تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
تجاوز نظامی روسیه

استفاده ارتش پوتین از افراد دائم‌الخمر و شورشی علیه اوکراین

روسیه در تجاوز نظامی گسترده به خاک اوکراین تنها از گروه مزدور واگنر استفاده نکرده؛ گروه موسوم به «استورم زد» که از محکومان سابق، افراد دائم‌الخمر و سربازان شورشی و همچنین محکومان نظامی تشکیل شده، در این جنگ حضور دارند.

کد خبر: ۱۵۶۷۲۳
۱۸:۱۹ - ۱۲ مهر ۱۴۰۲

استفاده ارتش پوتین از افراد دائم‌الخمر و شورشی علیه اوکراین

دیدارنیوز: ظاهرا گروه روسی «واگنر» تنها گروهی نیست که با سربازگیری زندانیان، از آن‌ها در نبرد‌های سنگین در خاک اوکراین، استفاده کرده است.

گروه موسوم به «استورم زد» با پیروی از همین روش، صد‌ها محکوم، زندانی، سربازان فراری و حتی دائم‌الخمر را گردآورده تا آن‌ها را در نبرد‌ها به خدمت بگیرد.

این گروه از اقدام جوزف استالین، رهبر شوروی سابق در سال ۱۹۴۲ الگوبرداری شده که در آن زمان دستور داده بود افراد دارای سوابق جنایی، در یگان‌های رزمی به کار گرفته شوند.

تفاوت «استورم زد» و «واگنر»

به نقل از العربیه، «استورم زد» برخلاف «واگنر» تحت امر مستقیم وزارت دفاع روسیه قرار دارد و به گفته «تیم اطلاعاتی درگیری»، سازمان مستقل پیگیر اخبار جنگ، وزارت دفاع می‌تواند این نیرو‌ها را به عنوان نیروی پیاده، به خطرناک‌ترین مواضع اعزام کند.

این تیم که در روسیه تاسیس شد به «رویترز» گفت: «جنگجویان «استورم زد» به پرخطرترین مواضع جبهه در عملیات دفاعی و هجومی اعزام می‌شوند.»

با این حال مجموع سربازان در حال خدمت در این یگان‌ها روشن نیست، اما به گفته برخی منابع آگاه، در حال حاضر دست‌کم چند صد نفر از این نیرو‌ها در خط مقدم مستقر هستند.

مجرمان سابقه‌دار

طبق گفته عوامل و نزدیکان آن‌ها به «رویترز»، بدنه «استورم زد» از محکومان سابق، افراد دائم‌الخمر و سربازان شورشی و همچنین محکومان نظامی تشکیل شده که طی سال جاری به خطوط مقدم در اوکراین اعزام شدند.

شمار اعضای هر یگان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر است که تابع یگان‌های ارتش هستند، ولی بیشتر از سربازان عادی در معرض خطرات جبهه قرار داشته و غالبا متحمل خسارات سنگین شده و مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

بدرفتاری با عوامل «استورم زد»

یکی از عوامل این گروه، یک محکوم به دزدی که در زندان استخدام شده بود، گفت که همه ۱۲۰ سرباز یگان او تابع هنگ ۲۳۷ به جز ۱۵ نفر در ژوئن گذشته طی درگیری در نزدیکی باخموت کشته یا زخمی شدند.

یک سرباز عادی از یگان ۴۰۳۱۸ ارتش تایید کرد که این گروه، تحقیر شده و او از دستور فرماندهان خود مبنی بر عدم ارائه درمان به تعدادی از مجروحان «استورم زد»، سرپیچی کرده است.

دریافت نیمی از دستمزد

در موضوع دریافت دستمزد نیز وضعیت «استورم زد» چندان خوش‌بینانه نیست، زیرا ۳ نفر از عوامل آن تاکید کردند که حقوق ماهانه ۲۰۰ هزار روبل (۲ هزار دلار) به زندانیان پیشنهاد شد، ولی غالبا تنها نیمی از این مبلغ را دریافت می‌کنند.

از جمله داستان‌های استخدام این زندانیان، داستان یک جنگجوی ۲۹ ساله اهل منطقه موردویا در مرکز روسیه است که در دسامبر ۲۰۲۱ در حال گذراندن حکم دو سال زندان به دلیل سرقت بود، اما کارکنان بخش سربازگیری در وزارت دفاع ضمن بازدید از همین زندان، از زندانیان پرسیدند آیا مایل به جنگیدن در اوکراین هستند.

نزدیکان این زندانی گفتند که او به خاطر پاک‌کردن پیشینه جنایی خود و کسب درآمد به منظور بازسازی خانه‌اش، این پیشنهاد را پذیرفت.

به گفته نزدیکان این سرباز، او به جبهه زاپاروژیا در جنوب اوکراین اعزام شد، ولی از ۱۸ ژوئن دیگر اطلاعی از او در دست نیست و وزارت دفاع روسیه نیز به خانواده این سرباز که خواهان اطلاع از سرنوشتش هستند، پاسخ نمی‌دهد.

علاوه بر این محکومان، سربازان عادی نیز به دلیل بی انضباطی، مشروب‌خواری، مصرف مواد مخدر حین انجام وظیفه یا امتناع از اجرای دستورات به این یگان‌ها اعزام می‌شوند.

این در حالی است که بر أساس قوانین روسیه در خصوص انضباط نظامی، نمی‌توان سرباز را به یگان کیفری فرستاد مگر این که در دادگاه نظامی، محکوم شده باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی