تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

«نرگس محمدی» برنده جایزه صلح نوبل شد

نرگس محمدی، دقایقی پیش برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۲۳ میلادی شد؛ پیش از او شیرین عبادی، وکیل و فعال حقوق بشر، در سال ۲۰۰۳ این جایزه را به خود اختصاص داده بود.

کد خبر: ۱۵۶۷۵۹
۱۲:۵۱ - ۱۴ مهر ۱۴۰۲

«نرگس محمدی» برنده جایزه صلح نوبل شد

دیدارنیوز: این برای دومین بار در تاریخ است که جایزه صلح نوبل به یک ایرانی تعلق می‌گیرد.

کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرد جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، اهدا می‌کند.

دبیر این کمیته که سخنان خود را به زبان فارسی و با عبارت «زن، زندگی، آزادی»، شعار نمادین اعتراضات ۱۴۰۱ ایران، شروع کرده بود گفت این جایزه به پاس مبارزه نرگس محمدی علیه «سرکوب زنان در ایران» و تلاش او در راستای «ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همگان» داده می‌شود.

«نرگس محمدی» برنده جایزه صلح نوبل شد

این برای بار دوم است که جایزه صلح نوبل به یک ایرانی می‌رسد. پیش‌تر شیرین عبادی، وکیل و فعال حقوق بشر، در سال ۲۰۰۳ این جایزه را به خود اختصاص داده بود.

پیش از اعلام برنده جایزه امسال علاوه بر نرگس محمدی، از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، الکسی ناوالنی چهره سرشناس اپوزسیون روسیه که در زندان به سر می‌برد و دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان نامزد‌های احتمالی نام برده می‌شد.

انتخاب برنده جایزه صلح نوبل، که بنابر وصیت آلفرد نوبل بنیانگذار این جایزه در کشور همسایه سوئد یعنی نروژ اهدا می‌شود، بر عهده هیئتی پنج نفره دانشگاهیان و سیاستمداران سابق مستقل است که توسط پارلمان این کشور منصوب می‌شوند.

به گزارش دیدارنیوز، روز گذشته (پنجشنبه) جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۳ به «یون فوسه» نویسنده نروژی رسیده بود. یون فوسه ۶۴ ساله یکی از نمایشنامه‌نویسان بزرگ جهان محسوب می‌شود و آثار متعددی از او به فارسی ترجمه شده‌اند. از جمله این آثار می‌توان به «زیبا و رویای پائیز»، «دخترک روی مبل»، «شب آوازهایش را می‌خواند» و «دختری با بارانی زرد» اشاره کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی