت و گو به معنای این نیست که همانند گذشتگان زندگی کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای شکل گیری این گفت و گو موانعی وجود دارد، افزود : از جمله، با بالارفتن سن ازدواج، فاصله سنی فرزندان و والدین زیاد شده و والدین کمتر حوصله تعامل با فرزندان خود را دارند و همچنین تک فرزندی و در بهترین حالت دو فرزندی نیز موجب شده گفت و گو بین خانواده ها به شدت کاهش یابد. 

بطحایی مشکلات اقتصادی را از دیگر موانع گفت و گو در بین خانواده ها دانست و افزود : مردم امروز تلاش می کنند به آسایش بیشتر برسند و تلقی پدر خانواده این است که همه تلاش خود را برای آسایش خانواده صرف کند که این امر باعث می شود تا پاسی از شب بیرون باشد و این مانع گفت و گو با فرزندان می شود. 

وی ادامه داد: از دیگر خطراتی که این گفت و گو را تهدید می کند گسترش استفاده از فضای مجازی است که جای تعاملات واقعی را گرفته و حتی باعث شده تعامل بین گروه همسالان نیز کم شود و بسیاری از افراد با همسالان خود ارتباط واقعی ندارند و بیشتر مجازی شده است. 

در این نشست تفاهم نامه همکاری میان معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش برای اجرای سه طرح با موضوع گفت و گوی بین نسلی در مدارس به امضا رسید.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی