تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

کابوس تندروها

روزنامه آرمان ملی در مطلبی با عنوان «کابوس تندروها؛ همراهی لاریجانی و روحانی!» نوشت: روابط علی لاریجانی و حسن روحانی چنان بود که در سال ۱۴۰۰ اصولگرایان تندرو از کاندیداتوری او و ادامه مسیر روحانی هراس داشتند.

کد خبر: ۱۵۶۷۲۵
۱۸:۳۲ - ۱۲ مهر ۱۴۰۲

کابوس تندروها

دیدارنیوز: سال‌ها پیش تصور همسویی علی لاریجانی با حسن روحانی چندان آسان نبود، اما در نهایت چنین شد و مدتی است که نام آن‌ها بار‌ها در کنار هم آورده می‌شود.

چنانکه در سال ۱۴۰۰ سرنوشت علی لاریجانی با آنچه مقایسه شد که بر هاشمی گذشته بود یعنی ردصلاحیت. دیروز در خجسته سالروز ولادت با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)، جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی، مهمانان کنفرانس وحدت و جمعی از قشر‌های مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند که در این مراسم علی لاریجانی و حسن روحانی کنار هم نشسته بودند.

این هم‌نشینی به سوژه‌ای برای رسانه‌ها تبدیل شد و از تیتر «عکس هم‌نشینی لاریجانی و روحانی در دیدار با رهبر انقلاب» استفاده کردند. این هم‌نشینی‌ها پیش از این هم رواج داشت مانند دومین روز از مراسم عزاداری حضرت اباعبدا... الحسین (ع) در هشتم محرم‌الحرام که در دفتر حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد و این دو شخصیت کنار هم نشستند و صحبت‌های درگوشی داشتند که برخی سایت‌ها از تیتر «پچ پچ‌های حسن روحانی با علی لاریجانی در یک مراسم» استفاده کردند.

*کابوس لاریجانی و روحانی در ذهن اصولگرایان

روابط علی لاریجانی و حسن روحانی چنان بود که در سال ۱۴۰۰ اصولگرایان تندرو از کاندیداتوری او و ادامه مسیر روحانی هراس داشتند چنانکه روزنامه جوان با انتشار گزارشی درباره نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نسبت به تشکیل دولت سوم روحانی هشدار داد و نوشت: «آیا با شعار‌های شبیه به شعار‌های روحانی هرچند از یک غیرروحانی و یک کسی‌که «حسن روحانی» نیست، می‌توان به نتایجی غیر از وضع موجود دولت روحانی رسید؟ این یک پرسش به شدت راهبردی است. شعار‌هایی مانند «بلد بودن زبان دنیا و تعامل با دنیا» یا شعاری که حول تغییر سیاست خارجی استوار باشد، یا شعار‌های با محتوای FATF، مشخص کردن محدوده دخالت حکومت در زندگی مردم و شبیه این‌ها که از افراد متفاوت صادر می‌شود، چقدر می‌تواند کار را به نتایج متفاوت برساند؟» شعار‌های تکراری روحانی از زبان برخی نامزد‌ها شنیده می‌شود، اما چون شاخص‌ترین آن‌ها علی لاریجانی است، با مروری به شعار‌های او می‌توان از او و بقیه نامزد‌هایی که شبیه این شعار‌ها را تکرار می‌کنند، خواست در ادامه کارزار تبلیغاتی خود به مردم توضیح دهند چگونه و درون چه سازوکاری با همان شعار‌ها و بازی با برگ سیاست خارجی می‌خواهند به نتایج متفاوتی برسند و چگونه با شعار‌های روحانی دولت و عملکرد روحانی را هم نقد می‌کنند؟! لاریجانی نشان داد که فراتر از همه هماهنگی‌ها میان او و رئیس‌جمهور در هشت سال گذشته، روحانی برای او الگوی جالب توجهی هم بوده است و به همان سبک و سیاق روحانی تلاش می‌کند فرافکنانه از پاسخگویی حتی در مورد اقداماتی که مسئولیت مستقیم‌شان هم با او است، فرار کند.»

از سوی دیگر این هم‌نشینی‌ها سبب شد تا برخی شائبه همکاری انتخاباتی آن‌ها را در قالب ارایه یک لیست انتخاباتی مشترک مطرح کنند. اصولگرایان به‌خوبی می‌دانند اگر لیست مشترکی از سوی این دو شخصیت منتشر شود، رای بالایی را کسب می‌کند بنابراین در تلاش هستند تا به هر نحوی مانع اقدام مشترک لاریجانی و روحانی شوند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که شخصیت‌های میانه‌رو کشور ارتباط محکمی با یکدیگر دارند که محدود به ارائه یک لیست انتخاباتی مشترک نمی‌شود. البته این همراهی نافی انتقاد از عملکرد‌ها نیست. منصور حقیقت‌پور، نماینده مجلس دهم و از نزدیکان لاریجانی گفته بود: «توقع دارید آقای لاریجانی با روحانی به دلیل تضاد جناحی درگیر شود؟ من شاهد بودم که آقای لاریجانی به دولت روحانی انتقاد داشت و می‌گفت دولت کم‌کار است.»

*روابط هاشمی با میانه‌رو‌ها

به‌نظر می‌رسد اگر آیت‌ا... هاشمی در قید حیات بود، همراهی لاریجانی و روحانی با او می‌توانست سبب تصمیمات خوبی شود. حقوقدان و معاون قوانین مجلس پیشین درباره ردصلاحیت برخی چهره‌های مطرح در سال‌های اخیر توسط شورای نگهبان، گفت: واقعا هنوز مردم راجع به برخی از رد صلاحیت‌ها یا عدم احراز صلاحیت‌های شورای نگهبان تردید‌های جدی دارند. حسین میرمحمد صادقی افزود: در مورد رد صلاحیت مرحوم آیت‌ا... هاشمی تردید جدی دارند که چرا ایشان باید به‌دلایلی که مشخص نشد، به‌دنبال جلسه‌ای که مثلا وزیر وقت اطلاعات به شورای نگهبان می‌رود و یک حرف‌هایی می‌زند که مصلحت نظام چنین است و چنان نیست شورای نگهبان این تصمیم را بگیرد. این دخالت در صالحیت‌های جا‌های دیگر است اینکه هر مرجع و نهادی سعی کند صالحیتش را گسترش دهد. این فعال سیاسی تصریح کرد: راجع به رد صلاحیت آقای علی لاریجانی واقعا مردم قانع نشدند و این برداشت در مردم تقویت شد که در میان خودی‌ها هم خودی‌تر وجود دارد که فقط آن‌ها باید در صحنه بمانند و در واقع شورای نگهبان به جای مردم تصمیم می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: حالا شورای نگهبان ممکن است بگوید من در مقام پاسخگویی به نامزد‌ها نیستم، ولی در مورد توصیه رهبری، مردم شاید یک سؤالشان این است که ایشان صریحا گفتند که اجحاف شده و باید جبران شود و به نظر، موضوع این سخن هم جز آقای لاریجانی نبود، ولی اقدامی نشد.

مطهره شفیعی - روزنامه آرمان ملی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی